Scooter start niet meer - volgens wegenwacht slechte benzine

xJonas

Member
Hey!

Even info over de brommer (Sym Orbit 3 klasse B):
- Tweedehands, garantie net verlopen (omdat ik over de 30.000 km zit)
- Onderhoud gebeurt door dealer. Die is 4 weken dicht. :/
-Het laatste onderhoud: Gewoon olie nagekeken & bijgevuld. Op zich niks speciaals laten doen.
-Het is zeer handig om de Kilometerstand te weten: Ongeveer 30.100 km.
-Als je er zelf eraan hebt lopen sleutelen, wat zijn de dingen waar je het laatst aan gezeten hebt of veranderd hebt: De standaard beugel vervangen door een achterdrager & een bakje gemonteerd. Voor de rest kom ik er normaal zelf niet aan

Info over de situatie
Woensdagavond gaan tanken bij Avia (meestal ga ik ergens anders) Gisteren met de brommer in panne gevallen toen ik een passagier bij had. Normaal gaat ie 50. Ik merkte dat hij het moeilijk kreeg en hij wilde nog maar tot 45 gaan. Een paar honderd meter verder was het net of ik de gas had losgelaten, wat niet het geval was. Ik besloot om te stoppen & dan terug gas te geven, maar net voordat ik stilstond viel de motor uit.

Als ik hem nu start hoor ik hem wel "zwengelen" maar hij slaat niet aan.

Passagier naar huis gebracht met de auto & VAB gebeld. Zij hebben een of ander filtjertje nagekeken, als ik me niet vergis eentje dat op de brandstofslang zat. Ze hebben de luchtfilter ook open gehad (dat ding linksachter aan het wiel). Als hij met zo'n busje jetstart of zoiets spoot & dan sloeg hij wel aan. Ik moest hem toen draaiende houden terwijl hij hem weer in elkaar stak. Dan viel ie weer uit. Hij spoot met z'n busje in de luchtfilter (denk ik?) en ook in de carburateur (hij had die slang losgemaakt & dan in de carburateur gespoten).

Uiteindelijk niet gelukt om het ter plaatse op te lossen & ze hebben hem naar huis gesleept. De man van de VAB dacht wel dat het zou kunnen komen door slechte benzine. Ik heb (voor zover ik weet) gewoon 98 getankt zoals anders, maar bij een ander tankstation waar ik amper ga.

Concrete vraag
Een beetje hopeloos denk ik eraan om de tank te laten leeglopen door het brandstofslangetje los te maken & op 1 of andere manier daar een jerrycan onder te houden (tank zit in m'n stuur). Dan met het slangetje terug op z'n plaats een paar keer starten dat alles van "slechte" benzine eruit is. Dan met een lege jerrycan naar een tankstation waar ik vaker ga om een paar litertjes te tanken & die erin kappen & hopen dat hij dan wel start.

1. Hoe krijg ik die naft in een jerrycan? Het slangetje hangt missschien 15cm boven de grond ofzo.
2. Heeft mijn poging enige kans op slagen? Ik denk persoonlijk van wel omdat het wel lukte met dat spuitbusje benzine (of wat het ook was) van de wegenwachter & omdat ik effectief bij een ander tankstation ben gaan tanken dan gewoonlijk (& het is recent overgenomen). De kans op slechte benzine lijkt me precies wel reëel.
3. Als je tips hebt over hoe ik dit het beste aanpak, shoot!

Alvast bedankt voor jullie tips & hulp.

Groetjes Jonas
 
Advertisement - register to remove this

behalve als je er diesel in hebt gegooit hoort hij t gewoon te doen. E10 kan schadelijk zijn, maar dat is alleen op de lange termijn. Niet ineens na 1x verkeerd tanken.
 
behalve als je er diesel in hebt gegooit hoort hij t gewoon te doen. E10 kan schadelijk zijn, maar dat is alleen op de lange termijn. Niet ineens na 1x verkeerd tanken.
Wacht ik heb een foto genomen van het bonnetje. Even zoeken..
Post automatically merged:

"Super Plus pomp 2". Da's toch 98 hé?

Blijkbaar was het trouwens donderdagavond dat ik ben gaan tanken ipv woensdagavond. moest het van belang zijn :)
 
Misschien even een klein onderhoudsbeurtje doen.
Denk als de carb gereinigd is en de klepspeling klopt hij wel weer start.
Kan ik ergens informatie vinden over hoe ik dit zelf kan doen? Of ga ik daarvoor best langs bij een professional? Ik probeer een beetje geld uit te sparen en vooral tijd. Heb hem maandag al terug nodig, vandaar
 
Je scooter krijgt duidelijk geen benzine in de cilinder.
Slechte benzine lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.
Trek het brandstofslangetje eens los bij je carburateur en hang dit in een bekertje.
Start de scooter met de elektrische start, komt er benzine uit het slangetje gelopen?

Zo ja, zou ik de carburateur schoon maken.
Zo nee vacuum pompje nakijken.

Edit: Kijk ook eens of je vacuumslang naar dit pompje toe, niet lek is of van het spruitstuk of vacuumpompje geschoten is.
 
Last edited:
Je scooter krijgt duidelijk geen benzine in de cilinder.
Slechte benzine lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.
Trek het brandstofslangetje eens los bij je carburateur en hang dit in een bekertje.
Start de scooter met de elektrische start, komt er benzine uit het slangetje gelopen?

Zo ja, zou ik de carburateur schoon maken.
Zo nee vacuum kraantje/pompje nakijken.
Bedankt voor de tip! Ik ga zodadelijk eens kijken. Ik hou je op de hoogte.
 
Je kan hem ook proberen te starten met je hand op de luchtinlaat van de carburateur (dikste slang die vanaf luchtfilter op carburateur komt). Als je hand dan nat wordt krijgt hij benzine.
Veel respect trouwens voor de aanlevering van gegevens in je topic.
Wanneer je het leuk vind om hem zelf aan de praat te krijgen kunnen we je hier hoop ik stap voor stap doorheen helpen.
Heeft de kickstart nog weerstand zoals je gewend bent?
Onderstaand een basic informatie filmpje:
 
Bedankt voor alle tips. Jammer genoeg kwam ik tot de veronderstelling dat ik het benodigde gereedschap niet heb & het teveel zou kosten om het in huis te halen :( (Ik had nog geneens het juiste gereedschap om de buddy eruit te halen)

Veel respect trouwens voor de aanlevering van gegevens in je topic.
Dankjewel. :)

Voor de geïnterreseerden: ik heb een andere zaak gevonden die hem wilde herstellen. Wanneer we de brommer af de aanhangwagen haalde en ik wilde remmen had ik plots de rem vast. Juist, remkabel gewoon gebroken. Was even schrikken.

Ik vermoed dat die onder teveel spanning is komen te staan met het slepen gisteren door de VAB maar kan niets bewijzen..

Ik houd jullie trouwens wel op de hoogte over wat de oorzaak was van de storing & hoe die is opgelost, ben zelf ook heel benieuwd. :)

@Sparky Ik heb er wat over nagedacht, als ik me niet vergis deed de wegenwachter iets gelijkaardigs gisteren. Ook het slangetje losgekoppeld en gekeken of brandstof uit kwam toen ie startte. Dat was het geval.

Waarschijnlijk gaan ze gewoon de carburateur uitkuisen dan?
 
Blijkbaar dus een heel ander probleem... Rond de 2700 à 2800 km is de olie door de dealer bijgevuld. (diegene die nu op verlof is). Nu, blijkbaar zou op 1 of andere manier de olie toch opgeraakt zijn (ik stond nu op 30200 km ongeveer), waardoor het motorblok geen olie meer kreeg en is stilgevallen.

Resultaat: volgens reparateur schade aan het motorblok. Goedkoopste oplossing: ander blok eronder, prijs rond de €500 (inclusief plaatsing etc.) Jammer, is veel geld..

Ik vertelde hem dat ik het oliepijl had nagekeken toen ik in panne stond, en dat het nog meer dan genoeg was. Wat blijkt, je moet het stokje eruit halen en afkuisen (dat deed ik), en dan er weer insteken maar niet vastdraaien.. Telkens wanneer ik iemand het zag controleren draaiden ze het volledig vast en dan weer los om het oliepeil af te lezen.

Daar zat dus de fout..

We zijn erover aan het denken om een nieuwe brommer te kopen, gezien ik wat gewrongen zit met de gedachte "wat zal het de volgende keer zijn". Ik zou dan voor een elektrische gaan. (scheelt ongeveer 360 euro op benzine per jaar). Ik heb momenteel m'n oog gericht op de Segway E110SE. Morgen ga ik een testritje doen met z'n grotere broertje, de E125S. :) Spannend!
 
De Segway E110SE lijkt me een kwalitatief goeie scooter.
Laat iets weten hoe de proefrit bevallen is en of je hem gaat aanschaffen.
Een klein verslagje over de voor- en nadelen zou wel op prijs gesteld worden.
 
De Segway E110SE lijkt me een kwalitatief goeie scooter.
Laat iets weten hoe de proefrit bevallen is en of je hem gaat aanschaffen.
Een klein verslagje over de voor- en nadelen zou wel op prijs gesteld worden.
Doe ik zeker! Hou er rekening mee dat ik een testritje ga doen met het grotere broertje :) Heb je graag dat ik een nieuw topic maak met de voor- en nadelen of wat doe ik ermee?

Of bedoelde je dat of ik er eentje kon maken van zodra ik hem aangeschaft heb? (als de proefrit en nog wat vraagjes positief zijn)
 
Heb je graag dat ik een nieuw topic maak met de voor- en nadelen of wat doe ik ermee?
Hi Jonas,

je doet dit zoals je dit wilt, zou gewoon leuk zijn als je in dit topic laat weten of de scooter bevalt, ga je over tot aankoop en je wil wat ervaringen delen, zou ik een nieuw topic aanmaken zodat het voor andere leden ook goed vindbaar is.
 
Gisteren met de Segway E125s gereden. Was een heel verschil. Was precies in een teletijdmachine gestapt, zoveel moderner,.. haha.

In ieder geval: er staat in de handleiding (als ik me niet vergis) dat ie op 4 seconden naar 45 km/u optrekt maar die indruk had ik niet. Kan wel zijn omdat maar 1 van de 2 accu's erin zat.

Als je hem op standje 3 zet (je hebt er 3) en je wilt heel rustig vertrekken of ergens omdraaien ofzo, moet je goed opletten. Een klein stukje van de gashendel doet ie niets bij, daarna gaat ie ineens goed vooruit. Best zet je hem om te beginnen op standje 1 om rustig en voorzichtig te manouvreren en dan eens je weg bent, zet je hem op standje 2 of 3.

De verkoper beweerde ook dat je in de app een functie "reverse" kunt inschakelen waardoor je hem nét iets gemakkelijker achteruit een helling opkrijgt omdat ie dan wat helpt.

Voor de rest zitten er enorm veel mogelijkheden op zoals alles keyless (op voorwaarde dat de accu erin zit). Je kunt zelfs zonder gsm en sleutel toch nog met je brommer rijden. Als je beide bent vergeten en je hebt het op voorhand ingesteld, kun je een pincode invullen op je dashboard om zo de brommer te ontgrendelen en toch nog te rijden. Echt een functie voor mij. :p

Als je jouw gsm bij hebt kun je "Airlock" inschakelen, daarmee ontgrendelt ie automatisch wanneer je een bluetooth verbinding hebt met je telefoon. Er wordt beweerd dat je ook kunt instellen hoe dicht je moet zijn (2 tot 10 meter). Tegenover m'n oude brommer moest ik telkens m'n sleutel bovenhalen, in het gatje mikken en draaien. Hier stap ik (met airlock aan) gewoon op, druk op de aan-knop en ik ben weg.

De accu's kun je eruit halen als je geen stopcontact hebt in de garage. Wel jammer dat je ze niet samen kunt opladen. Je moet ze 1 per 1 opladen. Dat is eigenlijk het enige minpuntje dat ik gemerkt heb. Als je wel een stopcontact in de garage hebt kun je gewoon de brommer zelf inpluggen, dan laadt die wel beide batterijen tegeljik op.

Voor de rest misschien niet zo onverwacht: maar je hoort hem niet rijden (buiten de banden op de baan dan). Echt zalig. Lijkt me ook handig zodat je jouw passagier wat beter kunt verstaan bij een babbeltje.
 
Exact... Ik stond ook versteld van die uitleg en heb de handleiding opgezocht van de brommer. Daarin staat het inderdaad dat je hem er niet moet indraaien
Post automatically merged:

View attachment 62804

Goede aanvulling, dit is juist en wordt zoveel onjuist gedaan.

Daarbij: Ik heb meerdere peilstokjes met verschillende lengtes of gearceerd gedeelte.

Mijn tip: Koop een flesje drinken met bijvoorbeeld 750ml inhoud. Als je dit flesje vult met olie en dan in het blok laat lopen, heb je altijd een betrouwbaar peil. Dan maak ik een merkteken op het peilstokje en is die (het peilstokje) voor mij eindelijk betrouwbaar.
Groet,
 
Back
Top