Scooter start niet meer na sleutelen

Sjaakie3

New Member
Beste leden van het scooterforum,

Afgelopen week heb ik een chinese (yingying?) scooter gekocht voor een prikkie op marktplaats. er zit een chinees gy6 blok in. De verkoper verkocht hem als werkend alleen bij de verkoop leek hij niet meer goed te starten. Na wat verdere onderhandeling heb ik de scooter toch maar gekocht als leuk project + de oprechte eigenaar die enorm baalde dat die er ineens mee op hielt. Aangezien ik helemaal nieuw ben in de scooter wereld heb ik aan de hand van wat youtube video's bedacht om als eerste de bougie te vervangen.

Na het vervangen van de bougie liep de scooter als een zonnetje. Ik heb er een paar keer mee op en neer gereden door de straat en het enige wat mij opviel was dat hij niet lekker stationair liep.

De volgende dag heb ik (op advies van youtube) aan het schoefje gedraaid tot dat de scooter mooi stationair liep. Er leek niks aan de hand te zijn.

Vervolgens heb ik de scooter vol getankt met benzine die ik ook gebruik voor mijn bootje (Synergy Supreme+ (98 octaan) E5 van de esso. Ook ben ik er met de stofzuiger en een doekje even doorheen gegaan. Wat opviel is dat de scooter een stukje kon rijden maar bij veel gas geven viel die uit.

Ik heb dit gelaten en ben een beetje gaan schroeven (alles straker gedraaid) en wat gaan rommelen in de scooter. Het probleem is nu alleen dat de scooter niet meer wilt starten. Heel soms dan lijkt die 1sec aan te slaan maar dan valt de scooter direct weer uit. (de sparkplug is wel helemaal in orde).
Ik snap maar niet wat er mis is en wat ik over het hoofd zie.
Ook zitten er twee kabels los waarvan ik niet goed weet wat ik er mee moet. Ik heb me rot gegoogeld en videos gekeken maar ik kom maar niet op de juiste uitleg.
Hopelijk kan een van jullie mij op weg helpen. (zie foto)

Bougie werkt
Accu werkt en is 100% geladen
 

Attachments

  • Scooter foto .jpg
    Scooter foto .jpg
    281.3 KB · Views: 50
Advertisement - register to remove this

Vind het maar lastig te zien.

Het zijn geen kabels maar, slangen.
Dit topic kan handig zijn.


Ik zou graag willen weten waar de slang in groen naartoe gaat.
Zit er onderop je tank nog iets van een vacuumkraan waar benzine en vacuumslang naartoe loopt?
Ik weet even niet of dat apparaat tussen je gele cirkels van de sls of brandstof is.
Wat meer foto's is handig.


2.jpg

Verder top dat je wat rommel hebt gekocht om te leren sleutelen.
Dat is altijd positief. :)
 
Zoals ik het een beetje kan herleiden , is dit een vacuum gestuurde benzine kraan , aan de linkerkant , dat zwarte slangetje is volgens mij de vacuum slang die onder de carburateur naar het spruitstuk loopt. Deze hangt nu los , en je hebt dus valse lucht hierdoor . Voel je als de motor loopt hier geen zuiging ? Ik zou deze om te beginnen dicht maken . Verder zo te zien loopt de slang van de carburatuer om benzine te vullen in de vlotterkamer rechtstreeks naar de tank , bovenste leiding waar de veer omheen zit . Die aan de onderkant met die veer , aan je carburateur , is om je vlotterbakje leeg te laten lopen.
Post automatically merged:

Orgineel denk ik dat de leiding met veer links aan die kraan moet zitten , en rechts waar die losse leiding aan de kraan zit aan de onderkant van de tank. Waarschijnlijk buiten spel gezet omdat de kraan lek/ stuk is. Of net anders om de losse slang rechts op de carb en die nu op de carb zit op de kraan. Maar stop eerst die vacuum slang eens goed dicht.
Post automatically merged:

Om verder te sleutelen heb ik hier de handleiding van de motor . verder zou ik een benzine filter in de leiding naar de carburateur plaatsen ,
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 27
Last edited:
Die hoort naar de kraan te gaan , maar zoals ik het zie loopt die onder de carb door naar ( wat ik aanneem de kraan die aan het frame zit ) en die hangt er los bij , dus zuigt daar valse lucht.
Ja daar ga ik ook vanuit, maar leek me mooi als de TS daar naar ging kijken. :laughing:
Goed bezig die handleiding erbij!
 
Hi, de groene slang loopt naar een t splitsing die vervolgens naar de benzine kraan loopt. (zie foto)

Ik heb ook maar een video gemaakt van het geheel voor wat meer duidelijkheid.
Zojuist heb ik de tank helemaal leeg laten lopen en een heel klein beetje bijgevult (zoals voor het probleem) dit heeft ook niet geholpen helaas.

Link :

: Scooter .png
 
Ik kan het niet precies zien , maar de slang van het y pijpje gaat die onder de carb door , en is dat de bovenste gele om cirkelde op de eerste foto .
Op de tank zit dus geen benzine kraan , ik denk dat , dat dus de linker membraan is , want de benzine leiding zit rechtsreeks op je carb nu .
Dit zou ik zowie zo weer terug bouwen met een vacuum gestuurde benz kraan , en een filter in de leiding. Aan de rechterkant naast het kleppendeksel zit ook een membraam aangestuurd door de vacuum slang van de y pijp , met de veer eromheen , ik denk ook , dat deze van de sls is zoals AMG veronderstelde. Als de slang onder de carb gaat naar het y pijpje zou je deze dus af moeten dichten , tegen valse lucht , zolang je nog geen benzine kraan hebt. Ook zou ik even de carb reinigen want zonder benz filter en dan tanken is er misschien vuil uit de tank in je carb gekomen. En altijd E5 tanken is prima.
 
Hi, de groene slang loopt naar een t splitsing die vervolgens naar de benzine kraan loopt. (zie foto)
Volgens mij is dat het SLS systeempje. (pompje of wat het ook is) Er loopt iig ook een hele dikke slang naartoe (of 2) voor zover ik kan zien.




Vind het nog steeds lastig.
Ik heb hier 2 Gy6 blokjes en beide hebben weer andere sls / vacuum zooi.
Echter is jouwe dan weer een derde variant.
Al die loshangende slangetjes geeft wel aan dat de vorige eigenaar ermee geklooid heeft.
Wellicht sls / vacuumpomp buiten gebruik gezet.
Waar gaat het uiteinde van dat 't-stuk' eigenlijk heen? Lijkt wel recht het blok in te gaan.
Je zult in ieder geval moeten zorgen dat je benzinetoevoer hebt en geen valse lucht.
Ik zie twee mogelijkheden.

- Iemand met kennis ervan ernaar laten kijken en alles correct aansluiten en de componenten testen.
- Zelf heel goed kijken en zorgen dat je benzinetoevoer hebt en geen valse lucht.
Optie 2 betekent wel dat je een benzinetank hebt waar een slang vanaf komt en geen vacuumpomp ertussen. Wat imo gewoon kan, maar sommigen zullen het afraden.
Carburateur reinigen is geen slecht idee gezien je nu een directe leiding vanaf de benzinetank hebt.
En vervolgens een filter ertussen.

Je zult iig het algemene scooter start niet topic moeten afwerken om de scooter werkend te krijgen en vervolgens aan de slag gaan met het slssysteem.
De tank heeft geloof ik geen mogelijkheid tot het indraaien van een gy6 vacuumkraan?


Zou eens beginnen met dat topic afwerken.
Kijken of er benzine uit de slang loopt vanaf de tank wanneer je deze loshaalt bij de carburateur. Als dat zo is =>
Het vacuumslangetje vanaf het spruitstuk die ik eerder al groen had omcirkeld los halen bij het tstuk en slang dichten met bout en snelbinder.
Carburateur reinigen, spruitstuk controleren op scheuren.
Benzinefilter plaatsen.
En starten.

Als hij dan toch blijkt te werken kun je altijd nog aan de slag met al die andere meuk met slangen en het is weer veel voor een oud GY6je. :)
 
Last edited:
Ik ga helemaal met AMG retro mee . zorg eerst dat de tank en carb schoon is , dan leiding met filter ertussen , dan even de vacuum bij het spruitstuk afdichten en èèn voor èèn de componenten erbij , als de motor weer goed loopt , zelf ben ik wel een voorstander van een vacuum kraan , dan kan de tank niet leeglopen bij een defect aan de vlotter of naald .
 
Ik ga helemaal met AMG retro mee . zorg eerst dat de tank en carb schoon is , dan leiding met filter ertussen , dan even de vacuum bij het spruitstuk afdichten en èèn voor èèn de componenten erbij , als de motor weer goed loopt , zelf ben ik wel een voorstander van een vacuum kraan , dan kan de tank niet leeglopen bij een defect aan de vlotter of naald .

Update hier,

Ik heb de tank leeg laten lopen en vervolgens de carburateur helemaal schoon gemaakt. Vervolgens een klein beetje benzine en voila hij starte direct en liep ook even als een zonnetje. Toen heb ik er meer benzine bij gedaan om een goed test ritje te maken. En nu het tankje half vol zit precies zelfde probleem. Scooter start niet meer. Het lijkt dus wel dat wanneer de tank vol zit de scooter niet meer wilt starten. hebben jullie tips?
 
ik gok dat het slangetje onder je carb dat voor de overflow zorgt, verstopt of dichtzit. Waardoor je carb teveel benzine krijgt en hij verzuipt, zou als ik jou was ook checken als je luchtfilter of de aansluitslang nat is van benzine. Waarschijnlijk dat als je tank voller zit er meer druk onder zit waardoor er meer benzine inkomt. Als je filter niet nat is zou het ook je vlotterstop kunnen zijn die niet goed afsluit, maar dat lijkt me ver gezocht.
 
Update hier,

Ik heb de tank leeg laten lopen en vervolgens de carburateur helemaal schoon gemaakt. Vervolgens een klein beetje benzine en voila hij starte direct en liep ook even als een zonnetje. Toen heb ik er meer benzine bij gedaan om een goed test ritje te maken. En nu het tankje half vol zit precies zelfde probleem. Scooter start niet meer. Het lijkt dus wel dat wanneer de tank vol zit de scooter niet meer wilt starten. hebben jullie tips?
Op basis van de info die je hier aanlevert zou ik suggereren dat je alle posts hierboven genegeerd hebt.
In ieder geval, het kan ook puur toeval zijn nu.
Ik zie het probleem niet zo, tap eerst de tank weer af.
En laat dan eens weten of hij weer prima werkt met een litertje benzine.
En ga dan eens x aantal km rijden.
Werkt hij dan prima, dan kun je dit probleem gaan tackelen.
Zoniet, dan zou ik wat gaan doen met de bovenstaande geleverde info.
 
Zoals ik het een beetje kan herleiden , is dit een vacuum gestuurde benzine kraan , aan de linkerkant , dat zwarte slangetje is volgens mij de vacuum slang die onder de carburateur naar het spruitstuk loopt. Deze hangt nu los , en je hebt dus valse lucht hierdoor . Voel je als de motor loopt hier geen zuiging ? Ik zou deze om te beginnen dicht maken . Verder zo te zien loopt de slang van de carburatuer om benzine te vullen in de vlotterkamer rechtstreeks naar de tank , bovenste leiding waar de veer omheen zit . Die aan de onderkant met die veer , aan je carburateur , is om je vlotterbakje leeg te laten lopen.
Post automatically merged:

Orgineel denk ik dat de leiding met veer links aan die kraan moet zitten , en rechts waar die losse leiding aan de kraan zit aan de onderkant van de tank. Waarschijnlijk buiten spel gezet omdat de kraan lek/ stuk is. Of net anders om de losse slang rechts op de carb en die nu op de carb zit op de kraan. Maar stop eerst die vacuum slang eens goed dicht.
Post automatically merged:

Om verder te sleutelen heb ik hier de handleiding van de motor . verder zou ik een benzine filter in de leiding naar de carburateur plaatsen ,


Het spruitstuk is ook niet de originele

Je heb namelijk een versie met vacuum nippel en een versie zonder vacuum nippel


Hier op dit blok zou je een spruitstuk moeten hebben zonder die nippel.

En dat vacuum slangetje moet dan inderdaad aan die pomp komen te zitten. (zitten namelijk 3 aansluitingen op die vacuum pomp.

Die andere 2 zijn voor aanvoer vanuit de tank en de andere de afvoer naar de carburateur.
 
Het spruitstuk is ook niet de originele

Je heb namelijk een versie met vacuum nippel en een versie zonder vacuum nippel


Hier op dit blok zou je een spruitstuk moeten hebben zonder die nippel.

En dat vacuum slangetje moet dan inderdaad aan die pomp komen te zitten. (zitten namelijk 3 aansluitingen op die vacuum pomp.

Die andere 2 zijn voor aanvoer vanuit de tank en de andere de afvoer naar de carburateur.
Waar haalt hij dan de vacuum vandaan?
In mijn perceptie gaat er een vacuumslang van spruitstuk naar de y-splitsing en dan naar sls en naar de vacuumpomp.
Benzine in, benzine uit vanaf de pomp.
 
als een (half)volle tank problemen geeft, kàn het zijn dat deze vacuüm trekt (waarom je op een losse buitenboordmotortank ook een beluchtingsventieltje moet opendraaien, anders trekt die tank vacuüm en kan je motor, noch het pompballetje de benzine nog aanzuigen) probeer na het afslaan met halfvolle tank eens je tankdop te openen: als je die hoort "inademen"=sissen als je dat doet, moet je op dit spoor verder. (beluchting via tankdop of elders verstopt?)
met een bijna lege tank is er meer ruimte voor expansie en is het vacuüm niet zo sterk als met een halfvolle of volle tank.
 
Back
Top