Scooter start niet meer na nieuwe bougie!

Piaggio NRG

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Ik heb een Piaggio NRG MC2,
hij was eerst opgevoerd:

DR70 rpm
yasuni c16
doppler endurance race krukas
metrakit variateur
hebo koppeling
stage 6 v snaar
17,5mm dellorto carburateur
malossi vl13 bewerkt membraam

Maar ik kreeg een hele zieke boete, dus heb ik hem laten afvoeren, het enige wat ik heb veranderd is mn uitlaat en cilinder, ik heb een 50cc standaard cilinder en een Gianelli Rekord (nieuwe Reverse). Toen had ik ook de bougie veranderd, eerst had ik dus een NGK BR8es, en die heb ik veranderd in een of andere Piaggio Champion. (en natuurlijk heb ik ook mn scooter laten afstellen! 6 maten kleinere sproeier en hij reed weer perfect)

Maar nu in de winter, sinds een weekje ofzo, start ie veel moeilijker, en als ie eenmaal gestart is, en ik geef gas valt ie weer uit!, dus dat was wat lastig, veel kicken en beetje gasgeven en als die eenmaal reed en deed die het ook goed!
Mensen vertelden dat OF mn elektrische choke kapot is, OF mn bougie, dus ik heb die Piaggio Champion eruit gehaald en een nieuwe NGK BR9es ingedaan! (gekocht bij de dealer, die zei dat deze standaard voor een piaggio was..) en toen ik hem erin deed (scooter was al warm), starte hij meteen en deed hij het goed! En toen reed ik er mee naar huis, (1,5km) in mn schuur gedaan, en vannacht was het heel erg koud etc en in de ochtend startte mn scooter helemaal niet meer! Is dus m'n elektrische choke kapot? of heb ik een verkeerde bougie erin gemonteerd die alles naar de klote heeft geholpen? (ik hoop het niet..)

Want met die vorige bougie startte hij wel na 10 keer kicken, maar toen was het wel iets minder koud.. (zo een weekje terug),

Alvast bedankt! Ik ben al langs veel dealers gegaan maar de meeste zeggen van ja het kan van alles zijn blabla.. dar heb ik niks aan he..
 
Last edited by a moderator:
Advertisement - register to remove this

start die nu helemaal niet meer? Waarom geef je je hele setup als je em daarna veranderd, brengt beetje verwarring. originele luchtfilter?
 
Ja sorry, ik heb mn hele setup gegeven omdat ik alleen maar 2 dingen veranderd had!
De luchtfilter was eerst ontgrensd, maar nadat ik hem moest afvoeren heb ik hem weer begrensd!, maar dat maakt verder niet uit toch? aangezien die een hele lange tijd gwn lekker reed, tot een week geleden..
maar hij start dus helemaal niet meer
 
Dat buisje van je carb naar luchtfilter kan door het weer 'hard' geworden zijn. Samen met nog andere dingen kan dit ook een oorzaak zijn waarom die zo moeizaam start.

Probeer iets te zoeken hoe je kan testen of je elektrische choke wel/niet werkt
 
dat buisje van mn carb naar mn luchtfilter is een rubberen ronde ding weetjewel? niet echt een buisje..
ja ik hoop dat het mn elektrische choke is.. weet alleen niet hoe die te vervangen maar het kan toch niet aan mn bougie liggen als die net nieuw is
 
Uhm plaats de vorige bougie terug, deze heeft mss een te hoge hittegraad voor jouw setup. En dan moet je gewoon wat groter in sproeier waarschijnlijk, dat merk je nu omdat het zo koud is.
 
huh een te grote hittegraad?
hoe hoger de hittegraag hoe kouder de bougie is toch..
en 1 niveau of 2 scheelt niet zoveel toch?
ik probeer morgen mn oude bougie erin te draaien en dan kijken of die start, zo niet dan is mn elektrische choke kapot neem ik aan?
 
Dat zegt hij ook niet, maar daardoor kan alles wel slechter lopen, standaart zit op hittegraad 7 dacht ik?

Doe die piaggio champion er eens in, dat is een standaart piaggio bougie.
Door het koude weer kun je er eens een grotere sproeier in doen.
bijv van 60 naar 62.
 
edit-
ik heb hem laten nacheken, en de bougie vonkt, de elektrische choke is ook niet kapot, benzine is oke, en de zuiger is volgens my ook niet kapot, wat kan het anders zijn?
Moet er echt een grotere sproeier in?
waarom moet er nu wel een grotere sproeier in en reed ie eerst wel goed nadat ie was afgesteld? dus moeti k hem dan elk jaar in de winter opnieuw afstellen?
 
ik heb een b7es drin gestopt en een nieuwe bougie dop, en nu start ie weer goed!
alleen het punt nu is.. dat als ik hem aandoe in de kou, dat hij dan wel stationair loopt maar als ik gas geef dan valt ie uit of terug, en moet ik hem steeds even stationair laten lopen en klein beetje gassen totdat ie hem weer helemaal pakt,
ik heb veel topics hiervoor gelezen maar telkens wordt er niet echt concreet antwoord gegeven..
 
Back
Top