Scooter start niet Kymco Agility 50

DrWhoozy

New Member
Dag dames en heren,

Ik zit met een probleem met mijn scooter. Een tijd geleden (maand of 2) heb ik de rolletjes vervangen van mijn scooter. Hierbij ook ff de vario schoongemaakt etc etc. Echter is de bout niet goed vastgezet en is die een week geleden los gekomen. Ik dacht, nou die draaien we er netjes weer op met een blokeersleutel op de vario. En starten maar.

Oeps, daar begon het gekloot. Hij start niet... proberen te kicken, maar geen compressie niks. (Dit merkte ik omdat de kick niet zwaar voelde). Nu heb ik de kleppen eens even bekeken en heb ik die zo'n beetje geprobeerd af te stellen en dit laten controleren door een "beunhaas" monteur. Nu voel ik weer compressie (hij veert weer terug als het ware). Maar echt starten wil niet, elektronisch klinkt het als een motor die moeite heeft en alsof het winter is.

Voordat ik het blok lostrek, waar moet ik na kijken? Of zijn er suggesties?

Wat al gecheckt:
- Bougie vervangen
- Cabarateur is schoon
- Kleppen check
- Olie vervangen
- Tank volgedaan
Wat informatie van de scooter:
34K Gelopen 1e eigenaar.
Kymco Agility 50 zonder enige tuning of opvoering.
4 Takt ;)


Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Heeft die "beunhaas monteur", zoals je hem zelf noemt, de kop van de cilinder gehaald en gechecked of de kleppen goed sluiten, de dichtingsringen niet lekken of de klepstelen krom zijn of heeft hij enkel de kleppen gesteld?

Want een 4-takt die geen compressie heeft is toch een teken dat de kleppen in zijn geheel niet goed afsluiten!
Het zij door totaal verkeerde instelling het zij door een beschadiging van de kleppen.

Heb je een blokkeersleutel gebruikt of een zuigerstop?

Dus, compressie (laten) meten is de boodschap.
 
Last edited:
Heeft die "beunhaas monteur", zoals je hem zelf noemt, de kop van de cilinder gehaald en gechecked of de kleppen goed sluiten, de dichtingsringen niet lekken of de klepstelen krom zijn of heeft hij enkel de kleppen gesteld?

Want een 4-takt die geen compressie heeft is toch een teken dat de kleppen in zijn geheel niet goed afsluiten!
Het zij door totaal verkeerde instelling het zij door een beschadiging van de kleppen.

Heb je een blokkeersleutel gebruikt of een zuigerstop?

Dus, compressie (laten) meten is de boodschap.
Hij heeft alleen de kleppen gesteld. Dus niet het blok zelf losgehaald. Eerste instantie zuigerstop gebruikt, deze is ook op de goede manier toegepast zo ver ik voelde. Ik heb zo geen compressie (druk) meter. Alleen een voor de compressor maar die past niet op bougiegat. Kan het ook met mijn vinger?
 
Eerste instantie zuigerstop gebruikt, deze is ook op de goede manier toegepast zo ver ik voelde.

Nou blijkbaar dus niet, je hebt dan daadwerkelijk een kromme klep.. Een zuigerstop met een 4-takt blok dat werkt niet samen..
Je zal altijd een van de kleppen beschadigen.. Daarom is het ook het advies om nooit een zuigerstop op een 4-takt blok te proberen / gebruiken..

Dus de kop kan eraf, en dan de schade eens bekijken..
 
Eerste instantie zuigerstop gebruikt, deze is ook op de goede manier toegepast zo ver ik voelde.

Nou blijkbaar dus niet, je hebt dan daadwerkelijk een kromme klep.. Een zuigerstop met een 4-takt blok dat werkt niet samen..
Je zal altijd een van de kleppen beschadigen.. Daarom is het ook het advies om nooit een zuigerstop op een 4-takt blok te proberen / gebruiken..

Dus de kop kan eraf, en dan de schade eens bekijken..
Maar mijn vinger word wel weggeblazen als ik me vinger op gat van bougie leg. En met aardig wat power. Dat lijkt toch op compressie?

Wil t even zeker weten voor ik hem loshaalt. Is behoorlijk klusje namelijk
 
Last edited:
Is / was 100% ... Beunhaas Monteur .... is al Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren ... gewaarschuwd om never nooit een zuigerstop in een 4-takt te gebruiken !

Beste is nu Compressie gaan meten , en DIE Beunhaas tegen de Ballen te schoppen .
 
Zo daar zit een flinke put in...

Kop eraf halen en een nieuwe klep bestellen. Maar zou eerst controleren of dat de klepzitting niet beschadigd is.

De nieuwe klep die moet je eerst inslijpen voordat je hem voorgoed monteerd in de kop.
 
Kleppie vervangen en compressie is terug. Hij start weer lekker! Kleppies gesteld. Zooitje op tijd gezet, rijd prima tot nu toe. (1 uur test gedaan). Nog dingen waar ik op moet letten na een duurtest?

De klepzitting was overigens prima. Zag er netjes uit ook de veren en tuimelaars waren prima.
 
Zou zelf opletten (omdat je de cilinder waarschijnlijk ook los hebt gehad / kop is los gekomen) of dat er geen olie gaat lekken bij de voetpakking..
Als de onderste voetpakking al gebruikt is geweest en je draait de boel weer aan, kan er wellicht een lekkage onstaan, omdat er in het carter een belangrijk olie kanaaltje zit die de olie via de tap-end naar de kop en nokkenas / tuimelaars pomp.. sommige mensen vervangen niet alle pakkingen en krijg je daardoor deze problemen.. Dus beste bij de kop eraf is meteen nieuwe voetpakking / kopping monteren.. (dus weer helemaal opbouwen totdat alles weer erop zit).

Voor de rest gewoon rijden.. En weer de service intervallen volgen..
 
Zou zelf opletten (omdat je de cilinder waarschijnlijk ook los hebt gehad / kop is los gekomen) of dat er geen olie gaat lekken bij de voetpakking..
Als de onderste voetpakking al gebruikt is geweest en je draait de boel weer aan, kan er wellicht een lekkage onstaan, omdat er in het carter een belangrijk olie kanaaltje zit die de olie via de tap-end naar de kop en nokkenas / tuimelaars pomp.. sommige mensen vervangen niet alle pakkingen en krijg je daardoor deze problemen.. Dus beste bij de kop eraf is meteen nieuwe voetpakking / kopping monteren.. (dus weer helemaal opbouwen totdat alles weer erop zit).

Voor de rest gewoon rijden.. En weer de service intervallen volgen..
Klopt helemaal. Heb dit probleem hiervoor ook gehad en had lekkage onder het luchtfilter. Hebben bij deze revisie alle pakkingen vervangen wat maar mogelijk was. Klein 10tje :). Morgen kleppen stellen! Ben benieuwd...
 
Back
Top