Scooter start niet en maakt raar geluid bij het kicken

jelgon

Member
Ik was erg wild aan het rijden op een koud blokje, ik remde super hard voor een auto en hoorde een sleepig geluid, zette direct mn contact af en sindsdien start die niet meer, heeft compressie heeft vonk en de piston ziet er door het bougiegat normaal uit, als ik na paar keer kicken wat benzine in mn cilinder krijg ontsteekt die maar hoor ik knetter achtig geluid, weet niet hoe dit komt dit geluid is erg luid zoals kortsluiting geluid, ik krijg hem niet startend
Is een mbk booster uit 2011 met dr50 200kms mee gereden, orginele onsteking
 
Advertisement - register to remove this

Wild rijden met een koud blok en een cilinder van 200 km oud is het recept voor een vastloper/warmloper.

Niet zo heel verstandig dus en vragen om problemen.

Dus ik zou eens beginnen met het loshalen van de cilinder en de cilinderwand, de zuiger en de zuigerveren bekijken.

Beter nog compressie meten!!!
 
Wild rijden met een koud blok en een cilinder van 200 km oud is het recept voor een vastloper/warmloper.

Niet zo heel verstandig dus en vragen om problemen.

Dus ik zou eens beginnen met het loshalen van de cilinder en de cilinderwand, de zuiger en de zuigerveren bekijken.

Beter nog compressie meten!!!
Compressie meter heb ik niet, ik hield mn vinger op het bougiegat en ik werd erin getrokken dus dat klonk goed, alleen enig ideee van het geluid dat vond ik special?
Post automatically merged:

Aandrijflijn gangbaar en rollers etc nog op hun plaats? Heb je geslipt?
Groet,
Nee niet geslipt het lijk me ook warmloper of vastloper omdat ik alles toekneep en het cilinder dus snel naar andere snelheid moest maar ik vind het alleen raar het knetter geluid bij 5-10 kicken dat ik tehoren krijg
 
Als ie vast is gelopen dan kun je geen 5 of 10 keer kicken.
Knetter geluid is misschien gewoon tijd voor een nieuwe bougie?
Zal wel meevallen met de schade gok ik want hoe wild wil je rijden met een dr50.... check dus eerst je bougie maar eens want ook al vonkt een bougie kan die alsnog kapot zijn. Als verder alles nog soepel draait en alles wat vast moet zitten nog vast zit blijft er weinig anders over
 
Als ie vast is gelopen dan kun je geen 5 of 10 keer kicken.
Knetter geluid is misschien gewoon tijd voor een nieuwe bougie?
Zal wel meevallen met de schade gok ik want hoe wild wil je rijden met een dr50.... check dus eerst je bougie maar eens want ook al vonkt een bougie kan die alsnog kapot zijn. Als verder alles nog soepel draait en alles wat vast moet zitten nog vast zit blijft er weinig anders over
https://drive.google.com/file/d/180sMFI7Nw7_pdYUuwlYHh2tTbN7tIRgN een filmpje van de cilinder met de cilinderkop eraf, deze lijkt mij toch oke?
 
Kan het filmpje niet zien
Nu kan je het normaalgezien zien sorry
Post automatically merged:

Kan het filmpje niet zien
Cilinder lijkt mij goed hij vonkt maar na een paar keer kicken ontploft het mengsel maar hoor ik een knetter precies zoals kleine vuurwerkjes, ik vind het raar want het zag eruit als een vast/warmloper hoe ik plotseling aan de kant stond door op koud blok enzo rijden
 
Kan aan mij liggen maar zit heel die zuiger nou vol met putjes van detonatie? Dan kun je hem wel wegflikkeren vrees ik. Trek die cilinder er eens af dan kun je wat zien. En ff niet je zuiger meer op en neer laten gaan voor je nog meer kapot maakt.

Was alles wel goed afgesteld? Of zo maar wat erin gedaan en rijden maar?
 
Kan aan mij liggen maar zit heel die zuiger nou vol met putjes van detonatie? Dan kun je hem wel wegflikkeren vrees ik. Trek die cilinder er eens af dan kun je wat zien. En ff niet je zuiger meer op en neer laten gaan voor je nog meer kapot maakt.

Was alles wel goed afgesteld? Of zo maar wat erin gedaan en rijden maar?
Was goed afgesteld, nu heb ik het ontdekt erg klein brokje af de zuiger aan de uitlaatkant hierdoor dat geluid waarschijnlijk dat het de ontploffing is die direct naar de uitlaat gaat cilinderwand lijkt me ok best nieuwe zuiger kopen
Post automatically merged:

67729319-F586-4219-874E-27B2EBDF746B.png
 
Je hebt nog geluk gehad als ik het verhaal lees. Had zomaar compleet vastgenaaid kunnen zitten.
Die zuiger is oud ijzer dus de cillinder waarschijnlijk ook

Dat kleine stukje zuigerveer hoeft niet perse de uitlaat zijn ingegaan. Kan zomaar in je blok liggen. Ik durf er zelfs geld op in te leggen dat ie in het blok ligt ipv uitlaat.

Dit word blokje splitsen
 
Je hebt nog geluk gehad als ik het verhaal lees. Had zomaar compleet vastgenaaid kunnen zitten.
Die zuiger is oud ijzer dus de cillinder waarschijnlijk ook

Dat kleine stukje zuigerveer hoeft niet perse de uitlaat zijn ingegaan. Kan zomaar in je blok liggen. Ik durf er zelfs geld op in te leggen dat ie in het blok ligt ipv uitlaat.

Dit word blokje splitsen
Denk je dat die in mn carter zit, enige manier om dat te horen/zien)
Post automatically merged:

Zou je denken ja? Hoe ziet je wand eruit want deze is finaal naar de godverdomme
Zit nu te denken voor nieuwe piston te steken, de cilinderwand is nog oke en die is van dr, als ik nu een carenzi zuiger steek gaan die 2 goed tesamen iemand ervaring mee?
 
Als ik die zuiger zie dan kan ik je garanderen dat de cilinder niet oke is.
Zeker weten of iets in je blok ligt weet je pas als je hem openmaakt of wanneer je gaat rijden en alles opnieuw vastloopt.

Je hebt de motor te zwaar belast met een koude motor terwijl de delen niet goed op elkaar zijn ingesleten. Het gevolg is dat je zuiger en cillinder elkaar beschadigd hebben.
Plaats anders eens een foto van de cillinderwand.
 
Als ik die zuiger zie dan kan ik je garanderen dat de cilinder niet oke is.
Zeker weten of iets in je blok ligt weet je pas als je hem openmaakt of wanneer je gaat rijden en alles opnieuw vastloopt.

Je hebt de motor te zwaar belast met een koude motor terwijl de delen niet goed op elkaar zijn ingesleten. Het gevolg is dat je zuiger en cillinder elkaar beschadigd hebben.
Plaats anders eens een foto van de cillinderwand.
Hierbij filmpje van de cilinderwand, lijkt me oppervlakkig niet echt een kras dus hiermee kan hij door denkik dan, ik kijk voor een zuiger en ik heb carenzi op t oog maar past dat wel goed te samen op een dr(
 
Breng maar naar de scooterboer als.je denkt dat dit.nog te redden is met ssn nieuw zuigertje... er heeft nu al 3 man gezegd dat de cilinder niks meer is en nog wil je een andere zuiger steken.... sowieso zitten de stukken zuiger en zuigerveer tussen je krukas. Als jij telkens die zuiger op en neer laat gaan met kicken sloop je alles nog verder. Dus volg nou ons advies op en trek het helemaal uit elkaar, maak alles schoon en gooi er een nieuwe cilinder op en stel het nou eerst af voordat je gaat rijden want dit is puur door niet afstellen gekomen. Dure les, hopelijk steek je er wat van op
 
Joo als je geld en tijd wil verdoen dan vervang je alleen de zuiger.

Die cilinder en zuiger zijn gewoon klaar. Het gaat om honderdste milimeters die het verschil maken en dat is zo te zien al te ver. Stukjes die bij je krukas liggen dat kan meevallen. Ik heb nog nooit gehad dat na een vastloper er iets bij de krukas lag maar zeg nooit nooit.
 
Joo als je geld en tijd wil verdoen dan vervang je alleen de zuiger.

Die cilinder en zuiger zijn gewoon klaar. Het gaat om honderdste milimeters die het verschil maken en dat is zo te zien al te ver. Stukjes die bij je krukas liggen dat kan meevallen. Ik heb nog nooit gehad dat na een vastloper er iets bij de krukas lag maar zeg nooit nooit.
De cegementen/zuigerveren die zaten er nog op dat klein stukje denkik nou ook niet omdat het aan de bovenkant is net aan de uitlaatkant valt het hoogstwaarschijnlijk daar in, nieuwe cilinderkit steken dan maar
 
Trek je blok nou maar uit elkaar kan je garanderen dat er rommel tussen je krukas zit. Dan is het 1x starten en weer alles naar de tering. Als je van geld af wil mag je het ook gelijk naar me overmaken hoor haha. Maargoed als jij hoort op welk punt je zuiger staat als het spul kapot loopt en denkt dat het er via de uitlaat uit is geschoten dan wens ik je veel succes. Maarja als dat van dezelfde persoon komt die dacht dat het met een zuigertje viel op te lossen....
Ik geef het op succes ermee
 
Back
Top