Scooter start niet elektrisch.

Berrie

Well-Known Member
Chinese Retro, Gy6 blok.

Mijn scooter start onmiddellijk met 1 kickstart trap, maar niet electrisch.
Nieuwe accu geplaatst.
De startmotor draait wel rond maar slaat niet aan.
Het lijkt of de startmotor te langzaam draait.

De scooter heeft een jaar stil gestaan in vochtige ruimte.
Zou de (aansluiting van) de startmotor zodanig verweerd zijn, dat hij alle elektrisch vermogen opslurpt zodat er niets meer over blijft voor de bobine en hij een te zwakke vonk krijgt?
 
Advertisement - register to remove this

Kan zijn dat de massaverbinding van je motorblok een kleine overgangsweerstand heeft.
Bij het elektrisch starten van de scooter loopt er een relatief hoge stroom over de massaverbinding, dat bij een kleine weerstand in deze massa verbinding resulteert in een potentiaalverhoging van je motorblok.
Omdat je pickup-spoel ook eenzijdig aan de motormassa ligt, is het mogelijk dat de cdi de signalen van de pickup-spoel niet goed "ziet" en je geen of een slechte ontsteking hebt.

Kortom een heel technisch verhaal waar je misschien niks aan hebt, maar het komt er op neer dat het kan zijn dat je bougie niet vonkt zolang de startmotor draait

Kijk eens of je tijdens het starten met de elektrische start een goed vonk hebt.
 
Dank voor de reactie.
-Ik zal de massa verbindingen eens nakijken.
-Kijken of ik een vonk heb tijdens het starten
- dan verder kijken of ik een 'puls' krijg op de geel/zwarte draad van de bobine.

Tenslotte met het wisselen van de bobine voor een zg 'high voltage' heb ik ook nog wel eens succes.
U hoort nader.
 
Als de startmotor 'onbelast' draait, omdat de bougie eruit is, heb ik een prima vonk.
Echter, met de bougie er in, zodat ik compressie opwek, vonkt een nieuwe bougie matig.

Eénmaal sloeg hij aan, dus latent is het wel aanwezig.
Post automatically merged:

De weerstand tussen de cilinderkop en de min pool van de accu is 1 ohm.
Is dat acceptabel?
 
Last edited:
Persoonlijk lijkt me 1 Ohm erg hoog, deze hoort nagenoeg 0 Ohm te zijn, in de praktijk komt dit neer op 0,1 tot 0,3 Ohm door de afwijking van de meter en het contactvlak van de meetpennen.

Als je zou uitrekenen hoeveel spanningsverlies je dan hebt over die weerstand zou dit bij een paar Ampère die de startmotor trekt ook een paar Volt zijn.
De spanningsval over een weerstand is namelijk recht evenredig met de stroom, tenminste volgens de wet van meneer Ohm.;)
Hij heeft er ook een formule voor bedacht nl. U=IxR waarbij U de spanning is in Volt, I de stroomsterkte in Ampere en R de weerstand in Ohm.

Wat je even zou kunnen proberen is, bij wijze van test, een extra kabel te leggen tussen een blank stuk motorblok en de min-pool van je accu en dan opnieuw kijken of je bougie dan wel goed vonkt als je de startknop drukt.
 
Die ken ik nog U=IxR.
Ik ga idd een (tijdelijke) kabel leggen, direct van het blok naar de Min pool.
Post automatically merged:

OPGELOST!
Ik heb uw advies opgevolgd en een extra massa direct van de kop naar de min pool van de accu gelegd.
Nu start de scooter direct.
Bijna ongelofelijk dat 1 ohm weerstand zoveel uitmaakt.
Een goede leer voor alle meelezers. Zorg dat je massa 100% in orde is!

Of topic:
Wellicht is dit ook de reden dat de wisselstroom verbruikers telkens zijn doorgebrand.
 

Attachments

  • 20211009_141707.jpg
    20211009_141707.jpg
    155.7 KB · Views: 13
Dus nu die dikke kabel van de min-pool van je accu naar je startmotor/motorblok goed nakijken, contoleren op slechte contacten/oxide en of ze goed aangedraaid zijn.
Eventuele contactogen/contactvorken bij de min-pool van de accu en startmotor/motorblok even goed opschuren met fijn schuurpapier zodat je zeker weet dat dit heel goed contact maakt.

En zoals een kok nog wat room bij zijn saus doet, eventueel nog een blobje zuurvrije vaseline op deze ogen/vorken smeren zodat ze min of meer afgesloten zijn van zuurstof en vocht, dat help tegen oxidevorming. ;)
 
Back
Top