Scooter start niet elektrisch

VEME

New Member
Mijn Sym Symphony St 2016 9000 km start niet meer elektrisch. De accu geeft 8,7 volt aan wanneer niet gestart het achterlicht blijft ook uit en het voorlicht is aan. Daarnaast is het dashboard bijna niet leesbaar. Als ik hem kickstart blijft die goed doorlopen. En als ik een aantal km heb gereden en probeer opnieuw te starten elektrisch doet hij nog steeds niks. Ik hoor geen enkel geluid. Wanneer de scooter aan staat is de accu ongeveer 14 volt.
 
Advertisement - register to remove this

Dan meet de spanning eens over de accu als je start.
Dan zal ie wel helemaal inzakken.
Moet je even iemand vragen om te helpen bij het meten, want we hebben maar 2 handen.
Of je moet meet klemmen hebben.
 
Dan meet de spanning eens over de accu als je start.
Dan zal ie wel helemaal inzakken.
Moet je even iemand vragen om te helpen bij het meten, want we hebben maar 2 handen.
Of je moet meet klemmen hebben.
Bij mijn scooter staat dat in de display. Bij het starten staat die als die nog niet heeft gereden op 8 volt. En als ik wel heb gereden op 12,4 volt
 
Zoals @Harrr reeds opmerkte, deze accu is gewoon slecht en moet gewoon vervangen worden.
Deze accu heeft een veel te hoge inwendige weerstand door sulfatering en is, als hij geladen wordt, gelijk op spanning.
Een intelligente lader denkt dan dat de accu vol is en houdt gelijk op met laden.
Als de accu dan even staat of minimaal belast is, is de spanning weer veel te laag.
 
Last edited:
Zoals @Harrr reeds opmerkte, deze accu is gewoon slecht en moet gewoon vervangen worden.
Deze accu heeft een veel te hoge inwendige weerstand door sulfatering en is, als hij geladen wordt, gelijk op spanning.
Een intelligente lader denkt dan dat de accu vol is en houdt gelijk op met laden.
Als de accu dan even staat of minimaal belast is is de spanning weer veel te laag.

Niks slechte acculader of multimeter....
Heeft dat er ook mee te maken dat ik geen geluid hoor als ik hem probeer te starten? Dus geen tikkende geluid van de bougies Aangezien hij wel gewoon via de kick start het doet.
 
Waarschijnlijk heeft deze accu "de kracht" niet om de startmotor aan te drijven en hoor je of alleen een tik of helemaal niks.
Wat een feit is, is dat die accu vervangen moet worden, of er verder nog iets scheelt aan het e-start systeem kan ik niet beoordelen.
De beelden in mijn glazen bol zijn te wazig. ;)
 
De accu geeft 8,7 volt aan
Dat is wel erg laag.
Daar start hij nooit mee.
Wanneer de scooter aan staat is de accu ongeveer 14 volt.
Meet je deze spanning of lees je dit af op een display ?
-------------------------------------------------------------
Zitten de accupolen wel goed vast en maken deze goed contact ?
Geen corrosie aanwezig ?
It's a long shot, but you never know...

Vervang anders de accu zoals @Harrr en @Sparky al hebben vermeld.
Hoogstwaarschijnlijk is het probleem dan voor +/- 20 euro opgelost.
Een nieuwe accu kan nooit kwaad... :)
 
Dat is wel erg laag.
Daar start hij nooit mee.

Meet je deze spanning of lees je dit af op een display ?
-------------------------------------------------------------
Zitten de accupolen wel goed vast en maken deze goed contact ?
Geen corrosie aanwezig ?
It's a long shot, but you never know...

Vervang anders de accu zoals @Harrr en @Sparky al hebben vermeld.
Hoogstwaarschijnlijk is het probleem dan voor +/- 20 euro opgelost.
Een nieuwe accu kan nooit kwaad... :)
Ik heb gisteren even naar de accu gekeken. Die is wel aan vervanging toe. Nu viel plotseling mijn voorlicht uit toen ik wilde wegrijden. Achterlicht en dashboard doen het nog wel. Ik denk dat of het ook een kuur van de accu is of een doorgebrand zekering. Wat zeggen jullie?
 
Ik heb mijn glazen bol net naar de dealer gebracht ter reparatie onder garantie.

Hoe moeten wij nu weten of dit een zekering of je mottige accu is.
Begin gewoon met het vervangen van dit ding, deze is gewoon op en blijf je sukkelen.
Kijk daarna verder naar je voorlicht want dit kan gewoon je lampje zijn!
 
Ik heb mijn glazen bol net naar de dealer gebracht ter reparatie onder garantie.

Hoe moeten wij nu weten of dit een zekering of je mottige accu is.
Begin gewoon met het vervangen van dit ding, deze is gewoon op en blijf je sukkelen.
Kijk daarna verder naar je voorlicht want dit kan gewoon je lampje zijn!
Je hebt gelijk ik ga een nieuwe accu halen
 
Je hebt gelijk ik ga een nieuwe accu halen
Verstandig.

Als je het lampje moet vervangen, dan hieronder een paar tips.
Tips zijn voor een auto maar kan je ook gebruiken voor een scooter.

Laat je even weten of e.e.a. gelukt is ?
Succes !
 
Wat heb je zelf al gecontroleerd/gemeten?
Lampje al eens vervangen of gemeten?
Fitting al eens bekeken?
Massaverbinding van de koplamp in orde?
Grootlicht/dimlicht schakelaar in orde?
Ik ga eerst het lampje vervangen. Is alleen een hele klus om bij het lampje te komen zit achter tientallen schroeven. Dus ik ga eerst even pielen.
 
Ik ga eerst het lampje vervangen.
Als je toch de boel open hebt liggen, zou ik meteen de punten die @Sparky heeft genoemd zeker even checken.
Sowieso de fitting en aansluitingen schoonmaken voordat je een nieuwe lamp plaatst.
En als je toch bezig bent, de aansluitingen van de lichtschakelaar (en de andere schakelaars) ook even schoonmaken en inspuiten met contactspray.
 
Back
Top