Scooter start niet elektrisch, wel met kickstarter!

Aerox2004

Well-Known Member
Hallo, waarschijnlijk is deze vraag al vaak gesteld, maar ik stel hem nog eens :D
Ik heb een Baotian Tanco 50cc 4 takt (GY6 motor, zelfde als een V clic).
Hij had 2 jaar stil gestaan, dus ik had even de carburateur gereinigd, nieuw spruitstuk en nieuwe benzine.
Maar nu is er het volgend probleem, ik heb een nieuwe accu gekocht en die erop gezet, maar het enige wat er gebeurt als ik op de startknop druk is dat de relais tikt, voor de rest niets.

En na 10 minuten ongeveer tikte de relais niet meer en niets werkte nog via de accu, pinkers, toeter,... werken niet. De accu gaf nog wel steeds 12,50V aan, dus dat vond ik wel vreemd.
Dit gebeurt met de accu:
Contact uit: 12,5V
Contact aan: 0V
Motor draait: 5,5V
Lichten uit: 8,5V

Normaal zou die toch 14,5V moeten geven?

Weet iemand wat het kan zijn?
Startmotor heb ik ook gedemonteerd, maar geeft nog steeds hetzelfde probleem...
 
Advertisement - register to remove this

Hoi.

Dat lijkt op kortsluiting ergens na je contactslot. Is die 0V gemeten over de accupolen (bij de accu dus) met alle elektrische verbruikers uit? Zo niet, probeer dezelfde meting eens te doen met alles uit en alleen contact aan. De accu zou dan amper in moeten zakken van die 12,5 V.

Als je de startmotor toch al los hebt. Probeer die dan eens rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
 
Hoi.

Dat lijkt op kortsluiting ergens na je contactslot. Is die 0V gemeten over de accupolen (bij de accu dus) met alle elektrische verbruikers uit? Zo niet, probeer dezelfde meting eens te doen met alles uit en alleen contact aan. De accu zou dan amper in moeten zakken van die 12,5 V.

Als je de startmotor toch al los hebt. Probeer die dan eens rechtstreeks op de accu aan te sluiten.

Ja, is gemeten over de accupolen, met alle verbruikers uit krijg is 3,5V, als ik de lichtschakelaar dan op zet krijg ik 0V.
Wat zou ik kunnen doen? Geen idee waar ik moet zoeken
 
Je kan het volgende testen:

Haal het lampje uit je koplamp.
Haal de accuklemmen los van de accu.
Zoek 2 draden om het lampje direct aan je accupolen aan te sluiten als test. Zakt de spanning dan niet in naar 0, maar blijft ie netjes 11-12.5V, dan is de accu goed en moet je het verder zoeken in de bedrading.
 
Je kan het volgende testen:

Haal het lampje uit je koplamp.
Haal de accuklemmen los van de accu.
Zoek 2 draden om het lampje direct aan je accupolen aan te sluiten als test. Zakt de spanning dan niet in naar 0, maar blijft ie netjes 11-12.5V, dan is de accu goed en moet je het verder zoeken in de bedrading.

Oke, zal ik morgen zeker doen!
 
.... Voor de goede orde... Gaat de StartMotor nu wel / of niet rond als je op de startknop drukt.
Als die niet Rond gaat , is je accu leeg , of accu \kapot , of je StartMotor is stuk,of je Bendix.
 
Zoals ik al zei, startmotor gaat niet rond! Relais tikte enkel, maar accu was nog goed.
Nu tikt de relais helemaal niet meer en niets werkt nog op de accu.
Ik ga morgen de accu testen, vandaag helaas geen tijd gehad.
 
Als Accu goed is , en Relais tikt... is de StartMotor stuk.
nu het Relais niet meer tikt , kan zijn dat de zekering is doorgebrand, of Relais nu ook stuk is .
 
Net gecontroleerd, accu is kapot.
Nu tikt de relais nog steeds na vervangen van de accu, dus ik zal de startmotor maar vervangen dan.
 
Last edited:
Ik heb het vermoeden dat het schakelcontact in je startrelais defect is.
Op het startrelais zitten 2 dunne draden en twee dikkere draden.
Verbind de twee dikke draden eens met elkaar door, begint nu je startmotor te draaien is je startrelais defect en moet dit uiteraard vervangen worden.
 
Net gecontroleerd, accu is kapot.
Nu tikt de relais nog steeds na vervangen van de accu, dus ik zal de startmotor maar vervangen dan.

Je had de startmotor beter even los van een externe schakelaar aan de accu moeten hangen.. Kan je testen of dat de startmoter defect is.. Als die draait dan zal die in het circuit ook moeten werken..
 
Back
Top