Scooter start niet elektrisch maar met kickstart licht het dashboard op

SanderB.

New Member
Dag allen

Ik heb een Turhbo CS-50 van het jaar 2019 en ik heb een probleem.
Als ik naar het werk vertrek met mijn scooter heb ik geen probleem, maar wanneer ik dan 's avonds naar huis wil gaan start deze helemaal niet!
Bij het proberen van het elektrisch starten hoor ik enkel een klik maar toch start hij niet, wanneer ik dan met mijn kickstarter mijn scooter probeer te starten, licht het dashboard wel op en probeert hij precies wel maar helaas...

Misschien moet ik er ook even bij vermelden dat:
- Eind augustus een onderhoudsbeurt heb gehad.
- Een nieuwe bougie
- Accu volledig opgeladen is.

Bedankt alvast..
 
Advertisement - register to remove this

Het lijkt er sterk op dat de accu niet bijgeladen wordt tijdens de heenreis.
Een ander iets wat al gauw een lege accu veroorzaakt is een lekstroom.
Dit wil zeggen dat ondanks het contact op uit staat, er toch 12V uit de accu getrokken wordt.

Is tijdens de beurt ook de accu vervangen?
 
Het lijkt er sterk op dat de accu niet bijgeladen wordt tijdens de heenreis.
Een ander iets wat al gauw een lege accu veroorzaakt is een lekstroom.
Dit wil zeggen dat ondanks het contact op uit staat, er toch 12V uit de accu getrokken wordt.

Is tijdens de beurt ook de accu vervangen?
De accu is niet vervangen.
Zelf heb ik de zekering vervangen die aan de + kant zit van mijn accu & is de accu (volgens de oplader) volledig opgeladen.
 
Meten is weten, multimeter erbij en accuspanning meten.
De accu kan dan wel opgeladen zijn volgens de acculader maar dit wil niet zeggen dat de accu ook oké is.
 
Meten is weten, multimeter erbij en accuspanning meten.
De accu kan dan wel opgeladen zijn volgens de acculader maar dit wil niet zeggen dat de accu ook oké is.
Wanneer ik mijn accu had opgeladen kon ik er wel een week mee rijden, maar dan kwamen de problemen weer terug.. Zou het inderdaad een lekstroom kunnen zijn? Stel dat ik morgen met mijn multimeter een stroom meet wanneer het contact uitstaat kan het inderdaad dan lekstroom zijn?
 
Wanneer je 3 weken kunt rijden nadat je de accu hebt opgeladen denk ik eerder dat de spanningsregelaar de accu niet bijlaadt.

Dus nogmaals, spanning over de accupolen meten.

Deze hoort in rust minimaal 12,3 Volt te zijn, ook wanner deze niet pas is opgeladen.
Bij draaiende motor en wat gas erop moet deze spanning over de accupolen oplopen naar een spanning van ongeveer 13,8 tot maximaal 15 Volt
 
Wanneer je 3 weken kunt rijden nadat je de accu hebt opgeladen denk ik eerder dat de spanningsregelaar de accu niet bijlaadt.

Dus nogmaals, spanning over de accupolen meten.

Deze hoort in rust minimaal 12,3 Volt te zijn, ook wanner deze niet pas is opgeladen.
Bij draaiende motor en wat gas erop moet deze spanning over de accupolen oplopen naar een spanning van ongeveer 13,8 tot maximaal 15 Volt
Oke zal dit morgen eens uitmeten, ik zal een update hierover plaatsen. Bedankt voor het snelle antwoord
 
Wanneer je 3 weken kunt rijden nadat je de accu hebt opgeladen denk ik eerder dat de spanningsregelaar de accu niet bijlaadt.

Dus nogmaals, spanning over de accupolen meten.

Deze hoort in rust minimaal 12,3 Volt te zijn, ook wanner deze niet pas is opgeladen.
Bij draaiende motor en wat gas erop moet deze spanning over de accupolen oplopen naar een spanning van ongeveer 13,8 tot maximaal 15 Volt
Wil nog even terugblikken want heb nog steeds hetzelfde probleem… accu heb ik heel vaak terug opgeladen, startregelaar ook vervangen maar toch.. scooter start niet. Enkel na heel wat kickstarten lukt het uiteindelijk. Als ik de klemmen van mijn acculader op mijn accu plaats start hij wel, eens ik dan de plus wegneem van mijn acculader daalt deze precies in toeren en valt hij uit waarna ik vervolgens mijn scooter opnieuw niet kan starten; zeer frustrerend dus.
 
Heb je zoals Sparky als aangaf de laadspanning over je accu polen al gemeten? Dit is toch echt een accu kwestie , dat hij onder het rijden niet wordt opgeladen. Ook al moet je hem met de starthulp starten , hij moet dean gelijk opladen als de motor loopt , en blijven lopen .
 
Heb je zoals Sparky als aangaf de laadspanning over je accu polen al gemeten? Dit is toch echt een accu kwestie , dat hij onder het rijden niet wordt opgeladen. Ook al moet je hem met de starthulp starten , hij moet dean gelijk opladen als de motor loopt , en blijven lopen .
Ja heb dit gemeten: 12,57VDC wanneer contact uit staat. Wanneer ik dan eenmaal de lader aansluit en mijn scooter start: 14,9VDC. Haal ik vervolgens de lader er van af blijft hij soms draaien maar eens ik mijn richtingaanwijzer aansteek: 14,50VDC en daalt alleen maar meer en meer tot hij uitvalt.
 
Back
Top