Scooter start niet elektrisch en kick

Pier

New Member
Ik heb een oude Yamaha Neos 2t scooter tweedehands gekocht van een vriend. Sinds ik hem heb doet de elektrische start het al niet, maar de scooter startte altijd met 1x kicken al dus geen probleem. Heb toen nog een nieuwe accu en bougie erin gezet. Eerst werkte ie hetzelfde, maar nu start ie ineens heel slecht koud. Ik moet blijven kicken en na ongeveer een minuut komt er pas wat leven in, waarna ik hem een heel klein beetje gas moet geven omdat ie met te veel gelijk weer afslaat. Als ik er even op gereden heb start ie wel na 1x kicken. Hij slaat wel af als ik een tijdje stil sta. Bougie bleek niet helemaal tegen die kabel aan te zitten dus die heb ik er goed op gedrukt. Dat is het probleem nu niet meer iig. Heb ook nog geprobeerd het stationair te verstellen maar dit zorgde niet voor verbetering. Het enige wat ik zelf kan bedenken is een probleem met de choke, maar ik heb niet veel verstand van scooters dus ik zou niet weten wat ik daar aan moet doen.

Misschien nog handig:
- Toeter, knipper- en remlicht doen het prima voor ie start
- Dashboard gaat ook aan
- Voorlicht doet het een beetje, gaat harder als ik kick

Als iemand een idee heeft om dit op te lossen hoor ik het graag (in jip en janneke taal :)). Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Het is natuurlijk ook niet zo verstandig om een oude 2-takt te kopen waar reeds iets aan mankeert en er zelf geen verstand van hebt!

Ik zou gewoon beginnen met goed schoonmaken van je carburateur en controleren of je vonk goed is.

De werking en het testen van de elektrische choke zie je in het Youtube filmpje hieronder.
In plaats van die voeding die hij gebruikt kun je gewoon een goed opgeladen accu gebruiken.
 
Ineens spontaan niet/slecht starten / slecht stationair: dit ligt vaak aan de stationair sproeier. Die kan makkelijk verstoppen omdat het gaatje zo klein is. Deze goed doorblazen met luchtdruk.
Ik hoop niet dat je aan de luchtschroef hebt gedraaid....

Edit: Als de choke stuk is dan werkt de koude start nog steeds. Het probleem is dan dat ie veel te lang in "koude start" stand blijft staan. Dat is dus niet jouw probleem.
 
Edit: Als de choke stuk is dan werkt de koude start nog steeds. Het probleem is dan dat ie veel te lang in "koude start" stand blijft staan. Dat is dus niet jouw probleem.

Flof,

dit is maar deels waar.
Dit geldt alleen als de elektrische choke niet meer expandeert.
Het choke kanaaltje blijft dan open en zoals je al zei, de choke blijft dan continue actief.
Dit geldt niet als de plunjer door één of andere reden in de geëxpandeerde stand blijft of blijft hangen.
 
@Sparky helemaal mee eens. Echter lijkt me dat iets dat zelden voorkomt.... Toch? In elk geval is de test met accu om het sluiten te testen en niet het openen. En dan nog zegt het niet alles. Afsluiten kan alsnog slecht gaan doordat het rubbertje niet meer goed is (of de zitting beschadigd). En dan kunnen ook nog de stationair kanaaltjes in de carb zelf verstopt zitten.
Maar anyway, in mijn ervaring is een spontaan optredend startprobleem meestal te wijten aan de stationairsproeier. Meestal.... dus niet altijd :). Ook het afslaan wijst in die richting.
 
Het is natuurlijk ook niet zo verstandig om een oude 2-takt te kopen waar reeds iets aan mankeert en er zelf geen verstand van hebt!

Ik zou gewoon beginnen met goed schoonmaken van je carburateur en controleren of je vonk goed is.

De werking en het testen van de elektrische choke zie je in het Youtube filmpje hieronder.
In plaats van die voeding die hij gebruikt kun je gewoon een goed opgeladen accu gebruiken.

Klopt inderdaad, maar ik vind het wel interessant en moet toch ergens beginnen met sleutelen :). Bedankt voor je antwoord, ik ga er vanavond even aan beginnen.
Post automatically merged:

Ineens spontaan niet/slecht starten / slecht stationair: dit ligt vaak aan de stationair sproeier. Die kan makkelijk verstoppen omdat het gaatje zo klein is. Deze goed doorblazen met luchtdruk.
Ik hoop niet dat je aan de luchtschroef hebt gedraaid....

Edit: Als de choke stuk is dan werkt de koude start nog steeds. Het probleem is dan dat ie veel te lang in "koude start" stand blijft staan. Dat is dus niet jouw probleem.
Niet aan de luchtschroef gedraaid. Had al gelezen dat ik daar van af moet blijven. Bedankt voor je antwoord! Ik ga er vanavond mee aan de gang.
 
Oké. Laat vooral weten wat je bevindingen en resultaten zijn. Dat vind ik - en velen met mij - reuze interessant en leerzaam.

By the way, je tankt toch geen E10 hoop ik?
 
Oké. Laat vooral weten wat je bevindingen en resultaten zijn. Dat vind ik - en velen met mij - reuze interessant en leerzaam.

By the way, je tankt toch geen E10 hoop ik?
Zal ik doen. Ik tank gewoon euro95 en vul zo nu en dan mn olie bij met 2 takt olie. Euro95 is E10 geloof ik ja.. Moet dat niet? :sweatsmile:
 
Zal ik doen. Ik tank gewoon euro95 en vul zo nu en dan mn olie bij met 2 takt olie. Euro95 is E10 geloof ik ja.. Moet dat niet? :sweatsmile:
E10 is slecht voor je scooter als je dat teveel tankt kan er van alles kapot gaan. je moet E5 tanken.

Door het tanken van E10 kunnen er rubberen pakking kapot gaan waardoor je scooter inderdaad slecht tot niet start.
 
Ik kwam er zelf gisteren pas achter, dankzij dit forum! Ik dacht eerst: broodje aap. Maar heb uitgebreid onderzoek gedaan. En dit is gewoon een feit. E10 is slecht voor vrijwel alle scooters. Ook voor de meeste motorfietsen trouwens. En voor oudere auto's. Na één keer tanken merk je niks. Maar na pakweg enkele weken zijn allerlei problemen te verwachten. Het probleem is de toegevoegde 10% bio-ethanol. Dit tast inderdaad rubber en plastics aan. Maar is ook hygroscopisch (trekt water aan) en dat zorgt voor oxidatie, slechte verbranding, white sludge, enz. Veroudert snel (gom vorming). Weekt oudere aanslag en deeltjes los in tank en leidingen die vervolgens de boel kunnen verstoppen en/of voor extra slijtage zorgen. Koolvorming, hoger verbruik, benzine lekkages, slecht starten, slecht lopen en uiteindelijk: motortje finito. Met name de chinese scootertjes zijn er gevoelig voor vanwege mindere kwaliteit componenten. De problemen zullen eerder / ernstiger optreden wanneer je vooral korte ritjes maakt, of bij scooters die vaak lang stilstaan.

Scooter reparateurs verdienen momenteel een dikke boterham aan de E10 rijders! Dat geven ze zelf ook toe.

E5 benzine bevat meestal ook bio ethanol maar gemiddeld de helft minder. Dat levert in de praktijk geen of nauwelijks problemen op. Het maakt dan niet zo uit of dat euro95 of euro98 is. Maar euro95 E5 is misschien niet meer te krijgen, dus dan maar 98. Persoonlijk heb ik me voorgenomen alleen nog maar bio-ethanol VRIJE benzine te tanken. De meeste premium benzines zijn ethanol vrij. Daar staat ook wel "E5" op (verplichte vermelding) maar de meeste producenten geven via websites wel meer info over de samenstelling. E5 betekent: bio-ethanol 0% - 5%. E10 betekent: 8,5% - 10%.

Wie twijfelt aan m'n verhaal? Google maar op "E10 scooter". Je gaat schrikken. Eigenlijk is dit best een schandaal vind ik. Hieraan zou veel meer ruchtbaarheid moeten worden gegeven!
 
Last edited:
Daarbij komt nog dat ik betwijfel of dit werkelijk milieu voordelen oplevert.
Door de lagere calorische waarde moet je voor dezelfde prestatie verder het gas open draaien, lees, het verbruik wordt hoger.
Daarbij komt nog dat de grondstoffen voor al deze defect rakende onderdelen, door de toevoeging van ethanol, ook energie kost.

Verder zijn inderdaad de meeste scooters niet geschikt voor E10 en ik heb ook mijn twijfels of dit wel geldt voor E5, in E5 zit weliswaar minder Ethanol maar het blijft Ethanol die de rubbers en kunststof aanvreet en zorgt voor snellere vergomming en aantrekken van vocht.
Met E5 zal het wellicht niet zo snel gaan dan met E10 maar niemand maakt mij wijs dat 5% onschadelijk is terwijl 10% wel ineens heel schadelijk is voor je scooter.

Verder begrijp ik de regeringen niet, dat ondanks men E10 ziet als de schonere brandstof en min of meer iedereen verplicht dit te tanken dat men wel een scooter die nieuw op de markt komt maar niet geschikt is voor E10, toch een typegoedkeuring geeft!!!
 
Ja, zoals zo vaak wordt het maar van één kant belicht. Alleen kijkend naar de brandstof: inderdaad wel minder CO2 uitstoot. Maar uiteraard wordt extra schade aan motoren niet in dat sommetje meegenomen.
En ja, eens over die E5. Daarom zoek ik voortaan de V-power of andere premiums wel op. Het is niet anders.
Anyway, we gaan wel erg off-topic maar ik moest het even uitleggen. Er zijn nog héél veel mensen niet op de hoogte. Zegt het voort.
 
Dat wist ik niet. Bedankt voor de tip! Nu ik het gegoogled heb zie ik er ook veel over, maar verder nooit wat van gehoord. Vreemd.

Even een update: ik heb de carburateur schoongemaakt en weer erop gezet, had geen invloed. Toen zag ik dat de choke wel erg ver naar buiten stond. Nog even een filmpje opgezocht en daar zag het er niet zo uit. Motor was toen zeker niet meer warm en choke voelde ook koud aan dus dat kan het niet geweest zijn. Choke uit elkaar gehaald en getest, in de bankschroef gedraaid, hij werd toen wel warm maar de naald ging er niet verder uit. Kan het zijn dat er iets mis is waardoor de naald er standaard uit blijft? Alsof ie warm is dus? Ik heb het nog even getest door het staafje middenin eruit te halen waardoor de naald wel naar binnen zat, de choke er weer opgezet en toen gestart. Moest ongeveer 10x kicken dus dat was een hele verbetering met eerst, maar nog steeds niet ideaal natuurlijk. Maar dacht, misschien komt dat omdat de naald nu veel te ver naar binnen zit. Ik hoor graag wat jullie er van denken :)

edit: Ik zie nu dat dit misschien is wat Sparky bedoelde. Ik begreep je niet precies maar nu ik de choke beter snap, snap ik wat je bedoelde. Het lijkt me niet dat ik daar nog iets aan kan doen behalve een nieuwe choke, toch? En hoe zou het kunnen komen, dan weet ik of ik iets verkeerd heb gedaan.
 
Last edited:
Dat is idd precies wat @Sparky bedoelde en waarvan ik veronderstelde dat het zelden voorkwam. Nou ja, het komt dus blijkbaar voor! Weer wat geleerd. Ik denk inderdaad dat vervangen de enige optie is.

En carb schoonmaken geen effect zeg je. Maar ik kan je zeggen dat het erg uitdagend is om echt elk kanaaltje te detecteren en schoon te krijgen en te kunnen controleren. Ik heb daar ondertussen een hele studie van gemaakt (omdat ik een paar oude carbs heb liggen die ik goed wil krijgen). Het zou mooi zijn als je een goeie carb kan lenen een dagje, dan weet je of het daaraan ligt of niet.
 
Nieuwe choke erop gedaan. Nog even een fotootje bijgevoegd voor verschil oude (groen/gele draad) en nieuwe, wellicht interessant. Best groot verschil dus. Starten ging toen een stuk sneller! Maar 5x kicken of zo. Nou daar kan ik nog wel mee leven, is oud ding natuurlijk. Even laten lopen, liep wel veel te hard maar na een minuutje ging ie al wat zachter. Nadat ie warm was het stationair opnieuw afgesteld, want daar had ik natuurlijk aan zitten klooien toen die choke open stond, en nu loopt ie stuk mooier ook. Ik ga me nog even verdiepen in het goed schoonmaken van de carburateur en dat ga ik misschien later nog even een keer doen, maar voor nu loopt ie prima. Bedankt jullie hulp, allen!
 

Attachments

  • 66DA6408-5F22-4C1E-9D55-D619B8F75262.jpeg
    66DA6408-5F22-4C1E-9D55-D619B8F75262.jpeg
    520.9 KB · Views: 11
Duidelijke zaak, die oude choke heeft de boel steeds afgesloten gehad.

Geen E10 meer tanken en stationair goed afstellen. Dan zou die toch wel weer met 1 kick moeten starten.
 
Back
Top