Scooter start niet door lege accu, maar druppellader geeft aan dat accu vol is

Dion026

New Member
Een paar maanden terug een nieuwe scooter gekocht. Echter op een gegeven startte hij niet meer en bleek de accu leeg. Contact met de verkoper en die gaf aan dat als je de scooter een tijdje niet gebruikt of korte ritjes maakt dat de accu dan snel leeg gaat. Hij gaf aan dat het mede komt door het klokje van de scooter, die trekt veel stroom als hij stil staat. Toen heb ik een druppellader gekocht en deze gaf, bij een lege accu, aan dat de accu 80% vol is. Ligt dit aan de accu of aan de scooter?
Graag wat tips.

PS: Hoort een scooter bij een lege accu wel te starten met de kickstart, wat dat doet ie ook niet?
 
Advertisement - register to remove this

Hij hoort zonder accu nog wel met de kickstart gestart te kunnen worden.

De startmotor werkt nog? Hoe lang heeft hij stil gestaan?
 
Hij hoort zonder accu nog wel met de kickstart gestart te kunnen worden.

De startmotor werkt nog? Hoe lang heeft hij stil gestaan?
Okee, bedankt. Vond het al raar dat de verkoper niet aangaf dat ik de kickstart moest proberen. Hij heeft een week stil gestaan, was niet volledig opgeladen toen ik hem terug zetten.
 
Persoonlijk denk ik niet dat het klokje de oorzaak is van je probleem.
Door het lange stilstaan bij de vorige eigenaar is de accu gesulfateerd.

Zoek dit maar eens op als je er meer over wilt weten.

Het komt erop neer dat de accu verregaand zijn capasiteit heeft verloren.
Probeer je zo'n accu op te laden vooral met een "intelligente" lader, is de accu zo op spanning en "denkt" de lader dat de accu vol is en houdt op met laden.

Als je de accu dan weer gaat gebruiken is deze bij de geringste belasting alweer leeg.

Verder denk ik dat je scooter werkt met een DC-CDI als deze van de accu geen of onvoldoende spanning krijgt kan er geen vonk gevormd worden aan de bougie.

Maar het kan ook nog zijn dat je spanningsregelaar defect is want normaliter zou de stator de spanningsregelaar moeten voorzien van een korte spanningsimpuls die wederom ervoor zorgt dat de DC-cdi heel even spanning krijgt en de scooter nog net zou kunnen starten.

Maar ik zou in ieder geval beginnen met het vervangen van de accu en daarna even controleren of de accu ook wel opgeladen wordt door de spanningsregelaar.

Dit kun je controleren door de spanning te meten over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met wat gas geven.

De spanning moet dan langzaam oplopen tot ongeveer 14 a 15 Volt.
 
Persoonlijk denk ik niet dat het klokje de oorzaak is van je probleem.
Door het lange stilstaan bij de vorige eigenaar is de accu gesulfateerd.

Zoek dit maar eens op als je er meer over wilt weten.

Het komt erop neer dat de accu verregaand zijn capasiteit heeft verloren.
Probeer je zo'n accu op te laden vooral met een "intelligente" lader, is de accu zo op spanning en "denkt" de lader dat de accu vol is en houdt op met laden.

Als je de accu dan weer gaat gebruiken is deze bij de geringste belasting alweer leeg.

Verder denk ik dat je scooter werkt met een DC-CDI als deze van de accu geen of onvoldoende spanning krijgt kan er geen vonk gevormd worden aan de bougie.

Maar het kan ook nog zijn dat je spanningsregelaar defect is want normaliter zou de stator de spanningsregelaar moeten voorzien van een korte spanningsimpuls die wederom ervoor zorgt dat de DC-cdi heel even spanning krijgt en de scooter nog net zou kunnen starten.

Maar ik zou in ieder geval beginnen met het vervangen van de accu en daarna even controleren of de accu ook wel opgeladen wordt door de spanningsregelaar.

Dit kun je controleren door de spanning te meten over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met wat gas geven.

De spanning moet dan langzaam oplopen tot ongeveer 14 a 15 Volt.
Bedankt voor je reactie. Echter gaat het hier om een nieuwe scooter die ik heb aangeschaft en dus geen 2e handse.

Ik ga contact opnemen met de verkoper en die moet, wat mij betreft, met een oplossing komen
 
Oké, ik heb het dus verkeert begrepen, de verkoper is dus de scooterzaak/scooterdealer, er zit dus nog garantie op.
Dan zou ik inderdaad ermee teruggaan naar de deze zaak, want dat een klokje veel stroom trekt in Bullshit.
Zo'n digitaal klokje gebruikt helemaal niks, sterker nog bij sommige scooter zit dit klokje niet eens op de accu aangesloten maar zit er enkel een knoopcel in, net als in een digitaal horloge.
 
Back
Top