Scooter start moeilijk elektrisch met koude motor

Hallo,

Ik heb mijn eerste 2dehands scooter 1 week geleden gekocht, een sym orbit 2 van het jaar 2016. Voor ik de scooter kocht toonde de verkoper mij hoe ik de scooter moest starten en hij startte zowel elektrisch als met kick. Nu probeer ik mijn scooter te starten,maar de eerste keer start hij niet elektrisch, dus start ik hem met kick. Daarna laat ik hem ong 3 min statisch warm draaien en dan pas begin ik met rijden. Na ong 5 minuten rijden doe ik de scooter weer uit en start ik hem opnieuw op en dan lukt het wel om hem elektrisch te starten. Mijn vraag is nu of ik iets verkeerd doe tijdens het starten of is er iets mis met de scooter.

Met vriendelijke groeten
Mohamed
 
Advertisement - register to remove this

Starte hij niet elektrisch omdat de startmotor niet draaide ? Dan is waarschijnlijk je accu defect , of deze laad niet genoeg op , wat echter tegenstrijdig is met wat je constateert , dat als je een tijdje rijdt , hij dan wel elektrisch start . Misschien is dat nog de eerste accu en al 6 jaar oud.
Dus ik vermoed dat de accu overleden is , maar om zekerheid te hebben zou je de laadstroom bij versneld stationair draaien moeten meten , over de accu polen. Ook s'morgens de spanning van de accu meten als hij de hele nacht heeft stil gestaan , en dan onder het starten kijken hoeveel spanning je overhoud.
 
Starte hij niet elektrisch omdat de startmotor niet draaide ? Dan is waarschijnlijk je accu defect , of deze laad niet genoeg op , wat echter tegenstrijdig is met wat je constateert , dat als je een tijdje rijdt , hij dan wel elektrisch start . Misschien is dat nog de eerste accu en al 6 jaar oud.
Dus ik vermoed dat de accu overleden is , maar om zekerheid te hebben zou je de laadstroom bij versneld stationair draaien moeten meten , over de accu polen. Ook s'morgens de spanning van de accu meten als hij de hele nacht heeft stil gestaan , en dan onder het starten kijken hoeveel spanning je overhoud.
Oké bedankt, zal ik doen.
Mijn buurman is iemand die vaak scooters hersteld en hij weet dus veel over scooters. Hij zei dat ik best een tijdje met de scooter rijd zodat de batterij weer oplaad (3-5 km).
Is dat een goeie oplossing of is het beter dat ik iets anders doe?
 
Starte hij niet elektrisch omdat de startmotor niet draaide ? Dan is waarschijnlijk je accu defect , of deze laad niet genoeg op , wat echter tegenstrijdig is met wat je constateert , dat als je een tijdje rijdt , hij dan wel elektrisch start . Misschien is dat nog de eerste accu en al 6 jaar oud.
Dus ik vermoed dat de accu overleden is , maar om zekerheid te hebben zou je de laadstroom bij versneld stationair draaien moeten meten , over de accu polen. Ook s'morgens de spanning van de accu meten als hij de hele nacht heeft stil gestaan , en dan onder het starten kijken hoeveel spanning je overhoud.
ik heb de accu nog eens gemeten en met een draaiende motor brandde het lichtje fel bij 6V en als de motor uit stond brandde het lichtje fel bij 6V en lichtjes bij 12V.
 
ik heb de accu nog eens gemeten en met een draaiende motor brandde het lichtje fel bij 6V en als de motor uit stond brandde het lichtje fel bij 6V en lichtjes bij 12V.
Dit is niet echt meten he.
Wat is de leeftijd en het type van je accu?
Verder heb je de vragen hierboven van Arie niet beantwoord. o_O
 
Dit is niet echt meten he.
Wat is de leeftijd en het type van je accu?
Verder heb je de vragen hierboven van Arie niet beantwoord. o_O
Mijn buurman heeft 2 lange dingen opengedaan die naast de accu waren en ze gemeten met een multimeter (heb er niet veel verstand van, maar ik zag dat de lampjes brandden).

Wat betreft de vragen van Arie, ik hoor wel de startmotor draaien, maar het duur soms wel een tijdje voordat de scooter start. Soms moet ik een paar keer gebruik maken van de kickstart om hem te laten starten.
Post automatically merged:

Dit is niet echt meten he.
Wat is de leeftijd en het type van je accu?
Verder heb je de vragen hierboven van Arie niet beantwoord. o_O
de leeftijd weet ik niet, omdat ik de scooter tweedehands heb gekocht en het niet heb gevraagd aan de verkoper. De scooter is van 2016, dus als hij nooit is vervangen geweest is hij dan 6 jaar oud. Het type accu is volgens mij deze: https://www.scootercentrum.com/sym-orbit-2-50-4t-accu-gel.html
 
Last edited:
Maar ik zou zonder dat je zeker weet dat het aan de accu ligt , niet zomaar dingen gaan vervangen. Even tijdens het starten de spanning van je accu meten zegt al veel over de toestand , even de buurman vriendelijk aankijken , en vragen of hij dat wil doen.
 
Back
Top