Scooter start lastig en valt uit zonder gas

Vano

Member
Hoi,

Mijn scooter (sym orbit50 4takt uit 2011) start elektrisch vrijwel niet en kickstart gaat steeds stuk. Als die werkt lukt het met 5 a 10 keer kicken wel. Klinkt alsof mn startmotor of bendix niet goed aanpakt, ene keer hoor ik hem draaien en andere keer pakt die hem wel maar slaat die niet aan. Wanneer de scooter dan eenmal aan is dan moet ik 20seconde goed gas geven anders valt die uit.

Heb mn accu al vervangen want klonk erg zwak.
Zit ook nieuwe bougie in.
Uitlaat was lek maar zit ook nieuwe onder wat al wel qua toerental geholpen lijkt te hebben.

Wat zou verder het probleem kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Uitlaat maakt bij 4takt niet uit, dus lekkage en toerental zit geen verband in.
Telkens als je de kickstart maakt, heb je overwogen om de bendix te fixen? Schoonmaken of vervangen?
Groet,
 
Uitlaat maakt bij 4takt niet uit, dus lekkage en toerental zit geen verband in.
Telkens als je de kickstart maakt, heb je overwogen om de bendix te fixen? Schoonmaken of vervangen?
Groet,
Heb de bendix vanmiddag schoongemaakt en leek verder wel oke te zijn. (weet niet zeker aangezien ik er niet heel veel verstand van heb) Helaas heeft dit niet gewerkt en blijft het probleem hetzelfde.

En over de uitlaat, hoe kan het dan zijn dat nu het gat dicht is hij wel meer compressie en minder toeren lijkt te hebben?
 
Er is geen relatie tussen de uitlaat en compressie met een 4 takt , komt waarschijnlijk omdat je een beschaafder geluid hebt dat het zo lijkt.
van de bendix moet het starttandwiel met een draai beweging naar buiten komen en vanzelf weer terug draaien.
Werkt de choke correct , staan filmpjes van op you tube . Kun je hem zelf controleren , via de accu van je scooter..
 
Er is geen relatie tussen de uitlaat en compressie met een 4 takt , komt waarschijnlijk omdat je een beschaafder geluid hebt dat het zo lijkt.
van de bendix moet het starttandwiel met een draai beweging naar buiten komen en vanzelf weer terug draaien.
Werkt de choke correct , staan filmpjes van op you tube . Kun je hem zelf controleren , via de accu van je scooter..
Oke bedankt, ga ik morgen even testen of de choke werkt.
Denk dan inderdaad dat mijn bendix hoe dan ook kapot is, zit soms op mijn starterkrans nog als ik de kap eraf haal.
 
Heb de bendix vanmiddag schoongemaakt en leek verder wel oke te zijn. (weet niet zeker aangezien ik er niet heel veel verstand van heb) Helaas heeft dit niet gewerkt en blijft het probleem hetzelfde.

En over de uitlaat, hoe kan het dan zijn dat nu het gat dicht is hij wel meer compressie en minder toeren lijkt te hebben?
Prestaties worden bepaalt op het moment van gesloten kleppen, uitlaat is sec ter afvoer uitlaatgassen en geluidsdemping. Waar een uitlaat bij een 2takt heul bepalend kan zijn(denk aan (tegen-)druk), kan een uitlaat bij een 4takt alleen maar toereikend zijn.
Of beperkend bij een onjuist model die te weinig doet wat hij zou moeten doen; gassen afvoeren. Je kunt denken aan een verstopping, vernauwing, etc. Dat zijn dus ongewone zaken.

Degene die nu vermogensverlies aanvoert bij een katalysator, die ga ik direct beamen.

Groet,
 
Prestaties worden bepaalt op het moment van gesloten kleppen, uitlaat is sec ter afvoer uitlaatgassen en geluidsdemping. Waar een uitlaat bij een 2takt heul bepalend kan zijn(denk aan (tegen-)druk), kan een uitlaat bij een 4takt alleen maar toereikend zijn.
Of beperkend bij een onjuist model die te weinig doet wat hij zou moeten doen; gassen afvoeren. Je kunt denken aan een verstopping, vernauwing, etc. Dat zijn dus ongewone zaken.

Degene die nu vermogensverlies aanvoert bij een katalysator, die ga ik direct beamen.

Groet,
bedankt voor de duidelijke uitleg.
Post automatically merged:

Nog vergeten te vermelden. Als ik stil sta bij een stoplicht, dan na een aantal seconde klinkt het alsof die niet helemaal op gelijk toerental draait.
Waaraan zou dit eventueel nog kunnen liggen?
 
Wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld , of te wel wanneer heeft de scooter het laatst een beurt gehad ?
ook kun je nu het kouder wordt het mengsel anders moeten regelen met de mengsel schroef
 
Wanneer zijn voor het laatst de kleppen gesteld , of te wel wanneer heeft de scooter het laatst een beurt gehad ?
ook kun je nu het kouder wordt het mengsel anders moeten regelen met de mengsel schroef
Heb de scooter nu twee maand en in die tijd niet de kleppen laten stellen. Weet ook niet wanneer dat dus voor het laatst is gedaan.
 
En over de uitlaat, hoe kan het dan zijn dat nu het gat dicht is hij wel meer compressie en minder toeren lijkt te hebben?
nou, het zou kunnen dat je uitlaatklep niet (goed) meer sluit en dan heb je wèl (een beetje) effect van een uitlaat die tegendruk geeft ;)
tijd om kleppen te controleren/stellen/compressie te meten..
 
nou, het zou kunnen dat je uitlaatklep niet (goed) meer sluit en dan heb je wèl (een beetje) effect van een uitlaat die tegendruk geeft ;)
tijd om kleppen te controleren/stellen/compressie te meten..
Kleppen worden hem dit weekend, weinig tijd na school en sport. Dan ga ik dat zeker even controleren
Post automatically merged:

Ben er net achtergekomen dat de choke altijd zegmaar uitgeschoven is, ook als die koud is. Kan hem ook niet terugduwen. Krijgt die dan voor het starten gewoon een te arm mengsel?
 
Je hebt dus de choke uit de carburateur gehaald , en de naald staat naar beneden ook als de choke koud is , is dat correct.
als dat zo is , is de choke defect , koud moet de naald omhoog zitten , daarmee wordt het verrijking 's kanaal geopend ,
en als er spanning op de choke komt te staan wordt deze warm en wordt de naald naar beneden geduwd.
Dus choke op de accu aansluiten en kijken of de naald beweegt.
.
Post automatically merged:

Zie voor het filmje post #5 , ook zou ik als dat het euvel is , de scooter evengoed een service beurt geven.
 
Last edited:
Je hebt dus de choke uit de carburateur gehaald , en de naald staat naar beneden ook als de choke koud is , is dat correct.
als dat zo is , is de choke defect , koud moet de naald omhoog zitten , daarmee wordt het verrijking 's kanaal geopend ,
en als er spanning op de choke komt te staan wordt deze warm en wordt de naald naar beneden geduwd.
Dus choke op de accu aansluiten en kijken of de naald beweegt.
.
Post automatically merged:

Zie voor het filmje post #5 , ook zou ik als dat het euvel is , de scooter evengoed een service beurt geven.
Choke net aangesloten en zit geen bewegen in. Die dus vervangen. Service beurt ga ik de scooter ook zeker even geven
 
dus die wordt elektrisch verwarmd en "kijkt" niet of de motor ook daadwerkelijk warm
Nee die krijgt stroom uit de stator , zo gauw de motor loopt , verwarmt hij een kamer met was , die uitzet en de naald naar beneden drukt. Werkt gewoon perfect , zie geen toegevoegde waarde voor een schakelaar.
Dus als de scooter motor en daarmee ook de carburateur warm is , heeft dit denk ik ook een zekere invloed .
Als ik gereden heb en ben b.v m'n boodschappen gaan doen , loopt de motor gewoon stationair en staat de choke er niet op. Vandaar dat ik denk dat de motor temp toch invloed heeft.
 
volgens mij gaat ie er bij de mijne te vroeg af..
Dan is zeker een schakelaar ertussen een optie , slaat hij af , of merk je het ergens anders aan ?
Alleen weet ik niet hoe dit zit met de nodige belasting van de gele draad uit de stator , ik geloof dat deze i.v.m. de verlichting , de choke weerstand nodig heeft . Maar hier geeft Sparky een beter antwoord op , die is daar meer in thuis dan ik.
 
reageert na choke uit slecht/niet op het gas "wil niet mee" en/of slaat af, stationair stort in, als ie afslaat niet meer aan te krijgen tot choke weer meedoet?
maar als ik dat verwarmingscircuit gewoon even onderbreek kan ik zelf bepalen wanneer de choke er af mag. of een weerstand ertussen zodat de choke langzamer opwarmt. maar ik ga ook nog wel verder kijken naar de algehele afstelling (sproeiernaald en mengselschroef, die volgens mij nu op 3 slagen open staat, met 2,5 ging ie zelfs niet aan met choke erbij...en dat met een schone stationairsproeier en een schone hoofdsproeier 86 (ik denk dat ik mijn carburatie kan identificeren als een CVK, geen injectie.)
 
Back
Top