Scooter spontaan van lekker volgas naar 5km per uur. (Opgelost)

dwkoster

New Member
Hallo,

Mijn scooter liep gisteren als een zonnetje. twee week geleden groot onderhoud gegeven omdat ik heb tweedehands heb gekocht,
Carb was al redelijk nieuw. dus alle groot onderhoudt werkzaamheden heb ik uitgevoerd. ...op de trommelrem na. Ik krijg die bout niet los :rolleyes:.
gisteren, 30 graden buiten. scooter 5 minuten warm gereden. en afgesteld met de luchtschroef en stationair schroef. Liep harstikke mooi gisteren.

Maar goed, vanmorgen in alle vroegte en de zon was net wakker. :)
Vanmorgen uit de schuur gehaald. Start voor zijn doen prima. Hij heb er altijd al wat moeite mee. Duurt ongeveer 7 seconden met een kleine beetje gas en dan loopt ie.
Moet je wel gelijk wegrijden want heel koud loopt hij niet direct stationair. 2 minuten later doet ie dat wel.

Maar goed, hij loopt. ik rij met de scooter ongeveer 3 km richting bestemming. Hij moet altijd even warm worden dus we reden driekwart gas richting bestemming.
Ik reed een helling op. (geen idee of dit iets toevoegt). maar even daarna houdt hij in tot de max. Ik rij letterlijk 5 km per uur. (ik loop sneller).

Het klinkt als een bezopen scooter die geen vermogen heeft. Ik ben zo maar weer naar huis gereden. Bijna thuis kom ik er achter dat 5/10% gas hij ietsjes harder rijdt.
Maar zodra er ook maar ietsie pietsie teveel gas wordt gegeven gaat hij terug naar 5 km per uur.
Ik heb gecontroleerd op leiding die bekneld zijn. Ik heb gerotzooid met de lucht inlaat schroef, Maar eerlijk ik heb nu amper het gevoel dat dit verschil maakt.

Ik heb gas naald verlaagd met 1 riggel. Dan rijdt hij aardig oké. Maar niet harder dan 35/40
Gasnaald op zijn originele hoogte ( een na laagste riggel) en hij "verzuipt" weer.
Ook laatste riggel geprobeerd. Werd er niet beter van.
Dus ik heb sterk de indruk dat er teveel brandstof is.... Maar hoe kan dat zomaar plotseling.
Ik bedoel een kleinere sproeier nodig zo van één op de andere dag?

Wie kan mij helpen? Hij houdt dus in en bij gas geven hoor je dus zo'n hele lage Bwoap geluid. En dat gebeurde zo plotseling op een ritje.


Het is een zogehete Chinese scooter met een Gy6 blok. 50CC
kan mij vergissen maar ik dacht een 12mm carb.
4 takt
RDW zegt: ZNEN ZN50QT-E3

EDIT: Ik had ook de kleppen gesteld. hier reed hij al een poosje lekker op.
Inlaat 001
Uit 001
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hallo,

Mijn scooter liep gisteren als een zonnetje. twee week geleden groot onderhoud gegeven omdat ik heb tweedehands heb gekocht,
Carb was al redelijk nieuw. dus alle groot onderhoudt werkzaamheden heb ik uitgevoerd. ...op de trommelrem na. Ik krijg die bout niet los :rolleyes:.
gisteren, 30 graden buiten. scooter 5 minuten warm gereden. en afgesteld met de luchtschroef en stationair schroef. Liep harstikke mooi gisteren.

Maar goed, vanmorgen in alle vroegte en de zon was net wakker. :)
Vanmorgen uit de schuur gehaald. Start voor zijn doen prima. Hij heb er altijd al wat moeite mee. Duurt ongeveer 7 seconden met een kleine beetje gas en dan loopt ie.
Moet je wel gelijk wegrijden want heel koud loopt hij niet direct stationair. 2 minuten later doet ie dat wel.

Maar goed, hij loopt. ik rij met de scooter ongeveer 3 km richting bestemming. Hij moet altijd even warm worden dus we reden driekwart gas richting bestemming.
Ik reed een helling op. (geen idee of dit iets toevoegt). maar even daarna houdt hij in tot de max. Ik rij letterlijk 5 km per uur. (ik loop sneller).

Het klinkt als een bezopen scooter die geen vermogen heeft. Ik ben zo maar weer naar huis gereden. Bijna thuis kom ik er achter dat 5/10% gas hij ietsjes harder rijdt.
Maar zodra er ook maar ietsie pietsie teveel gas wordt gegeven gaat hij terug naar 5 km per uur.
Ik heb gecontroleerd op leiding die bekneld zijn. Ik heb gerotzooid met de lucht inlaat schroef, Maar eerlijk ik heb nu amper het gevoel dat dit verschil maakt.

Ik heb gas naald verlaagd met 1 riggel. Dan rijdt hij aardig oké. Maar niet harder dan 35/40
Gasnaald op zijn originele hoogte ( een na laagste riggel) en hij "verzuipt" weer.
Ook laatste riggel geprobeerd. Werd er niet beter van.
Dus ik heb sterk de indruk dat er teveel brandstof is.... Maar hoe kan dat zomaar plotseling.
Ik bedoel een kleinere sproeier nodig zo van één op de andere dag?

Wie kan mij helpen? Hij houdt dus in en bij gas geven hoor je dus zo'n hele lage Bwoap geluid. En dat gebeurde zo plotseling op een ritje.


Het is een zogehete Chinese scooter met een Gy6 blok. 50CC
kan mij vergissen maar ik dacht een 12mm carb.
4 takt
RDW zegt: ZNEN ZN50QT-E3

EDIT: Ik had ook de kleppen gesteld. hier reed hij al een poosje lekker op.
Inlaat 001
Uit 001
Inlaat: 0,05
Uitlaat 0,10
 
Werkt je choke wel goed??Laatst de choke van een sym vervangen van een collega. Die choke bleef hangen en werkte daarom continu.
Starten en rijden als het koud was perfect. Zodra de motor warm werd liep de snelheid terug en viel dan geregeld uit.
 
Werkt je choke wel goed??Laatst de choke van een sym vervangen van een collega. Die choke bleef hangen en werkte daarom continu.
Starten en rijden als het koud was perfect. Zodra de motor warm werd liep de snelheid terug en viel dan geregeld uit.

Ja goede vraag. Als ik stekker loshaal van de choke reageert de scooter niet anders.
Hoe kun je controleren of je choke niet goed functioneert.
Post automatically merged:

Inlaat: 0,05
Uitlaat 0,10
Bedankt voor je bijdrage.
de meningen hierover lopen uitéén.
Maar dat kleppen op inlaat strakker kunnen maakt niet dat ie het opeens goed doet lijkt me. :)
 
Ik zou eens beginnen met reinigen van de carburateur. Mocht de scooter te rijk lopen zoals je suggereert dan gooit hij je luchtfilter vol. Dit kun je checken.
 
Als ik stekker loshaal van de choke reageert de scooter niet anders.
Dat klopt want als de elektrische choke geen spanning meer krijgt blijft deze continue een verrijkt mengsel geven.
Vooral bij warm weer als het zuurstofgehalte per cm3 minder is, loopt de motor nog rijker en met een misschien toch al rijk lopende motor kan deze misschien verzuipen.

By the way, de methode waarmee de elektrische choke werkt is eigenlijk geen choke maar een verrijker (enricher)
Een choke knijpt de luchttoevoer af een e-choke doet dit niet.

Werking:

 
Last edited:
Ik zou eens beginnen met reinigen van de carburateur. Mocht de scooter te rijk lopen zoals je suggereert dan gooit hij je luchtfilter vol. Dit kun je checken.
Bedankt voor jullie reactie!

Ik zal hem zo eens loshalen. En dan vind ik naar allerwaarschijnlijkheid veel brandstof bij de luchtinlaat.
reinigen is dan wellicht een oplap middel. als hij te rijk blijft lopen.

@Sparky
Ik moet dus controleren of de stekker van de enricher 12 volt krijgt? Zo niet, de bedrading controleren?
En als hij wel spanning krijgt de enricher vervangen?

Zou hij dan beter lopen als ik de luchtfilter even los heb?

Kan het nog liggen aan een zwakke vonk van de bougie?
Ik heb geen onderbouwde verklaring, maar mijn gevoel zegt dat de ontsteking onvoldoende is wanneer hij te veel brandstof voor zijn kiezen krijgt.
Of verzuipt een 100% werkende bougie ook niet bij een te rijk mengsel?
 
@Sparky
Ik moet dus controleren of de stekker van de enricher 12 volt krijgt? Zo niet, de bedrading controleren?
Dat is correct, dit kan met een multimeter maar even goed met een lampje met 2 draadjes eraan.

En als hij wel spanning krijgt de enricher vervangen?
Als er wel spanning staat eerst controleren of de elektrische choke ook werkt zoals op het YT filmpje en pas als de choke niet uit schuift, dan pas vervangen.

By the way, om de choke te testen hoef je geen fancy voeding zoals de man op het filmpje, de choke losnemen van de carburateur en de twee draadjes van de choke aansluiten op je scooteraccu doet het net zo goed.
Het maakt ook niet uit welk draadje je op de pluspool en welk draadje je op de min-pool van de accu aansluit.
Verder de carburateur pas inregelen middels de mengschroef (luchtschroef) en stationairschroef als de choke volledig is uitgeschoven dus zijn werk gedaan heeft en de motor warm is.
 
Dat is correct, dit kan met een multimeter maar even goed met een lampje met 2 draadjes eraan.


Als er wel spanning staat eerst controleren of de elektrische choke ook wert zoals op het YT filmpje en pas als de choke niet uit schuift, dan pas vervangen.

By the way, om de choke te testen hoef je geen fancy voeding zoals de man op het filmpje, de choke losnemen van de carburateur en de twee draadjes van de choke aansluiten op je scooteraccu doet het net zo goed.
Het maakt ook niet uit welk draadje je op de pluspool en welk draadje je op de min-pool van de accu aansluit.

Geweldig!
Sparky, Ik vind je reacties heel fijn.
Je legt uit. refereert en benoemd direct tips waar ik op moet letten.

Heel fijn.
Ik ga zo zo eerst de chokestekker controleren op spanning.
Daarna ga ik eens kijken of de choke niet impotent is geraakt. :)

to be continued
 
Dat is correct, dit kan met een multimeter maar even goed met een lampje met 2 draadjes eraan.


Als er wel spanning staat eerst controleren of de elektrische choke ook werkt zoals op het YT filmpje en pas als de choke niet uit schuift, dan pas vervangen.

By the way, om de choke te testen hoef je geen fancy voeding zoals de man op het filmpje, de choke losnemen van de carburateur en de twee draadjes van de choke aansluiten op je scooteraccu doet het net zo goed.
Het maakt ook niet uit welk draadje je op de pluspool en welk draadje je op de min-pool van de accu aansluit.
Verder de carburateur pas inregelen middels de mengschroef (luchtschroef) en stationairschroef als de choke volledig is uitgeschoven dus zijn werk gedaan heeft en de motor warm is.
Oke,
Er is spanning op het contactje/stekker.
De enricher schuift netjes uit na een momentje van 30 seconden tot een minuut.
(Tip gebruik niet te dunnen koperdraadjes wanneer je de accu met de enricher verbind... Draad smelt mij in de handen) :)


Had nog even de vonk gecontroleerd. Die is mooi blauw, maar bougie is zeiknat na 10 x proberen te starten.
Maar wil dus niet eens starten....:confused:

Nog ideeën.
Ik heb gasnaald ook even verlaagd. 3de van onder.
Nog geen resultaat.
Je hoort de startmotor. je hoort superzachtje blof blof blof bij elke compressie maar pakt hem niet.
Ik bedenk me dan dat de vonk gewoon gedoofd wordt door een storm vloed aan benzine.
Heb luchtschroef nu op 1.5 slag staan vanaf dicht.
Er is brandstof (teveel)
Er is vonk
Er is lucht
Wat heb je nog meer nodig?

En dan te bedenken dat het spontaan is begonnen bij een ritje in de ochtend dat een prachtig ritje had moeten zijn met zonderopgang:)
 
Oké…

Godnonduju, wat kan het soms idioot zijn.

Wat blijkt. De sproeier lag eruit.
Hoe dat kan? Geen benul.

Maar nu begrijp ik volkomen dat hij flink verzuipt. En ook waarom het zo plotseling begon tijdens het rijden.
Hij had nu spoeier maat "250" ofzo haha

Nu zal hij het waarschijnlijk gaan doen.
Ik heb alleen voor de tweede nacht het contact aan laten staan.

Dus de accu hangt ff aan de lader.
Maar dan weten jullie dit alvast.

Het was zo simpel, en toch...verwacht je het niet.
 
Last edited:
Thanks voor de feedback. Beetje vreemd inderdaad dat de sproeier heeft los gelaten. Waarschijnlijk niet goed vastgezet dan? Was het schroefdraad nog in goede staat?
 
Thanks voor de feedback. Beetje vreemd inderdaad dat de sproeier heeft los gelaten. Waarschijnlijk niet goed vastgezet dan? Was het schroefdraad nog in goede staat?
Geen idee. Goede vraag.
Ik vond de sproeier vallend uit de vlotterbak. Ik verwonderde mij. En tegelijkertijd verheugde ik mij omdat ik mij direct realiseerde dat ik de oplossing had gevonden. In die zelfde enthousiasme weer goed vast gedraaid. En niet meer naar om gekeken.

Wat ik mij kan heugen is dat bij de eerste keer demonteren hij bijna niet los wilde. Ik heb hem nu dit maal ook weer keivast gedraaid.
 
Back
Top