Scooter slaat niet meer aan na steeds slechter starten

Beste mensen,

Mijn neefje bracht me vorige week zijn 4 takt China scooter met de vraag of ik ernaar wilde kijken want hij starten niet meer. Volgens zijn zeggen ging hij steeds slechter en slechter starten en op een gegeven moment starten hij dus helemaal niet meer.

Ik heb de bougie vervangen en de carburateur helemaal schoongemaakt.

Maar hij wil nog steeds niet.

Als ik de bougie tegen het frame aanhoud tijdens het starten zie ik een duidelijke vonk.
Ook de carburateur loopt gewoon vol met benzine en ook komt er gewoon benzine uit de slang vanaf de tank vacuümkraan tijdens het starten.

Nu heb ik zelf eigenlijk alleen maar vroeger 2 takt scooters gehad en is 4 takt voor mij een nieuwe wereld.

Heeft iemand voor mij misschien nog tips waar ik naar zou kunnen kijken?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb hem inmiddels weer gestart gekregen!

Heb de accu even helemaal opgeladen en toen gewoon met tussenpauze uiteraard om de startmotor niet te laten oververhitten blijven starten.

Ik heb hem gestart gekregen!

Maar: Hij start alleen als ik de gashendel helemaal opengedraaid houd tijdens het starten. en als ik de choke knop aan laat staan, zodra ik deze probeer uit te schakelen dan valt meteen de hele scooter uit.

economy.PNG

Die choke knop ziet er zo uit.

Rijden doet de scooter verder prima, maar volgens mij hoor ik plofjes bij remmen.

Kleppen zijn naar mijn weten nog nooit gesteld geworden.
 
Dan zou ik het eerst eens de kleppen stellen/controleren.

Welke knop bedoel je want een choke die je via een schakelaar bedient ben ik nog nooit tegen gekomen?
 
Volgens mij heb je een foto "geleend" van het net.
Zie foto.
Maak even een foto van de schakelaar waar het echt om gaat.
Dan gaan we je ook serieus helpen... ;) ;) ;)
Killswitch.jpg
 
Misschien een lek spruitstuk check op hardheid en scheurtjes of misschien gasklephuis schroefje wat indraaien en heb je bij de schoonmaak van carb ook de vacuumklep gecheckt
 
Hij loopt inmiddels weer!

Ik heb de kleppen gesteld met deze handleiding: https://hmkcomp.home.xs4all.nl/download/Kleppen stellen.pdf

Dat is prima gelukt en hij start nu gewoon weer en loopt ook gewoon weer goed.

Het enige wat ik nu nog heb is ploffen onder het rijden uit de uitlaat en soms best hard. Teveel benzine?

De foto is inderdaad geleend van het internet maar het gaat om precies dezelfde schakelaar als die rode op de foto, ook de symbolen erbij zijn precies hetzelfde. Maar zodra ik hem in de stand zet met het kruis erdoor dan slaat hij gelijk af, kan hem ook niet starten in die stand. Ik dacht dat het voor de shoke was, maar kan eigenlijk niet want de shoke is gewoon elektronisch?
 
Hij loopt inmiddels weer!

Ik heb de kleppen gesteld met deze handleiding: https://hmkcomp.home.xs4all.nl/download/Kleppen stellen.pdf

Dat is prima gelukt en hij start nu gewoon weer en loopt ook gewoon weer goed.

Het enige wat ik nu nog heb is ploffen onder het rijden uit de uitlaat en soms best hard. Teveel benzine?

De foto is inderdaad geleend van het internet maar het gaat om precies dezelfde schakelaar als die rode op de foto, ook de symbolen erbij zijn precies hetzelfde. Maar zodra ik hem in de stand zet met het kruis erdoor dan slaat hij gelijk af, kan hem ook niet starten in die stand. Ik dacht dat het voor de shoke was, maar kan eigenlijk niet want de shoke is gewoon elektronisch?
Klopt teveel benzine.
 
Die rode knop is de zogenaamde Kill-Switch.
Deze kun je in tijd van nood omgooien en hiermee de motor onmiddellijk stilleggen.

Bijvoorbeeld bij een val of ongeval.

Edit: Dus als deze Kill-switch op het symbool staat met het kruis erdoor valt de motor stil en krijg je hem ook niet meer gestart omdat met deze schakelaar de ontsteking uit geschakeld wordt.
 
Last edited:
Stond je ketting ook mooi op spanning vaak werken die spanningsveertjes voor geen meter ff loshalen en met een bout ff kettinggeleider naar beneden drukken als t goed is hoor je een klik .maar doe t met beleid
 
Back
Top