Scooter(s) gekocht minarelli hor.

Chris1980

New Member
Hallo. Mijn naam is Chris en ik woon in west Brabant. Nog even en ik ben 38 jaar.

Vanwege mijn nieuwe baan die vlak bij huis is zat ik te denken om met een scooter naar mijn werk te rijden.

Nu heb ik vroegah een hele leuke tijd gehad met scooters en brommers.
Dus ik dacht ik wil een scooter net als vroeger.

Mijn voorkeur ging uit naar een aprilia rally Lc. Nu bleek dat die niet zo makkelijk meer te krijgen zijn...
Heb er wel 1 gevonden niet al te ver weg. Maar die bleek dus aan baklappen te liggen. Ik heb hem toch maar meegenomen (€65,-)
Toen ben ik verder gaan zoeken naar een SR Lc. Heb er een gevonden niet al te ver weg en voor niet al te veel geld €130,-). Maar aan deze scooter mankeert dus ook weer vanalles.

Gelukkig heb ik geen haast want ik heb nog een klein autootje en nog een Sym mio staan.

Nu had ik wat informatie opgezocht op internet want ik kan me niet alles meer herinneren van vroeger en kom ik steeds weer op dit forum terecht. Vandaar dat ik me nu heb aangemeld.
Ik hoop dat jullie het interessant vinden om mee te kijken hoe dit gaat aflopen.
Ben benieuwd naar jullie reactie. Als die positief is dan zal ik meer vertellen over de staat e.d en ook foto’s posten. Ze rijden allebei niet. De SR start wel.
 
Advertisement - register to remove this

Ik probeer hem rijdend te krijgen maar wil tot nu toe nog niet lukken.
Nieuwe uitlaatpakking gehaald. Kom ik erachter dat er 1 boutje van de uitlaatpoort dol is gedraaid. Krijg hem nog wel een klein beetje vast.
Dus uitlaat erop. Blijkt de bocht van de uitlaat lek te zijn. Een hoop lawaai.
De bougiekap was ook niet goed. Heb ik van die rally afgehaald.
Nieuwe rollertjes in de vario gedaan. En er moest een nieuwe startkoppeling achter de vario want die was ook maar half aanwezig.
Maarja als ik hem start met choke vol open slaat ie wel aan. En gaat dan vrij hoog toeren draaien.
Als ik een beetje gas geef gaat dat ook nog en wil de scooter gaan rijden. Zodra je rijd dan valt ie weg. Choke kan je ook niet dicht draaien want dat valt ie ook uit. Soort geluid van “bwaah”. .
Pfff en nu...
 
Zou beginnen met nieuwe bougie en carb schoonmaken en checken of er geen valse lucht is.
Ook die uitlaat met 2 bouten vast krijgen,
Desnoods draadje optappen naar m8.
Dan carb afstellen dan aandrijflijn fijntunen als motortje lekker loopt.
Wel fijn dat je zo reserve onderdelen beschikbaar hebt trouwens ;)
 
Heb vanavond ergens een oude leovince uitlaat op kunnen halen. Maar dan wel zonder potje. Morgen even kijken of het potje van de lekke gianelli erop past. Draadgat optappen naar m8 is een goed idee. Morgen eerst even kijken of ik hem luchtdicht gemonteerd krijg. Dat tappen doe ik dan later.
 
Potje van gianelli past dus niet.... . Ik ga nu de gianelli bij mijn vader dumpen. Die heeft een tig lasapparaat. Wellicht dat hij hem nog kan redden. Heb een aantal kappen verwijderd. Ook het luchtfilter eraf gehaald. Was zeikes nat. Het buisje van het luchtfilter naar de carb was ook zeiknat en deze zit ook vol met barsten. Moet denk ik vervangen worden.
 
Als je nog aprilia rally lc onderdelen zoekt, ik heb nog genoeg liggen hier.. Heb zelfs een nieuwe oranje voorkap liggen die je zou kunnen spuiten(zit momenteel wel in de originele fabrieks kleur. Heb zelfs ook nog een frame liggen zonder kenteken (is nooit een kenteken opgekomen)
Ik wil het liefst van deze onderdelen af, maar wil ze niet bij het grof vuil dumpen (daar word al genoeg goed spul naar afgevoerd)\
Als je intresse hebt moet je maar een Prive bericht sturen. Waarom ik er zelf niet meer mee verder ga, vind het niet de moeite om hier nog geld in tijd in te steken, aangezien er veel dingen niet meer nieuw te verkrijgen zijn.. Dan heb je hem bijna in elkaar en mis je de laatste paar onderdelen..

Ik rij zelf moment 4-takt, al heb ik wel nog een aprilia sr frame in de berging staan (als het advontuur i.v.m een van de 4-takt scooters toch niet zo geweldig blijkt te zijn (een soort van backup zeg maar) Alleen SR is niet te koop.

De foto van de rally kan je het best een kwart slag draaien, want dat bekijkt een stuk makkelijker.
 
Okay supergaaf om te horen dat je nog onderdelen hebt liggen. Hier kom ik zeker nog op terug. Eerst probeer ik de sr in orde te krijgen om mee naar mijn werk te rijden. Daarna begin ik aan de rally. Anders ben ik aan twee scooters tegelijk bezig en komt er nooit wat af. Ik had de foto eerst normaal formaat (dus gedraaid) en dan pakt hij hem niet. (Bestand te groot) Beetje vreemd.

Okay. Nieuwe update. De uitlaat is dicht gelast. Één uitlaat draadgat was dolgedraaid en heb ik opgeboord naar m8. De uitlaat zit er nu weer degelijk op. Na een hoop afstellen en andere sproeiers rijd de sr nu! En hard! Km teller doet het niet maar het voelt aan als honderd!
 
Ik ken dat gevoel, dat het vaak wat langer duurt dan je het werkelijk geplanned had.. Ben ook met een scooter bezig, een peugeot kisbee..
Ben die helemaal aan het op nieuw aan het opbouwen.. Blok is momenteel zo goed als af... Het meeste werk heb ik aan het frame...

Deze zat helemaal onder de roest.. Moet dus helemaal opnieuw gestraald worden en in de verf worden gezet.. Het opbouwen zelf is denk ik wel vrij snel te realiseren als alle onderdelen aanwezig zijn.
 
De scooter gaat niet uit met de sleutel van het contact. Ik moest het eerst met de choke doen. Maar nu hij zo goed loopt lukt dat ook niet meer. Ik houd nu mijn hand tegen de uitlaat en gaat hij ook op den duur uit. Tijd om de bedrading maar eens na te kijken. Daar is volgens mij ook een hoop mee gerommeld. Zie de foto. Ik kan er maar weinig van maken.

 
Voor wat betreft het uitzetten van je scooter.
Dit gebeurt bij jouw scooter net zoals bij vele scooters.
In principe wordt het pickup-spoel signaal naar massa geschakeld, de thyristor in je CDI krijgt geen stuursignaal en de cdi stopt met het signaal door te geven naar je bobine.

De draad tussen je CDI en contactslot is zwart/wit van kleur.
Dus als je het contactslot uit zet wordt deze draad aan massa gelegd.
Vlakbij de CDI zit een female/male connector in deze draad, controleer of deze niet is losgeschoten of nog goed contact maakt.

Als je deze connector loskoppelt kun je met de multimeter meten of het contactslot naar behoren werkt.
Zet daarvoor je multimeter op het laagste .Ohm-bereik.
Prik de zwarte meetpen van de multimeter op de min-pool van je accu.
Prik de rode meetpen van je multimeter op de connector die je juist losgekoppeld hebt op de connector helft die naar het contactslot loopt.

Als je het contactslot nu van "Off" naar "On" draait zie je de waarde op de multimeter veranderen van oneindig naar nagenoeg 0 Ohm.
 
Back
Top