Scooter rijdt niet sneller bergafwaarts

TythorZeth

Well-Known Member
Beste forumleden,

Mijn scooter rijdt niet harder als ik een heuvel afga. Is dit niet raar? Je hebt dan minder weerstand dus zou je sneller moeten gaan. Hij blijft echter op mijn max. op een recht stuk steken. Ik heb al langer het idee dat er iets mis is, aangezien hij 10-20% sneller zou moeten zijn met de huidige specificaties.

Ik heb een Piaggio Zip 4T met 5.7 rollers en doorgezaagde CDI + varioringen eruit, 10.000 km op de teller. Ik ben de eerste eigenaar en dit probleem speelt als sinds ik het me kan herinneren. Ik heb lichtere rollers heb geïnstalleerd bij ~3000 km (van 10gr naar 6,4gr) en bij ~6000 km (naar 5,5gr). Hij blijft een top hebben van 64 km/h bij 10gr en 6,4gr en 63 km/h bij 5,5gr rollen (binnenkort zet ik er 5,7gr in). Het lijkt erop alsof iets hem tegenhoudt? Ook de acceleratie zou sneller moeten zijn. 0-50 km/h duurt 12 sec, terwijl een zip dat met 5,7gr rollen in 10 sec zou moeten kunnen. Tevens zou die dan rond de 70 km/h moeten kunnen, correct?

Wat zou er mis kunnen zijn? Enige wat ik me kan bedenken is mijn uitlaat, die begint te fluiten rond vanaf zo'n 45 km/h. Speelt tevens sinds de aankoop.
 
Advertisement - register to remove this

Moet wel een begrenzer zijn. Want berg af ga je inderdaad harder. Ik ga hier in Limburg 80 op rechte weg en een flinke berg wel 100+. Goed voor je scoot zal het niet zijn denk ik om zo volgas een berg af te knallen.
 
Wat voor CDI heb je ? Grijze stekker? Geel? In veel van de cdi's zit een toerenbegrenzer verstopt. Ik zal gwn een een Kokusan CDI halen en die doorzagen. Heb je geen begrenzer, en zal je harder rijden. (Dit is mijn eigen ervaring op mijn vorige zip)
 
Ik bump deze graag toch nog even naar boven. Ik heb momenteel dezelfde scooter, maar dan met een 80cc, sportnokkenas en Malossi variateur. Nog steeds rijd ik niet sneller als ik bergafwaarts ga. Dit ligt niet aan mijn CDI, want ik heb al meerdere onbegrensde CDI's geprobeerd. De varioringen zijn er sinds de eerste kilometer al uit en de (eerste) CDI is 500 km later doorgezaagd. Dit fenomeen is altijd al aanwezig geweest.

Overigens vind ik het erg raar dat ik slechts 69 km/h rijdt met een 80cc. Accelereren gaat daarentegen helemaal prima en het toerenverloop is ook helemaal stabiel. What the?

Anyway, als verklaring voor het niet sneller bergafwaarts gaan zat ik zelf te denken aan tegencompressie van de cilinder, zo voelt het namelijk ook een beetje. Iets wat hem, op het punt dat ik harder zou moeten gaan dan op een vlakke weg, subtiel tegenhoudt. Het zou kunnen dat dat komt doordat er niet genoeg brandstof aanwezig is, waardoor de kleppen niet genoeg snelheid krijgen en je dus tegencompressie veroorzaakt. Hetzelfde principe als wanneer je met je handgeschakelde auto in versnelling 1 een heuvel afrijdt; pas als je de koppeling indrukt haal je die tegencompressie eraf.

Maar goed, dan zou de sproeier niet groot genoeg moeten zijn? Die is altijd in orde geweest. Uiteindelijk sproeier 82 bij m'n 50cc en sinds m'n 80cc een sproeier 84.

Heeft iemand enig idee?
 
Last edited:
probeer anders een iets grotere sproeier. Je zou de 75 moeten halen
Oke ga ik proberen. Ik denk niet dat het gaat werken, maar who knows. Hij reed trouwens 76 op de teller, opeens snel afgezakt naar 69 na een tijdje... Had nieuwe olie + luchtfilter + V-snaar + kleppencheck (was nog goed) + rollencheck (was nog perfect, had er slechts 1000 km mee gereden) en ~40 km later opeens die verlaging. Heel raar... Acceleratie is gewoon goed gebleven.
 
Back
Top