Scooter rijdt niet met deze kou

Vinny1994

New Member
Hallo allemaal,

Gisteren ben ik tegen een probleem aangelopen met mijn scooter.
Ik wilde gisterenavond, 28oktober rond 23:00u, naar huis rijden. Temperatuur is deze dagen nogal laag (rond de 4 graden).

Enfin, scooter gestart, geen probleem. Wilde wegrijden, ook nog geen probleem, echter aan het einde van de straat toen ik het gas weer wilde open draaien, niks meer. De scooter viel uit.
Weer gestart, even stationair laten draaien en hij reed weer. Tot ik echter weer af moest remmen voor een stoplicht en wanneer ik het gas weer open draaide viel de scooter weer uit.
Wederom scooter gestart, probeerde weg te rijden (half gas) scooter viel uit.
Daarna wilde hij ook stationair nog maar een paar seconden draaien.
Ik ben een stuk gaan lopen, tijdje gewacht en weer geprobeerd: scooter startte en ik kon weer rijden.
Echter, na het afremmen voor het volgende stoplicht begon het probleem weer van voorafaan.

Luchtafstelling staat goed, heb de bougie vervangen, lost het probleem niet op. Heb de sproeier vergroot, van 46 tot 50, ook geen verschil.


Informatie over de scooter :
Generic XOR 50 Williams
Standaard 50cc
Sito+ uitlaat zonder prop
Varioring verwijderd


Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?



Mvg
Vincent

Ps: de scooter is zo'n beetje nieuw te noemen. Hij heeft van 2014 bij aankoop, tot ik hem dit jaar kreeg van mijn vriendin in de schuur gestaan. Heb er inmiddels ongeveer 2000km mee gereden.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

E choke testen gaat als volgt:

Alhoewel als ik je post lees ik erg twijfel of het de choke is, test het toch even om dit uit te sluiten.
In de video gebruikt hij een 12volt power supply. Je kunt de echoke ook gewoon op de batterij van de scooter aansluiten en dan kijken of het pinnetje naar buiten komt, als dit niet het geval is dan gaat hij of verzuipen of helemaal niet starten als hij extra benzine nodig heeft.

Dit ligt er natuurlijk weer aan in welke stand de echoke het begeven heeft.

Het kan ook iets anders zijn zoals valse lucht of een vervuiling die in je carburateur is gekomen. Wat me wel erg vreemd lijkt aangezien de scooter nog niet zo heel oud is.

Valse lucht kun je testen door met deodorant of andere spuit luchtverfrisser even achter de carburateur bij het spruitstuk te spuiten als de scooter stationair loopt. Als dit de snelheid van de motor beïnvloed (lager toerental of afslaan) wil het zeggen dat hij valse lucht trekt, zorg er wel voor dat je dit niet in de luchtfilter of net ernaast spuit. Want dat geeft weer een ander resultaat. Weet niet of je spruitstuk van hard of zacht plastic is, probeer ook eens met de carburateur te bewegen en het spruitstuk, soms wil er nog wel eens een klein scheurtje in vormen dat dan alleen een probleem veroorzaakt als de zaak door bijvoorbeeld wegrijden net open gaat en valse lucht trekt (bijvoorbeeld een 4 euro DMP spruitstuk, Chinese rot kwaliteit..)
 
Last edited:
Hoi beide,

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb voor de zekerheid een nieuwe carburateur besteld, om uit te sluiten dat het probleem in de carburateur of choke zit.

Ik kan de scooter vrijdag pas naar huis krijgen via een aanhanger. Ik zal dan of vrijdagavond of zaterdagmiddag de carburateur kunnen vervangen.
Ik zal dan ook meteen controleren op valse lucht.

Als het beide niet is, wat zou het dan (logischerwijs) anders kunnen zijn?


Mvg
Vincent
 
Vermoed zelf de cdi die niet goed is.. Daar zit een condensator in.. Als deze slecht is kan je dit soort rare fratsen verwachten..

De choke denk ik zelf niet, want die werkt maar eenmalig bij een hele koude start.. Als je al gereden hebt heb je ook de werking van de choke niet meer nodig.

Betreft de cdi, die kan door de temperatuur ook kouder worden (het onderdelen).. En hoe langer het kouder word hoe meer van die kou naar interne componenten gaan. Als je een condesator koud maakt dan reageerd hij ook heel anders dan als hij op normale temperatuur is.

Maar probeer voor je zelf te achter halen of het probleem mechanisch, of elektrisch of iets met het brandstof systeem is.
 
Vermoed zelf de cdi die niet goed is.. Daar zit een condensator in.. Als deze slecht is kan je dit soort rare fratsen verwachten.. ........
Daar zeg je iets ja. Heb dit ongeveer zelfde probleem vroeger ook eens gehad met een Puch waarvan de bobine slecht was (bobine zit weer even iets anders in elkaar. Dit is een simpele transformator die laagspanning doet omzetten naar hoogspanning voor de ontsteking). De CDI doet in principe hetzelfde alleen dan op een andere manier (efficiënter waarschijnlijk met minder verlies en in een kleiner pakketje). Kan inderdaad ook nog de oorzaak zijn, die condensator kan inderdaad slecht gaan. Waardoor je vonk dus te zwak kan worden op bepaald moment. Toch blijft het vreemd je zou zeggen dat een gemetalliseerde polypropylene condensator lang mee gaat?

Volgens wikipedia;
"Failure rate and life expectancy
Film capacitors generally are very reliable components with very low failure rates, with predicted life expectancies of decades under normal conditions. The life expectancy for film capacitors is usually specified in terms of applied voltage, current load, and temperature."

Als ik oude versterkers open trek of andere oude rommel, zijn de gemetalliseerde polypropylene condensators 99% van de tijd nog goed en binnen de 5% tolerantie. Nu is de applicatie wel anders, misschien is de voltage of current is het geval van een CDI wel heftiger voor de slijtage?

Merja, er zit niet alleen een condensator op dat CDI printplaatje, dus wie weet is er wel een lekkende transistor of de paar ohm kortsluting in de primary of secondary transformer spoel. Bij zo'n CDI printje al onbegonne werk(zo te zien op Google Images) tenzij je het leuk zou vinden om een printplaatsje uit de epoxy te halen met de vraag of de hele boel dan nog heel blijft en hem vervolgens na het repareren weer in de epoxy te zetten. Laat maar dus nieuwe kopen en de oude weg mieteren.
 
Last edited:
Probleem opgelost????

Hoi allen,

Vandaag de scooter naar huis gebracht en getracht de nieuwe carburateur aan te sluiten. Echter zag ik direct dat de aansluiting van de choke anders was en heb ik de carburateur dus links laten liggen.

Tegenvaller, maar uiteindelijk na veel proberen ben ik er achter gekomen dat het probleem zich niet meer voordoet als ik het stekkertje van de choke los trek (dus de choke uitschakel).

Om dit te testen heb ik een lang stuk gereden. Veel stoppen en weer optrekken. Stekkertje los, geen probleem. Daarna het stekkertje weer aangesloten : probleem weer terug. Daarna het stekkertje weer los getrokken, probleem weg.

Wat zouden de nadelige gevolgen zijn als ik het stekkertje gewoon los laat en zo blijf rijden? Of heeft dit alleen invloed op het starten van de scooter?
 
Stekker los betekend dat je choke altijd openstaat, dus dat de scooter altijd meer benzine krijgt. Al eens getest met grotere maten sproeiers?
 
Stekker los betekend dat je choke altijd openstaat, dus dat de scooter altijd meer benzine krijgt. Al eens getest met grotere maten sproeiers?

Ik heb sproeiers 42,44,46,48,50,52,54 in huis. Er zat 46 in, momenteel 50. Verschil is er helaas niet. Zou ik nog groter moeten gaan? De originele sproeier was 47,5
 
Last edited:
Voor ik het vergeet, wellicht ook handig te vermelden, is dat ik gecontroleerd heb op valse lucht door alles wat onder te spuiten met remmenreiniger en deo. Geen verschil in stationaire toeren.
 
Zou zelf de carburateur eens grondig gaan reinigen (liefs in een ultra sone bad)

Want een scooter lang stil staan met een carburateur gaat nooit goed.. Oude benzine geeft dan aanslag in vervuiling in diverse kanaaltjes en daardoor kan die nou last hebben van continu verstoppingen.
 
Hoi allen,

Vandaag weer aan het sleutelen geslagen. Allereerst de carburateur los gehaald en volledig gereinigd.
Bij het loshalen kwam ik er echter achter dat de gasnaald "miste". Deze heb ik teruggevonden in de carburateur. Bleek dat het clipje was afgebroken.... Enfin, probleem gevonden dus? Alles schoongemaakt, nieuw clipje gemonteerd, choke weer aangesloten en rijden.

Eerste kilometer ging goed. Daarna kwam het probleem weer terug.

Weer thuis de sproeier vergroot naar 54. Weer rijden en ik heb 10km lang probleemloos rond gereden. Veel stoppen en weer optrekken, probleem is niet teruggekeerd.

Hopelijk blijft het nu goed gaan :).
 
Back
Top