Scooter rijd achteruit

Henkie098

New Member
Goedenavond,

Ik heb bij mijn Aerox 2takt alles effe nagekeken/andere carb erop gezet. Hij start mooi alleen het probleem is nu dat hij achteruit rijdt.

Ik heb even onderzoek gedaan en er staat op internet dat het met het vliegwiel en de ontsteking te maken heeft. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan fixen want ik kom er helaas zelf niet uit op dit moment.
 
Advertisement - register to remove this

Hmm zou kunne, heb een andere kabelboom erop want in de oude was enorm veel geknipt. Moest het zelf dus opnieuw aanstrippen/aansluiten(zie foto)

Ik zal wel even spelen met de draden, als jij enig idee hebt wat de goede volgorde is hoor ik het graag. 7913AE9B-A2E9-4C3C-A24D-33554C5DB2C3.jpeg
 
Hmm zou kunne, heb een andere kabelboom erop want in de oude was enorm veel geknipt. Moest het zelf dus opnieuw aanstrippen/aansluiten(zie foto)

Ik zal wel even spelen met de draden, als jij enig idee hebt wat de goede volgorde is hoor ik het graag. View attachment 66360
65E1C70D-8F76-43B9-82C1-E153F59EE869.jpeg

Ik denk als je kijkt naar de bedrading kom je er als uit even omwisselen kleuren komen niet overeen Heb het blauw gemankeerd
 
Heb alleen de kap van de onsteking eraf gehad. Verder heb ik zelf nieuwe aansluit hulsjes op de kabels van de onsteking moeten zetten. 4 kabels uit blok en 4 vanuit boom. Alles kleur op kleur en loopt dus mooi stationair en start na 2 of 3 kicks. Verder ben ik alleen aan de carb geweest, lucht filter en bougie. Heb ook koelvloeistof vervangen omdat bij het verwijderen van de onsteking kap zo’n slang losschoot waardoor m’n koelvloeistof de put in liep‍♂️.
 
laatst was er ook al een snaar die omdraaide .... maar dit is wel verhaal met een erg groot hocusspokus gehalte.

doet ons eens het hele verhaal..
is misschien wel wat typ werk maar t scheelt een hoop BS
 
Effe kort en krachtig verhaal over de rox.

Tijdje terug had ik iets gepost over dat m’n Variateur moer/kruk as vast gelast was. Besluit genomen om andere rox te halen(motorisch perfect) en dan de elektra van de oude rox over te zetten.

So far so good…elektra overgezet op andere rox en hij rijdt. Volgende dag kick ik hem aan, helaas geen mooi 2t geluid. Scooter start dus niet.

Ik alle kappen eraf halen zoekend naar t probleem…probleem gevonden. Los contact in ene van de ontstekingskabels.

Kabels opnieuw aangestript en aangesloten . Ik start de rox, rox start alleen bij gas geven maakt hij een super raar bwaaab geluid en komt geen cm vooruit.

Ik opzoek naar t probleem…blijken de kabels verkeerde volgorde te zitten. Voordat ik de oplossing vond heb ik een andere carb erop gezet, membraan plaatjes gecheckt, uitlaat eraf gehad, Carter kap eraf gehad en kap voor de vliegwiel/onsteking eraf gehad. Vliegwiel en onsteking niet losgehaald.

Na dat te hebben gedaan en een nieuwe carb erop gezet te hebben startte ik de rox. Rox start na 3 kicks, Loopt stationair super. Ik geef dus gas en de rox schiet naar achter.

Ik ben dus helemaal in de war dat hij gwn compleet de andere kant op rijdt.

Vliegwiel eraf gehaald en spie bekeken. Alles blijkt in orde te zijn. Elke mogelijk kabel combo geprobeerd wat ik kan bedenken zonder resultaat.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?? Want dit gaat mij de pet te boven .

Edit: de rox heeft alleen kick start
 
Last edited:
Lijkt op veel te veel voorontsteking. Hij doet al 'boem' als de zuiger nog lang niet bovenaan is.
Dus gaat hij de andere kant op
Dat idd of er klopt iets niet met het aan kicken. Stel hij detoneert niet dan zou de motor moeten lopen naar de kant waar hij opgeduwd word. Het komt over alsof de motor achteruit gekickt word.Dit zou wel vreemd zijn want je trapt dan alles los wat betreft vario en het kickstart rondsel.Dit deed iemand wel eens met een MT5 bij mij vroeger uit de buurt. die rende hem achteruit aan. Wat resulteerde in uiteindelijk het blokje in de soep. De ontsteking zou nog echt verkeerd er in kunnen zitten al moet je echt goed je best doen omdat voor elkaar te krijgen alhoewel er wel vreemdere dingen voorkomen door "Handige knutselaars". .@TS heb je misschien een foto van de binnenzijde van de carterkap en een foto van de vario enzo?
 
Zomaar een ingeving: de overbrenging van het achterwiel.
Je hebt de boel wel overgezet, maar het kan zijn dat de vorige eigenaar gerotzooid heeft met de tandwielen...
Het zou goed zijn als je een manier vind om m minus kickstart te starten.
Als ie start (kap van de vario eraf) draait de riem dan wel de goede kant op?
Zo ja, dan gaat t blok dat ook, en is iets anders de oorzaak....
 
Back
Top