armooknol

Member
Hallo iedereen ik had onlangs een piaggio zip 2018 4 takt gekocht en die reed 25 en ik vond dat een beetje te traag dus deed ik de carteldeksel open en probeerde de varioring eruit te halen maar tot mijn verbazing zat er geen varioring in. Dan heb ik de rolletjes er perongeluk eruit gehaald en er weer ingedaan en dan probeerde ik alles weer dicht te maken maar toen wou de scooter niet starten en nu start die met moeite , runned die onregelmatige toeren en rijd die maar 15 en met moeite 20. Zou er iemand mij aub willen helpen. Ik hoorde iemand iets zeggen met de snelheidcensor dat die kapot was maar ik heb geen idee.
 
Advertisement - register to remove this

Hallo iedereen ik had onlangs een piaggio zip 2018 4 takt gekocht en die reed 25 en ik vond dat een beetje te traag dus deed ik de carteldeksel open en probeerde de varioring eruit te halen maar tot mijn verbazing zat er geen varioring in. Dan heb ik de rolletjes er perongeluk eruit gehaald en er weer ingedaan en dan probeerde ik alles weer dicht te maken maar toen wou de scooter niet starten en nu start die met moeite , runned die onregelmatige toeren en rijd die maar 15 en met moeite 20. Zou er iemand mij aub willen helpen. Ik hoorde iemand iets zeggen met de snelheidcensor dat die kapot was maar ik heb geen idee.
Heb je gecheckt of alles goed zit? Rollen, ram plaat + geleiders, vario, starter krans, bendix (geen idee of injectie die daar heeft zitten eigenlijk) en krukas moer? Want als je dat verkeert monteert kan t idd wel een raar touren verloop opleveren wat niet heel goed is. Zal niet veel te maken hebben met een snelheids sensor gok ik.

Trouwens tip voor de toekomst, ga niet random sleutelen aan onderdelen zonder te weten hoe het werkt want het kan je je hele blok kosten. Ga voorzichtig te werk, stel vragen op forums, zoek op internet, kijk op youtube. Je hebt heel veel infobronnen tegenwoordig :)
 
kan het kwaad dat het klein plastiekje voor plaat een beetje verbuigd is en de rolletjes waren een paar keer rond gevallen en de krukasmoer heb ik niet op mijn aller hardste dicht gedraaid omdat ik dacht dat ik die lader opnieuw zou openen. en dank u voor de tip.
 
kan het kwaad dat het klein plastiekje voor plaat een beetje verbuigd is en de rolletjes waren een paar keer rond gevallen en de krukasmoer heb ik niet op mijn aller hardste dicht gedraaid omdat ik dacht dat ik die lader opnieuw zou openen. en dank u voor de tip.
Als die moer niet goed is vastgezet zou het kunnen zijn dat de starterkrans kan bewegen waardoor de vario de snaar niet goed pakt als die uitschuift, ff deze aandraaien en kijken wat die dan doet.
Post automatically merged:

Zorg wel dat die recht erop staat voordat je hem strak zet!
 
Zorg dat de v-snaar boven in zit als je de vario monteert.
Die extra ruimte krijg je door de poulie van de koppeling (achter) naar je toe te trekken en ervoor te zorgen dat de snaar daar zo laag mogelijk zit dan heb je voor meer ruimte.
Kijk dan goed of de voorste poulies tegen elkaar aan zitten voordat je ze vastdraait.
Als de v-snaar onderin zit, dus tegen de as aan dan klemt deze tussen de poulies en zorgt ervoor dat er speling komt op de as en de boel losloopt.
 
Op yt zijn er ook heel veel videos waar je kan zien hoe het moet.
Nieuwe cdi zal niks uithalen. Die werkt of goed of niet.

Als hij zo slecht loopt is er iets versleten of klopt er iets niet. Dit kan echt vanalles zijn. Koppeling, v-snaar, rollen, luchtfilter, vuil in de carburateur, verkeerde klepspeling, veel te weinig lucht in de banden en valse lucht.
Je kan al deze dingen nalopen. Klinkt als veel werk maar valt opzich wel mee. Op dit forum en op yt kan je echt elke uitleg over al deze dingen vinden.

Door de onregelmatige toeren zal ik verwachten dat het iets is als vuil in de carb, slecht luchtfilter, valse lucht of verkeerde klepspeling
Post automatically merged:

Wat is trouwens de km stand? En ik neem aan dat hij niet rookt.

Een nieuwe bougie erin draaien kan overigens ook geen kwaad
 
het heeft 14000 km en de bougie is paar maanden geleden gereplaced. Denk dat het met de dtoeren gedeelde beter is maar die rijd zo traag. En voelt alsof die alles geeft. Wat als ik een nieuwe cdi en sproeier erin doe?
 
Op yt zijn er ook heel veel videos waar je kan zien hoe het moet.
Nieuwe cdi zal niks uithalen. Die werkt of goed of niet.

Als hij zo slecht loopt is er iets versleten of klopt er iets niet. Dit kan echt vanalles zijn. Koppeling, v-snaar, rollen, luchtfilter, vuil in de carburateur, verkeerde klepspeling, veel te weinig lucht in de banden en valse lucht.
Je kan al deze dingen nalopen. Klinkt als veel werk maar valt opzich wel mee. Op dit forum en op yt kan je echt elke uitleg over al deze dingen vinden.

Door de onregelmatige toeren zal ik verwachten dat het iets is als vuil in de carb, slecht luchtfilter, valse lucht of verkeerde klepspeling
Post automatically merged:
 
Update soms start de scooter zonder dat ik gas en rem in moet drukken en soms moet ik gas niet indrukken alleen rem en dan start die( als da niet gebeurt dan boujft da zoneen gelyid maken zovan dat die del wilt starten maar het beoangerijkstebis dat die sneller moet rijden dus mss een nieuwe cdi en sproeier er in knallen?
 
Update soms start de scooter zonder dat ik gas en rem in moet drukken en soms moet ik gas niet indrukken alleen rem en dan start die( als da niet gebeurt dan boujft da zoneen gelyid maken zovan dat die del wilt starten maar het beoangerijkstebis dat die sneller moet rijden dus mss een nieuwe cdi en sproeier er in knallen?
Je hebt een injectie want hij is gebouwd in 2018, je kan er dus geen andere CDI of sproeier inzetten. Je kan wel een andere ECU kopen maar die zijn aardig duur en dan vraag ik me af of je niet beter gewoon gelijk voor een brom kan gaan... (Als je wilt opvoeren zou ik zeker weten voor een 4takt zip gaan die voor 2018 gebouwd is)
 
Die klein zwarte plastiek dingetje? Bedolet u die? Die was er wel afgevallen mr ik had die terug geplaatst. En er was zo een plastiekje voor de varioschijf, die had ik ook beschadigd kan da aan dat liggen?
Post automatically merged:

Maar kan mijn probleem niet gefixt worden als ik gewoon een nieuwe ecu in knal?
 
Die klein zwarte plastiek dingetje? Bedolet u die? Die was er wel afgevallen mr ik had die terug geplaatst. En er was zo een plastiekje voor de varioschijf, die had ik ook beschadigd kan da aan dat liggen?
Heb je ze op de goede manier terug geplaatst? Ze kunnen in principe maar op een manier maar kijk het even na. Welk andere ding bedoel je prc? (Stuur anders een foto van hoe het er nu uitziet)
 
Dat is de koel vin dus is niet mega belangrijk als er een scheurje inzit of iets, misschien kan het voor problemen zorgen als die een stuk mist (raar balans op de krukas), maar lijkt me niet.
 
Ah dan zal ik nog de kartel kap openen en is controlren. Is het mogenlijk dat ik die verkeerd gemonteerd kan worden? Ik ben wel zo een kneus die dat doet en al heel erg bedankt voor de hulp en steun die jullie mij hebben geboden
 
Back
Top