Scooter reparatie leren

petrit

New Member
Hallo! Ik vroeg me af of iemand weet hoe ik kan beginnen met het leren van het repareren van scooters. Zelf studeer ik economie en bedrijfseconomie dus daar heb ik niet veel aan. Het leek me leuk om als hobby een opknap-scooter te kopen en deze te repareren. Zijn er toevallig boeken of sites die ik kan bezoeken?
ps: Het zou fijn zijn als iemand met veel verstand van scooters mij kan benaderen om kort te helpen met het uitkiezen van een scooter. Dan kan ik namelijk naar zijn/haat mening vragen als ik interesse heb in een bepaalde scooter.

mvg,

petrit
 
Advertisement - register to remove this

petrit,

hoe je kunt beginnen hangt af van je technisch kunnen, bijvoorbeeld:
1. Heb je vroeger al eens aan je fiets gesleuteld.
2. Kun je omgaan met handgereedschap en/of elektrisch gereedschap.
3. Als je gereedschap in je handen hebt weet je dan wat je ermee kunt en vooral wat je er niet mee moet doen!

Voor je begint met sleutelen verdiep je eerst in de werking/theorie van de diverse onderdelen van een scooter.

Een heel goed opstap, en dat is een heel makkelijke voor de generatie van het internet, is het bekijken van veel Youtube filmpjes.

Begin met bijvoorbeeld:

1. hoe vervang ik de carter olie van mijn scooter.
2. hoe vervang ik de transmissie olie van mijn scooter.
3. wat is 2-takt en wat is 4-takt en hoe werkt het en wat is het verschil.
4. hoe verwijder ik bijv. de carterkap van een scooter.
5. hoe verwijder ik het vliegwiel van mijn scooter.
6. hoe werkt een vario (CVT)
7. hoe werkt een koppeling.
8. hoe werkt de ontsteking van je scooter en uit welke onderdelen bestaat die ontsteking.
9. hoe werkt een carburateur, uit welke onderdelen bestaat deze.
10. en zo zijn nog een groot aantal onderwerpen.

Op deze wijze krijg je in ieder geval een idee uit welke onderdelen een scooter bestaat, waar ze zich (kunnen) bevinden en hoe ze werken.

Als je dan dit alles een beetje onder de knie hebt, zoek dan pas een geschikte scooter die je bevalt, download dan een repair manual van jouw scooter en begin gewoon.

Zit je met een probleem of weet je niet verder, vraag het hier gewoon of zoek het op het "Heilige" Youtube. ;)
 
petrit,

hoe je kunt beginnen hangt af van je technisch kunnen, bijvoorbeeld:
1. Heb je vroeger al eens aan je fiets gesleuteld.
2. Kun je omgaan met handgereedschap en/of elektrisch gereedschap.
3. Als je gereedschap in je handen hebt weet je dan wat je ermee kunt en vooral wat je er niet mee moet doen!
...
Ontzettend bedankt voor deze reactie! Ik zal meteen filmpjes opzoeken van de desbetreffende onderwerpen. Bedankt Sparky.
 
Back
Top