Scooter piaggio zip 2017 4t verbruikt veel olie

Thijskos

New Member
AC9EA1D3-6934-4792-9579-C08FE4808452.jpeg
Post automatically merged:

Goeiendag mijn piaggio zip 4t met 18xxx km op de teller verbruikt ineens heel veel olie kan dit te maken hebben met de afgelopen reparaties of heeft iemand enig idee wat het anders kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel is veel ? Wanneer heb je de beurt laten doen , en hoeveel km heb je na de beurt gereden ? En gebruikte die voor de beurt geen olie?
 
Ben wel benieuwd waar de olie lekkage zat en inderdaad hoe je merkt dat hij olie verbruikt.
Peil je hierin ook altijd op een rechte ondergrond? Ook vraag ik me af wat het probleem was dat je de scooter weggebracht hebt en of dat is opgelost.
Leg eens na een ritje een stukje keuken papier onder je carter en onder de kleppendeksel.
 

Attachments

  • Screenshot_20230404_213602.jpg
    Screenshot_20230404_213602.jpg
    162.1 KB · Views: 21
473,80? dat is het aankoop bedrag voor de scooter, neem ik aan??

als je zo een factuur maakt.... ben je een oplichter.
 
Ben wel benieuwd waar de olie lekkage zat en inderdaad hoe je merkt dat hij olie verbruikt.
Peil je hierin ook altijd op een rechte ondergrond? Ook vraag ik me af wat het probleem was dat je de scooter weggebracht hebt en of dat is opgelost.
Leg eens na een ritje een stukje keuken papier onder je carter en onder de kleppendeksel.
maar waarom doe je er een plaatje bij met een pijltje bij de vertanding?
 
maar waarom doe je er een plaatje bij met een pijltje bij de vertanding?
Daar was ik inderdaad niet helemaal duidelijk/volledig. In mijn ervaring loopt de olie in de carter uiteindelijk daarheen wanneer je een lek heb aan de linker krukas keering/O-ring ketting deksel.
Hier zit een vloeistoffen aflaat.
 
View attachment 69755
Post automatically merged:

Goeiendag mijn piaggio zip 4t met 18xxx km op de teller verbruikt ineens heel veel olie kan dit te maken hebben met de afgelopen reparaties of heeft iemand enig idee wat het anders kan zijn?
Even teruggaan en ff een fatsoenlijke factuur laten maken, wat is dit voor onzin?
Dit kan je echt allemaal zelf, met een beetje youtube hulp, ook als je twee kromme klauwen en één oog hebt.
(m.u.v. misschien je olieprobleem)
Weet niet hoe groot je portemonnee is maar dit gaat nergens over.
 
Hoeveel is veel ? Wanneer heb je de beurt laten doen , en hoeveel km heb je na de beurt gereden ? En gebruikte die voor de beurt geen olie?
Het gehele reservoir is zo goed als leeg na een maand. Want heb het in februari laten doen. Heb daarna gok ik zo’n 1000km gereden en daarvoor waarschijnlijk ookal veel alleen doordat mijn oliereservoir kapot was gegaan heb ik dat niet kunnen zien
Post automatically merged:

Ben wel benieuwd waar de olie lekkage zat en inderdaad hoe je merkt dat hij olie verbruikt.
Peil je hierin ook altijd op een rechte ondergrond? Ook vraag ik me af wat het probleem was dat je de scooter weggebracht hebt en of dat is opgelost.
Leg eens na een ritje een stukje keuken papier onder je carter en onder de kleppendeksel.
Ja ik pijl de olie terwijl mijn scooter rechtop staat en ik keek hoeveel er nu inzat en zag dat hij bijna leeg was. Het probleem was dat mijn scooter ineens nog maar 40 ging en heel traag optrok terwijl hij eerst 60 ging en snel optrok en dit lag uiteindelijk aan mijn carburateur membraan en is opgelost. En dat zal ik proberen bedankt
Post automatically merged:

473,80? dat is het aankoop bedrag voor de scooter, neem ik aan??

als je zo een factuur maakt.... ben je een oplichter.
Was het maar het aankoop bedrag ben er nu al 3000+ aan kwijt en staat al op 19xxx km dus verkopen word ook niks
 
Daar was ik inderdaad niet helemaal duidelijk/volledig. In mijn ervaring loopt de olie in de carter uiteindelijk daarheen wanneer je een lek heb aan de linker krukas keering/O-ring ketting deksel.
Hier zit een vloeistoffen aflaat.
aha, ja, laagste punt. logisch.
Post automatically merged:

Het gehele reservoir is zo goed als leeg na een maand. Want heb het in februari laten doen. Heb daarna gok ik zo’n 1000km gereden en daarvoor waarschijnlijk ookal veel alleen doordat mijn oliereservoir kapot was gegaan heb ik dat niet kunnen zien
Post automatically merged:


Ja ik pijl de olie terwijl mijn scooter rechtop staat en ik keek hoeveel er nu inzat en zag dat hij bijna leeg was. Het probleem was dat mijn scooter ineens nog maar 40 ging en heel traag optrok terwijl hij eerst 60 ging en snel optrok en dit lag uiteindelijk aan mijn carburateur membraan en is opgelost. En dat zal ik proberen bedankt
Post automatically merged:


Was het maar het aankoop bedrag ben er nu al 3000+ aan kwijt en staat al op 19xxx km dus verkopen word ook niks
een 4t heeft geen "oliereservoir" dat is het carter. "kijk" je in het gat (en verwacht je dat het bovenaan moet staan, zoals bij een reservoir?!) of hang je de peilstok òp de schroefdraad, haal je die eruit en lees je dan af? dat laatste is de methode. sorry als ik je voor stom houd, dat is niet mijn bedoeling, maar als iemand over een reservoir praat, bekruipt mij het gevoeld dat ie ook verwacht dat het vol of aan de rand gevuld is.
zo te lezen heb je geen nulmeting gedaan net na de beurt, dus kan er ook (mits je goed peilt) al te weinig in gezeten hebben. je kunt pas van olieverbruik spreken als je een verschil hebt waargenomen. (autodealers tappen zelfs tot de laatste druppel af, vullen exact de juiste hoeveelheid, verzegelen peilstok en aftapplug en meten na 1000 km weer wat er uit komt als een klant over olieverbruik klaagt)
 
Last edited:
aha, ja, laagste punt. logisch.
Post automatically merged:


een 4t heeft geen "oliereservoir" dat is het carter. "kijk" je in het gat (en verwacht je dat het bovenaan moet staan, zoals bij een reservoir?!) of hang je de peilstok òp de schroefdraad, haal je die eruit en lees je dan af? dat laatste is de methode. sorry als ik je voor stom houd, dat is niet mijn bedoeling, maar als iemand over een reservoir praat, bekruipt mij het gevoeld dat ie ook verwacht dat het vol of aan de rand gevuld is.
zo te lezen heb je geen nulmeting gedaan net na de beurt, dus kan er ook (mits je goed peilt) al te weinig in gezeten hebben. je kunt pas van olieverbruik spreken als je een verschil hebt waargenomen. (autodealers tappen zelfs tot de laatste druppel af, vullen exact de juiste hoeveelheid, verzegelen peilstok en aftapplug en meten na 1000 km weer wat er uit komt als een klant over olieverbruik klaagt)
Ik begrijp wat u denkt maar de dealer noemde het een reservoir dus vandaar maar ik heb op de goede manier gemeten maar ik zal hem nu vullen en dan na 1000km opnieuw meten en dan kijken
Post automatically merged:

aha, ja, laagste punt. logisch.
Post automatically merged:


een 4t heeft geen "oliereservoir" dat is het carter. "kijk" je in het gat (en verwacht je dat het bovenaan moet staan, zoals bij een reservoir?!) of hang je de peilstok òp de schroefdraad, haal je die eruit en lees je dan af? dat laatste is de methode. sorry als ik je voor stom houd, dat is niet mijn bedoeling, maar als iemand over een reservoir praat, bekruipt mij het gevoeld dat ie ook verwacht dat het vol of aan de rand gevuld is.
zo te lezen heb je geen nulmeting gedaan net na de beurt, dus kan er ook (mits je goed peilt) al te weinig in gezeten hebben. je kunt pas van olieverbruik spreken als je een verschil hebt waargenomen. (autodealers tappen zelfs tot de laatste druppel af, vullen exact de juiste hoeveelheid, verzegelen peilstok en aftapplug en meten na 1000 km weer wat er uit komt als een klant over olieverbruik klaagt)
9C7324CC-33C1-47EE-B7C6-F278915B9B4D.jpeg
Hier was hij kapot
 
Ik begrijp wat u denkt maar de dealer noemde het een reservoir dus vandaar maar ik heb op de goede manier gemeten maar ik zal hem nu vullen en dan na 1000km opnieuw meten en dan kijken
Post automatically merged:


View attachment 69771
Hier was hij kapot
je mag bij een scooter wel eerder kijken: er zit maar 0,8 liter in hè. doe maar 300 km als je verbruik vermoedt.
aha, ziet er toch uit als een "reservoir" van een dry-sump smeersysteem..
en hoe is dat gemaakt? nieuw deel erop, of dichtgesmeerd met bison kombi metaal?
 
je mag bij een scooter wel eerder kijken: er zit maar 0,8 liter in hè. doe maar 300 km als je verbruik vermoedt.
aha, ziet er toch uit als een "reservoir" van een dry-sump smeersysteem..
en hoe is dat gemaakt? nieuw deel erop, of dichtgesmeerd met bison kombi metaal?
Dichtgesmeerd en zal ik doen
 
Dichtsmeren met prut en dan nog bijna 500 euro vragen. Die rekening is inderdaad wel echt gekkenwerk.

En ze hebben eerst het luchtfilter schoon gemaakt, en toen vervangen? Klinkt logisch. o_O

Ik zou ook al die prijzen met een specificatie willen. Hoeveel heeft elk ding gekost?
 
Dichtsmeren met prut en dan nog bijna 500 euro vragen. Die rekening is inderdaad wel echt gekkenwerk.

En ze hebben eerst het luchtfilter schoon gemaakt, en toen vervangen? Klinkt logisch. o_O

Ik zou ook al die prijzen met een specificatie willen. Hoeveel heeft elk ding gekost?
Oh ja zie ik nu pas hahahah. Beste topic starter, alsjeblieft ga terug naar die zaak zeg dat ze eens goed mogen uitleggen waarom een scooterbeurtje €500 moet kosten. Sommige scooterzaken zijn natuurlijk duurder dan andere maar €500 is BELACHELIJK!
 
We gaan even rekenen:

- Accu: 50 euro
- Bougie: 10 euro
- Olie: 10 euro
- Membraan: 20 euro
- Luchtfilter: 15 euro
- Spruitstuk: 20 euro
- 3 uur arbeid a 80 euro: 240 euro

Tada, 475 euro. Zo gek is die factuur niet.
Grote vriend. Als je al jou genoemde bedragen optelt kom je op €365 uit. Dus rekenen is blijkbaar al te moeilijk. Een grote onderhoud duurt MAX een uur. ik betaal voor een grote onderhoud €200 dus dat factuur is belachelijk!
 
Back
Top