Scooter overvol tanken

zipic

New Member
Hallo,

Is het erg om je scooter overvol te tanken? Dus na de klik bij de benzinepomp hem door tanken tot het randje. Ik lees dat bij auto's het ontluchtingssysteem beschadigt kan raken, is dit ook zo bij scooters?

Gaat om een zip, ik tank euro98
 
Advertisement - register to remove this

Doe hem ook altijd op het randje aftanken. Kan gewoon.. Alleen zou er wel 3 cm eronder blijven.. Want sommige tank doppen hebben een specifiek sluit rubber eraan zitten en dan kan je bij teveel benzine uit je tank komen (wat dus zonder is )want brandstof is niet goedkoop.
 
Mijn ervaring met Piaggio is dat het 'teveel' aan benzine via de overloop geloosd wordt. En dat je de tank daardoor niet tot de rand kan vullen.
Dan misschien de uitleg erbij dat er tankontluchtingen zijn via de tankdop, Kymco, waardoor je hele buddybak altijd naar benzine meurt.
Herkenbaar aan een klein gaatje bovenop de tankdop.
En de tankontluchting van Piaggio/Vespa die in de buis zit naar de tankdop.
Dat is een aansluiting met een slang waar ook een terugslagklep in zit.
1664519940421.jpeg
 
Op mijn kymco zat een 5 tal cm onder de rand van de vulopening een dwarsbalkje/stangetje.
Ik tankte altijd tot aan dat stangetje en je hebt altijd een referentieniveau als je het verbruik wil bijhouden.
Vullen tot aan de rand is nooit goed, vooral in de zomer niet.
Benzine zet uit en als de tank te vol is loop je kans dat er brandstof gaat lekken.
 
Met mijn Yamaha Neos uit 2006, tank ik altijd tot 1 cm onder de rand van de vulopening.
Nog nooit gemerkt dat er brandstof verloren is gegaan.
De tank trekt ook niet vacuüm, dus de ontluchting werkt.
Vaak tank ik en rij daarna naar huis (+/- 200 meter) staat dan in de schuur.
De volgende dag is het niveau niet gedaald en ik ruik ook geen overmatige benzinedampen...
Foto is van de vulopening (groen)
Brandstoftank Neos.jpg
 
Back
Top