scooter niet boven de 80 km/u

kars0

New Member
Hallo,

Ik heb een 17.5 mm carb geïnstalleerd en afgesteld. Ik heb daarnaast de rollen trekveren en drukveer ook mee afgesteld, maar ik kom echt niet boven de 80 uit. dat reed ik eerst ook met 12 mm carb. ook als ik zwaardere rollen neem blijft die maar 80 (gps). Bij elke afstelling die ik geprobeerd heb rijdt de scooter rond de 80 (tussen 78 en 82). Heeft iemand een idee hoe ik mijn scooter boven de 80 km/u uit kan laten komen?

Setup:

cilinder: dr 70

uitlaat: yasuni r

carburateur: 17.5 mm dellorto sproeier 82

koppeling polini Speedclutch 3G Evolution Minarelli

variateur :Malossi Multivar

trekveren gemiddeld ( geen idee welke)

rolletjes 5,5 gram malossi

vertanding standaard brom vertanding

krukas origineel

drukveer malossi 3.6 Wit
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Die Yasuni r heb je daar de begrenzers uit?
Wat voor een scooter is het?
Hoe weet je dat het brom vertanding is?
5,5 voor combi dr 70 Yasuni r vind ik wat zwaar..
Wat voor een filter gebruik je?
Membraan?
Wat is de staat van je v snaar?
 
Die Yasuni r heb je daar de begrenzers uit?
Wat voor een scooter is het?
Hoe weet je dat het brom vertanding is?
5,5 voor combi dr 70 Yasuni r vind ik wat zwaar..
Wat voor een filter gebruik je?
Membraan?
Wat is de staat van je v snaar?
helemaal vergeten te zeggen. yamaha neos 2t. ik heb ook 5.0 geprobeerd maar dan gaat die heel langzaam naar de 80 en bij 5.5 trekt die toch harder bij hogere snelheden. luchtfilter is standaard en ik heb nog niks met het membraam gedaan, maar ik heb nog wel nieuwe membraamplaten liggen malossi V11 carbon. v snaar is nog redelijk nieuw, ik weet dat het bromvertanding is doordat het de bromversie is. de yasuni r is volledig ontgrensd
 
Last edited:
Als 5 gram heel langzaam naar de 80 loopt kan je een lichtere drukveer proberen, miss zelf nog lichtere rollen. Maar dat is proberen.
Die plaatjes zou ik er dan meteen in zetten.
Snaar redelijk nieuw, hoe breed is hij dan en wat is de positie in rust?
Dus demper van je Yasuni r is ook open?
Het is een ac die hebben kortere vertanding dan een lc .
 
Als 5 gram heel langzaam naar de 80 loopt kan je een lichtere drukveer proberen, miss zelf nog lichtere rollen. Maar dat is proberen.
Die plaatjes zou ik er dan meteen in zetten.
Snaar redelijk nieuw, hoe breed is hij dan en wat is de positie in rust?
Dus demper van je Yasuni r is ook open?
Het is een ac die hebben kortere vertanding dan een lc .
Dankjewel, Ik zal wel een lichtere drukveer proberen. Die plaatjes zaten er nog niet in, omdat er op de kop van de schroef geen vorm meer heeft. De snaar zit helemaal boven in de poelie bij de koppeling en bij de variateur heelmaal aan de onderkant op dat buisje. Ik zal de v snaar nog even opmeten. Verder is de demper bij de yasuni ook open en ook aan het stuk waar je die vastzet bij de cilinder is er ook de begrenzing uit. Het is idd een ac, maar zou ik bij 80 mijn vertanding er al uit rijden?
 
Dankjewel, Ik zal wel een lichtere drukveer proberen. Die plaatjes zaten er nog niet in, omdat er op de kop van de schroef geen vorm meer heeft. De snaar zit helemaal boven in de poelie bij de koppeling en bij de variateur heelmaal aan de onderkant op dat buisje. Ik zal de v snaar nog even opmeten. Verder is de demper bij de yasuni ook open en ook aan het stuk waar je die vastzet bij de cilinder is er ook de begrenzing uit. Het is idd een ac, maar zou ik bij 80 mijn vertanding er al uit rijden?
Ja dan is de snaar wel ok, als die te dun zou zijn had je dat dan met optrekken wel gemerkt, maar dat doet ie goed zeg je.
Ja opzich als dat allemaal ok is zou ik met die pijp is proberen 4,5 miss mixen met je 5 grams rollen en een 22kg drukveertje van Polini, orgineel is 20kg. Dus met iets sterkere.

Vertanding is altijd wel prima om te vervangen al is het maar orginele set van een aerox ofzo scheel altijd iets.

Draait hij op top dan wel gewoon lekker toeren of kakt hij iets in? Je kan is kijken of je snaar wel helemaal hoog komt dan.
 
Ja dan is de snaar wel ok, als die te dun zou zijn had je dat dan met optrekken wel gemerkt, maar dat doet ie goed zeg je.
Ja opzich als dat allemaal ok is zou ik met die pijp is proberen 4,5 miss mixen met je 5 grams rollen en een 22kg drukveertje van Polini, orgineel is 20kg. Dus met iets sterkere.

Vertanding is altijd wel prima om te vervangen al is het maar orginele set van een aerox ofzo scheel altijd iets.

Draait hij op top dan wel gewoon lekker toeren of kakt hij iets in? Je kan is kijken of je snaar wel helemaal hoog komt dan.
Op mijn top maakt die nog wel veel toeren en kakt niet in. Ik heb al gekeken en mijn snaar komt helemaal boven in. ik zal dan nog wel naar de vertanding kijken en even proberen met nog een lichtere drukveer
 
Als je geen lc setje haalt maar een nieuwe zou ik voor secundaire gaan, primair is gelijk lc of ac, en als je primair zou halen dan krijg je rechte tanden en die gieren.
Je kan dan beter secundair setje halen.
Laat maar weten hoe het gaat, ik ben benieuwd.
 
Dankjewel voor de hulp. Ik zal je op de hoogte houden. Ik begin nu eerst met het afstellen met lichtere drukveer
Ik merk nu dat elke keer dat ik mijn drukveer er af probeer te halen dat die vast zit en dat de poelie dus niet in te drukken is en het maakt dan niet uit hoeveel kracht je zet. Pas als je een beetje heen een weer wrikt klikt die en dan kan je de poelie wel weer indrukken. Hoort dat?
 
Nee, als je de koppeling en drukveer van de achterpoelie hebt, kan je de bus waar je drukveer overheen zit er afschuiven. Dan zie je een soort banen met nokjes zitten en wat vet. Hier zal je wat gaan zien of geen vet of uitgeslagen banen oid. Want in principe moet je hem vrij makkelijk in en uit kunnen bewegen.
 
Nee, als je de koppeling en drukveer van de achterpoelie hebt, kan je de bus waar je drukveer overheen zit er afschuiven. Dan zie je een soort banen met nokjes zitten en wat vet. Hier zal je wat gaan zien of geen vet of uitgeslagen banen oid. Want in principe moet je hem vrij makkelijk in en uit kunnen bewegen.
Bedoel je de naaldlager die in de poelie zit? Hoort het trouwens dat mijn koppeling ook vast zat en niet meer in te drukken was en toen los klikte en toen pas de moer weer los kon?
Edit: ik heb de lager van de poelie gesmeerd. Daarna heb ik met orginele drukveer en 5 grams rollen geprobeert en de top ging naar 65. Met witte drukveer een 5.5 rollen loopt dir nu het beste
 
Last edited:
Wat ik bedoel is dals je de achter poelie hebt zonder drukveer en koppeling, kan je deze dan makkelijk in en uit elkaar draaien?

Kan je dat van dat los klikken iets duidelijker uitleggen?
 
Wat ik bedoel is dals je de achter poelie hebt zonder drukveer en koppeling, kan je deze dan makkelijk in en uit elkaar draaien?

Kan je dat van dat los klikken iets duidelijker uitleggen?
De poelie kon niet verder uit elkaar maar kon wel weer normaal heen en weer bewegen. Met het losklikken bedoel ik dat je de moer los kan maken zonder dat de rest los schiet door de drukveer. Pas als k dan mijn koppeling iets meer indruk en beweeg schiet die pas los
 
Ik heb pas een neos 2t weg gedaan met digitale teller ging met sito uitlaat en terugloop uitlaat ook Max 80 met een 70cc naraku cilinder( luchtgekoeld) er is mij toen verteld dat de neos een kortere vertanding (dacht ik) heeft als bijvoorbeeld een aerox en dat die daarom niet harder wilt. Dus werd mij toen het advies gegeven de vertanding aan te pakken. (Nooit gedaan dus geen idee wat het op levert)
 
Ik heb pas een neos 2t weg gedaan met digitale teller ging met sito uitlaat en terugloop uitlaat ook Max 80 met een 70cc naraku cilinder( luchtgekoeld) er is mij toen verteld dat de neos een kortere vertanding (dacht ik) heeft als bijvoorbeeld een aerox en dat die daarom niet harder wilt. Dus werd mij toen het advies gegeven de vertanding aan te pakken. (Nooit gedaan dus geen idee wat het op levert)
Regelrechte onzin!

Degene die je dit verteld heeft moet mem opsluiten in het gevang en/of het 2 takt museum van weleer met bijbehorende cellen!
Zelfs met de standaard Neo's al de 95 echte km's aangetikt i.c.m. een 70cc MHR Replica en Tecnigas RS70 uitlaat.
Uiteraard een grotere carburateur (19mm) in combo met standaard luchtfilter.

Het gegeven om bij brute gietijzeren cilinders de tandwielverhouding aan te gaan passen dateert uit een ver verleden!
Moet je echt niet doen tenzij men een snor (25km) motorblok heeft met de originele onderdelen... Dat is dan weer een geheel ander verhaal!
 
Volgens mij niet helemaal, een mhr replica draait gewoon meer toeren als een dr 70.

Een dr 70 draait niet eens heel veel meer toeren dan een orginele, echter heeft hij wel meer vermogen.

Wil je dat vermogen gebruiken om een hogere top te behalen zal je wat aan je overbrengen moeten doen

Rpm's vertaal je uiteindelijk naar km/u via deze verhouding, als je rpm's niet of nauwelijks omhoog gaan maar je vermogen wel dan kan je daar wat aan doen.

Wel moet de rest gewoon goed,netjes en afgesteld zijn natuurlijk.

Ook denk ik dat in deze nog winst bevalt te halen hoor.
 
Hier heb ik een kleine update. Ik heb de membraam kleppen vervangen voor malossi v11 kleppen. Ik heb wat testritjes gemaakt maar ik rijdt nu 80 km/u op gps. De bougie is nog niet de goede kleur met sproeier 82. heeft iemand een idee qua richtlijn van welke sproeier er in zou moeten? En heeft iemand nog een idee wat mijn top niet hoger laat gaan?
20240619_112650.jpg
 
Last edited:
Back
Top