Scooter na 6 jaar in gebruik nemen

Appelpeer

New Member
Oké,

Ik heb een scooter (Kymco SUPER8 2008) die 6 jaar lang heeft stilgestaan onder een hoes in een oude schuur. Nu wil ik hem weer gaan gebruiken, hij ziet er nog strak uit. Maar nu vroeg ik me af, welke handelingen ik moet uitvoeren om hem veilig weer lopende te krijgen.

Accu is uiteraard leeg, en olie moet uiteraard vervangen worden maar kan ik de olie nu gelijk al vervangen of eerst een stukje rijden?
Ik heb gehoord eerst het benzineslangetje loshalen en dan nieuwe benzine, en anderen zeggen dat het niet nodig is. Is er een checklist om na te kijken?DFFF14CB-6CFC-4F36-9768-4EB51215098E.jpeg8274C469-7897-4E21-8821-73270D493215.jpegD11ED9AC-BBCC-4115-81EE-BC7596A215B4.jpega
 
Advertisement - register to remove this

Oké,

Ik heb een scooter (Kymco SUPER8 2008) die 6 jaar lang heeft stilgestaan onder een hoes in een oude schuur. Nu wil ik hem weer gaan gebruiken, hij ziet er nog strak uit. Maar nu vroeg ik me af, welke handelingen ik moet uitvoeren om hem veilig weer lopende te krijgen.

Accu is uiteraard leeg, en olie moet uiteraard vervangen worden maar kan ik de olie nu gelijk al vervangen of eerst een stukje rijden?
Ik heb gehoord eerst het benzineslangetje loshalen en dan nieuwe benzine, en anderen zeggen dat het niet nodig is. Is er een checklist om na te kijken?View attachment 57995View attachment 57996View attachment 57997a
Ik zou gewoon olie vervangen en ff oude benzine eruit, v power tanken en proberen te starten. Zodra hij is gestart zou je hem kunnen wegbrengen voor n beurtje. Wil je het zelf doen? Dan zou ik ook even naar de v snaar kijken, bougie gewoon kleine dingetjes.
 
Benzinetank nakijken, zit er nog oud benzine in?
Zoja, tank uitspoelen, leidingen schoonblazen en carburateur reinigen,
Motorolie en vertandingsolie vervangen,
Remmen nalopen en indien verlies van remdruk (schijf) remvloeistof vervangen.
 
Mooie scooter, 12 jaren oud en ziet nog als nieuw uit.

Maar inderdaad alle vloeistoffen vervangen.
Vergeet hierbij de remvloeistof ook niet, remvloeistof is hygroscopisch dus trekt water aan.
Water komt in je remleidingen en remcilinders en de boel gaat oxideren.

Ik veronderstel dat dit nog het 2-takt model is, toch?
Dus motorolie heeft deze niet, wel een apart tankje met 2-takt olie.
Deze zou ik leeg laten lopen en opnieuw vullen met 2-takt olie.

Wel zit er olie in je eindoverbrenging die na zo lange tijd ook wel eens ververst mag worden.

En denk eraan alles netjes opvangen en gratis afgeven bij het milieu/container park.
 
Benzinetank nakijken, zit er nog oud benzine in?
Zoja, tank uitspoelen, leidingen schoonblazen en carburateur reinigen,
Motorolie en vertandingsolie vervangen,
Remmen nalopen en indien verlies van remdruk (schijf) remvloeistof vervangen.
Vertandings olie lijkt me niet hoognodig, zodra hij weer start merk je snel genoeg wat er aan moet gebeuren. Dus ik zou zelf wachten met remmen etc gewoon rustig een klein rondje rijden of beurtje laten doen.
 
Dit lijkt op het viertakt model, de tweetakt heeft "TWO STROKE" op de voorkap geschreven.

Dat is het GY6 blokje, die dingen zijn niet stuk te krijgen.

Deze checklist zou ik volgen:

- motorolie wisselen
- benzine wisselen
- carburateur uit elkaar halen en schoonmaken
- rubberen onderdelen van de carburateur controleren
- banden controleren op uitdroging
- benzinefilter controleren en uitspoelen
- bobine en bobinekabel controleren, die willen wel eens scheuren van droogte

Daarna zou ik er nieuwe benzine in doen en de functionaliteit van de benzinekraan controleren, ook deze gaan wel eens stuk van stilstaan als benzine die erin zit in gel verandert.

Ik zou ook de klepspeling even bekijken, gewoon om m een goeie start te geven.

Ook even kijken of de remmen vrij zijn en willen remmen.

Hierna klein beetje olie door het bougiegat spuiten zodat ie niet droog start en proberen de scooter te starten. Start ie en blijft ie lopen? Mooi!

Probeer voorzichtig een stukje te rijden. Na wat gereden te hebben zou ik de vario openmaken en de conditie van de snaar controleren. Vaak zijn droogtescheurtjes niet meteen zichtbaar maar zodra de snaar wat gedraaid heeft begint het droge rubber vaak te barsten. Zelfde geld voor de banden btw. Een uitgedroogde snaar kan veel resonantie veroorzaken.

Alles OK? Mooi!


Ik weet niet precies waar je woont maar als het niet te ver is wil ik eventueel wel helpen mocht t nodig zijn, ik ben enorm liefhebber van dit type scooter en werk er geregeld aan.
 
Dit lijkt op het viertakt model, de tweetakt heeft "TWO STROKE" op de voorkap geschreven.

Dat is het GY6 blokje, die dingen zijn niet stuk te krijgen.

Deze checklist zou ik volgen:

- motorolie wisselen
- benzine wisselen
- carburateur uit elkaar halen en schoonmaken
- rubberen onderdelen van de carburateur controleren
- banden controleren op uitdroging
- benzinefilter controleren en uitspoelen
- bobine en bobinekabel controleren, die willen wel eens scheuren van droogte

Daarna zou ik er nieuwe benzine in doen en de functionaliteit van de benzinekraan controleren, ook deze gaan wel eens stuk van stilstaan als benzine die erin zit in gel verandert.

Ik zou ook de klepspeling even bekijken, gewoon om m een goeie start te geven.

Ook even kijken of de remmen vrij zijn en willen remmen.

Hierna klein beetje olie door het bougiegat spuiten zodat ie niet droog start en proberen de scooter te starten. Start ie en blijft ie lopen? Mooi!

Probeer voorzichtig een stukje te rijden. Na wat gereden te hebben zou ik de vario openmaken en de conditie van de snaar controleren. Vaak zijn droogtescheurtjes niet meteen zichtbaar maar zodra de snaar wat gedraaid heeft begint het droge rubber vaak te barsten. Zelfde geld voor de banden btw. Een uitgedroogde snaar kan veel resonantie veroorzaken.

Alles OK? Mooi!


Ik weet niet precies waar je woont maar als het niet te ver is wil ik eventueel wel helpen mocht t nodig zijn, ik ben enorm liefhebber van dit type scooter en werk er geregeld aan.
Je hebt geliijk, dit is het viertakt model. Klinkt allemaal prima te doen, het scheelt dat een 'grote beurt onderhoudskit' maar een paar tientjes kost en dan is hier het meeste al mee geregeld, woon in de achterhoek zon 20km van Doetinchem.

Ben zelf wel benieuwd wat voor modifications/tuning elementen er op de markt zijn voor dit type scooter, sinds het namelijk geen populaire Aerox, Zip, Runner ofzo is.
 
hij ziet er al heel netjes uit, dus zie geen reden om er allemaal aftermarket dingen op te zetten. Is zonde geld, en je verpest de scooter er mee, vind ik ten minste.
Voor het gy6 blok is natuurlijk wel van alles te vinden
 
[
hij ziet er al heel netjes uit, dus zie geen reden om er allemaal aftermarket dingen op te zetten. Is zonde geld, en je verpest de scooter er mee, vind ik ten minste.
Voor het gy6 blok is natuurlijk wel van alles te vinden
Nah ben ik het niet mee eens, de scooter is best zwaar en absoluut niet vooruit te branden. Ook heeft ie een redelijke vervelend vertanding waardoor ie erg traag is. In standaard vorm is het niet echt geen lekkere scooter om mee te rijden omdat ie zo ontzettend traag is. Ziet er heel sportief uit, trekt langzamer op dan de gemiddelde fietser.

Je hebt geliijk, dit is het viertakt model. Klinkt allemaal prima te doen, het scheelt dat een 'grote beurt onderhoudskit' maar een paar tientjes kost en dan is hier het meeste al mee geregeld, woon in de achterhoek zon 20km van Doetinchem.

Ben zelf wel benieuwd wat voor modifications/tuning elementen er op de markt zijn voor dit type scooter, sinds het namelijk geen populaire Aerox, Zip, Runner ofzo is.
Het GY6 blokje is eindeloos te versleutelen, enorm veel onderdelen.

Persoonlijke aanbeveling: zet er een 47mm (72cc) cilinderkit op.

Dat fleurt de scooter enorm op zonder de betrouwbaarheid erg te beïnvloeden. Dat trekt een stuk vlotter op en loopt rustiger.


Je kunt best wel wat modden, ik heb momenteel een 80cc cilinder, 47mm cilinderkop met grotere kleppen, nokkenas met langere liftduratie en een 24mm carburateur.

Trekt flink op en loopt gewoon erg lekker.

Topsnelheid zal je helaas niet veel hoger krijgen dan 65/70kmh door limitaties van de eindvertraging welke bij deze scooter geen aftermarket kitjes beschikbaar zijn.

Voor alle scooters met het GY6 motorblok zijn enorm veel onderdelen beschikbaar, je zult het alleen soms uit het buitenland moeten bestellen.

Het is naar mijn mening de Minarelli Horizontaal van de viertakts. Heel makkelijk motortje om aan te werken ook.
 
[

Nah ben ik het niet mee eens, de scooter is best zwaar en absoluut niet vooruit te branden. Ook heeft ie een redelijke vervelend vertanding waardoor ie erg traag is. In standaard vorm is het niet echt geen lekkere scooter om mee te rijden omdat ie zo ontzettend traag is. Ziet er heel sportief uit, trekt langzamer op dan de gemiddelde fietser.
klopt, ik had het ook over esthetisch dingen veranderen :) .
 
Als je alles echt goed wilt hebben:

Motor olie
Rem vloeistof (na 2 jaar is deze wel aan het verouderen, aangezien die van jou al 6 jaar stil staat)
Nieuwe bougie
Nieuwe Riem (na lange stilstand kan die oud en droog worden en gaan scheuren)
Nieuw luchtfilter matje.
Nieuwe vertandings olie.
Kleppen stellen. (zou eerst kijken of dat hij zo ook loopt), stellen kan daarna ook nog wel.
Banden spanning
Nieuwe accu (na 6 jaar is je oude helemaal op door stilstand)
Banden controleren op droogte schuren.. Aan de hand daarvan (mits goed laten zitten, mochten ze toch scheur vorming hebben direct vervangen)
Remblokken even nazien / eventueel vervangen.

Voor de rest even alle functies testen. En speling op achtwiel en voorwiel / voorvork controleren.
Post automatically merged:

[

Nah ben ik het niet mee eens, de scooter is best zwaar en absoluut niet vooruit te branden. Ook heeft ie een redelijke vervelend vertanding waardoor ie erg traag is. In standaard vorm is het niet echt geen lekkere scooter om mee te rijden omdat ie zo ontzettend traag is. Ziet er heel sportief uit, trekt langzamer op dan de gemiddelde fietser.


Het GY6 blokje is eindeloos te versleutelen, enorm veel onderdelen.

Persoonlijke aanbeveling: zet er een 47mm (72cc) cilinderkit op.

Dat fleurt de scooter enorm op zonder de betrouwbaarheid erg te beïnvloeden. Dat trekt een stuk vlotter op en loopt rustiger.


Je kunt best wel wat modden, ik heb momenteel een 80cc cilinder, 47mm cilinderkop met grotere kleppen, nokkenas met langere liftduratie en een 24mm carburateur.

Trekt flink op en loopt gewoon erg lekker.

Topsnelheid zal je helaas niet veel hoger krijgen dan 65/70kmh door limitaties van de eindvertraging welke bij deze scooter geen aftermarket kitjes beschikbaar zijn.

Voor alle scooters met het GY6 motorblok zijn enorm veel onderdelen beschikbaar, je zult het alleen soms uit het buitenland moeten bestellen.

Het is naar mijn mening de Minarelli Horizontaal van de viertakts. Heel makkelijk motortje om aan te werken ook.


Gaat het blok alleen sneller dan 60km wegens de betere cilinders. Of kan je dit met 50cc ook halen? Of gewoon te weinig vermogen om harder dan 60km te kunnen

Althans mijn kisbee gaat maar max 60.. En vraag me af of dat dit wel de max is voor een 50cc cilindertje? (snap dat het blokje geen power monster is en niet in de buurt komt van een A-merk motorblok.)
 
@eurokit

Er is meer vermogen meten aan een scooter dan puur de topsnelheid. Het probleem is dat door de onhandige vertanding vanwege het 14" achterwiel en het zware gewicht van de scooter de scooter gewoon extreem traag accelereert. 60kmh haalt ie misschien wel, de meeste GY6 scootertjes halen 60kmh wel maar de Super 8 heeft daar gewoon heel lang voor nodig.

De extra koppel die je krijgt van een 70cc cilinder helpt enorm met de acceleratie, dan gebeurt er ook daadwerkelijk wat als je de gashendel opendraait. Dan loopt ie ook ongeveer 65kmh.
 
@eurokit

Er is meer vermogen meten aan een scooter dan puur de topsnelheid. Het probleem is dat door de onhandige vertanding vanwege het 14" achterwiel en het zware gewicht van de scooter de scooter gewoon extreem traag accelereert. 60kmh haalt ie misschien wel, de meeste GY6 scootertjes halen 60kmh wel maar de Super 8 heeft daar gewoon heel lang voor nodig.

De extra koppel die je krijgt van een 70cc cilinder helpt enorm met de acceleratie, dan gebeurt er ook daadwerkelijk wat als je de gashendel opendraait. Dan loopt ie ook ongeveer 65kmh.
Heb de cilinderkit op mn lijstje gezet, nog ervaringen met merken en andere dingen waar ik op moet letten voordat ik er op de harde manier zelf achter kom ;)
 
Ik heb cilindertjes gebruikt van van allerlei goedkope merken, is allemaal goedgekomen. Kies er eentje en het zal wel goed zijn, GY6 spul is super goedkoop!
Goed om te weten, is het dan ook nog nodig om een andere uitlaat aan te schaffen, of is dit alleen voor 2 takt brommers? Mijn expertise stopt hier namelijk een beetje
 
Goed om te weten, is het dan ook nog nodig om een andere uitlaat aan te schaffen, of is dit alleen voor 2 takt brommers? Mijn expertise stopt hier namelijk een beetje

Op een viertakt maakt het vrij weinig uit. Een tweetakt uitlaat heeft een hele belangrijke rol terwijl het bij een viertakt gewoon een pijp is om uitlaatlucht uit de cilinder te krijgen zonder al te veel herrie.

Pas als je 'm heel flink op gaat voeren kan de standaard uitlaat 'm af gaan knijpen. Ik zou er geen moeite in steken met slechts een 70cc cilinderkitje.
 
Back
Top