Scooter mist vermogen.

zipper-robin

Professioneel Beuner
Beste,

Ik heb een 72cc GY6 injectie blok dat niet goed optrekt en een lage top heeft.

De bougie is koffiebruin, compressie is 12 bar en hij heeft ook sterke vonk.

Wel word m’n blok al gauw 120 graden maar trekt niet goed en wil niet harder dan 55.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

753FDB60-9BFA-4E60-847E-FF3DD75D7449.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mijn blok heeft ook geen bergen aan vermogen. ( 60cc) Snap wel dat zo`n chinees blokje geen hoog vlieger is.

Heb er zelf een power1 vario erbij en dan is het een beetje beter.

Welke sproeier zit erin? Ik zit zelf op 82, maar heb verder nog niks gechecked.

Welke rolletjes gebruik je? (ben zelf van origineel 5,6 gram eerst naar 6,5 grams gegaan in de originele vario.) en later gemixed met 7 gram in de power one vario.. Maar merk dat hij wat minder vel loopt op dit moment. Dus ga waarschijnlijk weer terug naar 6,5 grams.

Misschien een afstellings probleem.

Wat ik zelf merk als de motor wat meer toeren maakt tot ongeveer 35 km redelijk vlot gaat. En daar boven de pit zo ongeveer wel weg is.
Ik denk dat de originele nokkenas ook niet veel voorstelt.. En dat je toch een andere nodig hebt wil je een iets lekker lopende blok willen hebben.
 
" ....hoe ik dit kan oplossen ? "

Ja, ipv een 50 kop op je 72 cilinder zetten, met waarschijnlijk nog de verkeerde zuiger ook, een 72 kop plaatsen met de juiste zuiger.

12 bar !
Dan moet je speciale brandstof gaan gebruiken, 101 octaan of zo.
Of racemix met speciale toevoegingen, of misschien lukt diesel ook wel. lol .

Je gaat alles kapot rijden. 12 bar is meer voor 50cc 2t racertjes op een speciaal mengsel. (die heel snel weer naar de revisie gaan )

Je hebt dus een 50 kop op een 72 cil of je hebt de verkeerde zuiger.
Er zit veel verschil tussen 72 zuigers die geschikt zijn voor de 50 kop of de 72
Als je compressie 12 bar is, moet daar je probleem liggen.
 
@eurokit @Cojones @Bassievrucht

Bedankt voor jullie reacties.

Er is meer veranderd dan alleen de cilinder…
  • crankshaft Top Performance
  • cylinder kit Naraku 47mm V.2
  • cylinder head Naraku 39mm
  • variator set Naraku High Speed V.2
  • clutch Naraku Sport 107mm
  • Torque Driver Naraku Sport
  • camshaft Mezoly Racing A8
  • Malossi X-Belt Kevlar
  • injector 60g/m
Rollen zijn 7 gram en zit rond 6500 a 7000 toeren bij optrekken.

Dit is de setup die er nu onder zit. Na nog een ritje te hebben gereden is de bougie wit. Heb de hele tijd met m’n laptop op m’n rug gezeten om een ‘filmpje’ van de ecu te maken. De o2 sensor geeft aan dat die genoeg benzine heeft.

Ik zal misschien even moeten kijken of ik een extra voetpakking ertussen knal om te kijken of dat genoeg helpt. Al stond er wel in de beschrijving dat dit kitje te gebruiken was met originele kop.

Eerst wil ik even proberen een koudere bougie te testen. CR8HSA in plaats van CR7HSA. Maar anders gaat die woensdag uit elkaar voor de 2 voetpakkingen.
 
Mijn blok heeft ook geen bergen aan vermogen. ( 60cc) Snap wel dat zo`n chinees blokje geen hoog vlieger is.

Heb er zelf een power1 vario erbij en dan is het een beetje beter.

Welke sproeier zit erin? Ik zit zelf op 82, maar heb verder nog niks gechecked.

Welke rolletjes gebruik je? (ben zelf van origineel 5,6 gram eerst naar 6,5 grams gegaan in de originele vario.) en later gemixed met 7 gram in de power one vario.. Maar merk dat hij wat minder vel loopt op dit moment. Dus ga waarschijnlijk weer terug naar 6,5 grams.

Misschien een afstellings probleem.

Wat ik zelf merk als de motor wat meer toeren maakt tot ongeveer 35 km redelijk vlot gaat. En daar boven de pit zo ongeveer wel weg is.
Ik denk dat de originele nokkenas ook niet veel voorstelt.. En dat je toch een andere nodig hebt wil je een iets lekker lopende blok willen hebben.
Sproeier is waarschijnlijk niet zo van toepassing, is een injectie.
Buiten de belachelijk hoge compressie van 12 bar, zou de injectie ook nog wel eens deel van het probleem kunnen zijn, want...
de injectie heeft een lambdasonde. Bij 12 bar en loodvrij 98 heb je nooit een gecontroleerde ontsteking en dus ook geen normale uitlaatgassen.
De lambda meet een incorrect gasmengsel in de uitlaat en de ecu zal daar op reageren door meer of minder benzine te injecteren. In ieder geval nooit de juiste hoeveelheid.
Veel te hoge compressie. Compressie lager maken door of een andere kop en zuiger te plaatsen of door een extra koppaking te plaatsen (of 2, ligt aan de dikte)
Dikkere koppakking is een heel slecht advies.
Dan ga je de nokkenas-timing veranderen.

Maar even ..... ik was er zomaar vanuit gegaan dat het hier een 4takt betrof.

Sorry, mijn fout.
 
Sproeier is waarschijnlijk niet zo van toepassing, is een injectie.
Buiten de belachelijk hoge compressie van 12 bar, zou de injectie ook nog wel eens deel van het probleem kunnen zijn, want...
de injectie heeft een lambdasonde. Bij 12 bar en loodvrij 98 heb je nooit een gecontroleerde ontsteking en dus ook geen normale uitlaatgassen.
De lambda meet een incorrect gasmengsel in de uitlaat en de ecu zal daar op reageren door meer of minder benzine te injecteren. In ieder geval nooit de juiste hoeveelheid.

Dikkere koppakking is een heel slecht advies.
Dan ga je de nokkenas-timing veranderen.

Maar even ..... ik was er zomaar vanuit gegaan dat het hier een 4takt betrof.

Sorry, mijn fout.
Betrof zover ik weet een 4takt maar als je een extra pakking plaatst verandert dat toch niet je timing? Je ontsteking en kleppen zouden toch gewoon op hetzelfde moment open moeten gaan?
 
Bij een injectie 4 takt motorblok is 11/12 bar ook helemaal niet vreemd!
Mijn oude 50cc Giggle met 3 kleppen had ook 12 bar standaard.

Dat de motor 120 graden word op den duur is wel wat zorgelijk...
Mag eigenlijk niet hoger worden dan 95 graden!
 
@eurokit @Cojones @Bassievrucht

Bedankt voor jullie reacties.

Er is meer veranderd dan alleen de cilinder…
  • crankshaft Top Performance
  • cylinder kit Naraku 47mm V.2
  • cylinder head Naraku 39mm
  • variator set Naraku High Speed V.2
  • clutch Naraku Sport 107mm
  • Torque Driver Naraku Sport
  • camshaft Mezoly Racing A8
  • Malossi X-Belt Kevlar
  • injector 60g/m
Rollen zijn 7 gram en zit rond 6500 a 7000 toeren bij optrekken.

Dit is de setup die er nu onder zit. Na nog een ritje te hebben gereden is de bougie wit. Heb de hele tijd met m’n laptop op m’n rug gezeten om een ‘filmpje’ van de ecu te maken. De o2 sensor geeft aan dat die genoeg benzine heeft.

Ik zal misschien even moeten kijken of ik een extra voetpakking ertussen knal om te kijken of dat genoeg helpt. Al stond er wel in de beschrijving dat dit kitje te gebruiken was met originele kop.

Eerst wil ik even proberen een koudere bougie te testen. CR8HSA in plaats van CR7HSA. Maar anders gaat die woensdag uit elkaar voor de 2 voetpakkingen.
Ik wist het wel, 50 kop op 72 cilinder. Jouw probleem is de zuiger, die is niet te gebruiken met een 50 kop.
De hele setup ziet er goed uit, behalve de zuiger, je moet een ' lagere ' hebben. Zodat je een iets grotere verbrandingskamer krijgt en dus wat lagere compressie. Die zou liefst ergens rond de 9 bar uit moeten komen.

Als je aan dikkere voet - of koppakkingen gaat denken, zou ik eerst een echte expert informeren.
Misschien heb je nu te dunne pakkingen en dan zou je dikkere kunnen gebruiken. Zijn ze wel van de goede dikte, dan kun je niet zomaar dikkere gebruiken want dan ga je de nokkenas- kleptiming verneuken.
 
Ik wist het wel, 50 kop op 72 cilinder. Jouw probleem is de zuiger, die is niet te gebruiken met een 50 kop.
De hele setup ziet er goed uit, behalve de zuiger, je moet een ' lagere ' hebben. Zodat je een iets grotere verbrandingskamer krijgt en dus wat lagere compressie. Die zou liefst ergens rond de 9 bar uit moeten komen.

Als je aan dikkere voet - of koppakkingen gaat denken, zou ik eerst een echte expert informeren.
Misschien heb je nu te dunne pakkingen en dan zou je dikkere kunnen gebruiken. Zijn ze wel van de goede dikte, dan kun je niet zomaar dikkere gebruiken want dan ga je de nokkenas- kleptiming verneuken.
Is 9 bar niet een beetje laag. Standaard horen die dingen 10,5 bar te hebben volgens mij (stond ergens in de manual dacht ik)

Andere zuiger gaat hem niet worden denk ik, maar ik kan een dikkere of dubbele voetpakking gebruiken. Dit zal niet de timing aanpassen omdat het een 4 takt is.

De nokkenas word door een ketting aangedreven via de krukas en zolang de ketting en de tandwielen niet veranderen zal er ook niks met de timing gebeuren.
 
Betrof zover ik weet een 4takt maar als je een extra pakking plaatst verandert dat toch niet je timing? Je ontsteking en kleppen zouden toch gewoon op hetzelfde moment open moeten gaan?
Natuurlijk niet. Je gaat de afstand tussen de kruk - en nokkenas veranderen, langer maken.
De spanner zit boven bij een gy6, onder wordt de ketting langer tussen nokkenas en kruk. De nokkenas staat dus iets ' later '. En zal dus de kleppen iets later openen.
Post automatically merged:

Is 9 bar niet een beetje laag. Standaard horen die dingen 10,5 bar te hebben volgens mij (stond ergens in de manual dacht ik)

Andere zuiger gaat hem niet worden denk ik, maar ik kan een dikkere of dubbele voetpakking gebruiken. Dit zal niet de timing aanpassen omdat het een 4 takt is.

De nokkenas word door een ketting aangedreven via de krukas en zolang de ketting en de tandwielen niet veranderen zal er ook niks met de timing gebeuren.
Er verandert wel iets aan de ketting en tandwielen..
Bij de gy6 gaat het om de onderkant van de ketting, die ga je verlengen met dikkere pakkingen en dus wordt de nokkenas later meegenomen door de krukas. Je gaat dan je kleptiming verlaten.

Maar als jij denkt dat dat niet zo is....

" Andere zuiger gaat hem niet worden denk ik, maar ik kan een dikkere of dubbele voetpakking gebruiken. Dit zal niet de timing aanpassen omdat het een 4 takt is. "
Hmm, als deze opmerking als humoristisch bedoelt was.....
 
Last edited:
Bij een injectie 4 takt motorblok is 11/12 bar ook helemaal niet vreemd!
Mijn oude 50cc Giggle met 3 kleppen had ook 12 bar standaard.

Dat de motor 120 graden word op den duur is wel wat zorgelijk...
Mag eigenlijk niet hoger worden dan 95 graden!
12 bar is wel veel te veel en injectie of carburatie maakt wat betreft de compressie geen donder uit.
Ook loodvrije 98 kan meer dan 10 bar eigenlijk niet aan, dan gaat ie ' kloppen '.
En injectie is wel een heel groot woord voor een verstuivertje met pomp ipv een venturie, veel meer is het niet ( buiten de ecu en lambda)

9 a 9,5 bar zou ideaal zijn bij een 50 cc 4taktje op gewone (98) brandstof, ongeacht het aantal kleppen.

In de jaren '80 was een compressie van 10 of 11 bar geen uitzondering voor auto-motoren om ze wat op te peppen.
Maar die hadden nog gelode benzine en erg efficient waren ze niet. Een 2 liter Opel ascona had ongeveer 90 pk, was toen best veel.
Toen ging men over op ongelode benzine, die ascona liep voor geen meter meer, wel weer een beetje na de invoering van de ongelode super met toevoegingen.
Je begrijpt vast wel waar ik naartoe ga.
Nu draait een 2 liter 4 cil met gemak 200 pk op E5 en zonder compressie boven de 10 bar en ook zonder turbo.
Maw, dat 72 cc brommertje....
Post automatically merged:

Is 9 bar niet een beetje laag. Standaard horen die dingen 10,5 bar te hebben volgens mij (stond ergens in de manual dacht ik)

Andere zuiger gaat hem niet worden denk ik, maar ik kan een dikkere of dubbele voetpakking gebruiken. Dit zal niet de timing aanpassen omdat het een 4 takt is.

De nokkenas word door een ketting aangedreven via de krukas en zolang de ketting en de tandwielen niet veranderen zal er ook niks met de timing gebeuren.
Nee, 10,5 is niet standaard bij die ' dingen '. Misschien heb je wel gelezen dat boven de 10,5 alles in de soep gaat draaien.
Te vroege zelfontbranding door te hoge druk, verbrande uitlaatklep, gewone krukas kan er ook niet tegen....
Ergens tussen de 8 en 10 is normaal. Liefst ongeveer 9 a 9,5.
 
Last edited:
12 bar is wel veel te veel en injectie of carburatie maakt wat betreft de compressie geen donder uit.
Ook loodvrije 98 kan meer dan 10 bar eigenlijk niet aan, dan gaat ie ' kloppen '.
En injectie is wel een heel groot woord voor een verstuivertje met pomp ipv een venturie, veel meer is het niet ( buiten de ecu en lambda)

9 a 9,5 bar zou ideaal zijn bij een 50 cc 4taktje op gewone (98) brandstof, ongeacht het aantal kleppen.

In de jaren '80 was een compressie van 10 of 11 bar geen uitzondering voor auto-motoren om ze wat op te peppen.
Maar die hadden nog gelode benzine en erg efficient waren ze niet. Een 2 liter Opel ascona had ongeveer 90 pk, was toen best veel.
Toen ging men over op ongelode benzine, die ascona liep voor geen meter meer, wel weer een beetje na de invoering van de ongelode super met toevoegingen.
Je begrijpt vast wel waar ik naartoe ga.
Nu draait een 2 liter 4 cil met gemak 200 pk op E5 en zonder compressie boven de 10 bar en ook zonder turbo.
Maw, dat 72 cc brommertje....
Post automatically merged:


Nee, 10,5 is niet standaard bij die ' dingen '. Misschien heb je wel gelezen dat boven de 10,5 alles in de soep gaat draaien.
Te vroege zelfontbranding door te hoge druk, verbrande uitlaatklep, gewone krukas kan er ook niet tegen....
Ergens tussen de 8 en 10 is normaal. Liefst ongeveer 9 a 9,5.
Ja ik denk dat de compressie inderdaad het probleem is. Hij ligt nu uit elkaar en ik ga de 80cc Airsal terug monteren met dikke voetpakking.
Ik heb gekeken hoe strak de ketting maximaal kan staan en ik wil richten op ongeveer 10 bar compressie.

De eerste 72cc liep in principe goed en de airsal liep niet goed omdat ik vloeibare pakking bij de voetpakking had gebruikt waardoor de voetpakking er uit werd geperst. Achteraf was er niks mis met dat cilindertje.

Ik ga hem morgen in elkaar zetten en laat jullie weten of die nu goed gaat lopen. In ieder geval al bedankt voor jullie hulp.

Ik heb trouwens al eerder een 4t blokje in elkaar gezet met dubbele voetpakking en dat ding loopt nog steeds.
 
Ja ik denk dat de compressie inderdaad het probleem is. Hij ligt nu uit elkaar en ik ga de 80cc Airsal terug monteren met dikke voetpakking.
Ik heb gekeken hoe strak de ketting maximaal kan staan en ik wil richten op ongeveer 10 bar compressie.

De eerste 72cc liep in principe goed en de airsal liep niet goed omdat ik vloeibare pakking bij de voetpakking had gebruikt waardoor de voetpakking er uit werd geperst. Achteraf was er niks mis met dat cilindertje.

Ik ga hem morgen in elkaar zetten en laat jullie weten of die nu goed gaat lopen. In ieder geval al bedankt voor jullie hulp.

Ik heb trouwens al eerder een 4t blokje in elkaar gezet met dubbele voetpakking en dat ding loopt nog steeds.
Goed plan.
Alleen, gebruik geen extra dikke pakkingen bij een 4t, gewoon de originele, anders verandert de nokkenas-timing.
Die werkt namelijk met vertanding, het tandwiel van zowel de kruk - als nokkenas is niet verstel baar, dus je zou alleen een tandje kunnen verzetten. Dan zou de verdikking van de pakking, precies 1 kettingschakel moeten zijn, anders gaat het fout.
 
Compressie is nu ongeveer 11,5 bar. Lager gaat met standaard kop en zuiger niet. Ik heb online een handleiding waar in staat dat die maximaal 14,7 bar kan hebben oftewel 15 kg/cm, zie bijlage. Ik ga hem dus maar even zo in elkaar zetten en kijken hoe die loopt.
D0CDCA0E-2AFC-4161-9AA4-6CB5068DA7BA.png
 
Back
Top