Scooter minder luid maken.

Thijsjow

Member
Hoi Allemaal,
Ik heb nu een Aerox met de volgende setup,
Top performance due plus 70cc
24mm carburateur met een powerfilter.
Yasuni r

Nu heb ik vandaag een boete binnen gekregen voor onnodig geluid veroorzaken. Ben niet eens staande gehouden dus vraag me af waarvoor het precies is. Maar ik vroeg me dus af hoe ik mijn scooter stiller kan maken terwijl ik mijn 24mm carburateur houd.
Ik heb er nu een gewone powerfilter op zitten. Het originele luchtfilter krijg ik er met geen mogelijk op aangezien de aansluiting op de carburateur 50mm is.
Ik heb wel een Kartfilter gezien maar heb geen idee of die stiller is.
 
Advertisement - register to remove this

Voor een bestuurder van een scooter is het erg belangrijk dat er wordt gelet op de meest nodige punten. Hier zou je kunnen denken aan:
  • Bromfietsrijbewijs
  • Verzekeringsbewijs
  • Bestuurder jonger dan 16 jaar
  • Rijden onder invloed van alcohol
  • Niet meewerken aan alcoholcontrole
  • Niet toegestaan gebruik van signalen
  • Onnodig geluid/lawaai veroorzaken
  • Als bestuurder of passagier geen goed passende helm dragen
Een ernstige overtreding in deze klasse betreft dus de emissie-eisen.

Emissie-eisen zijn eisen, die de overheid stelt aan de vervuiling die een motor mag produceren.
Bij vervuiling doelt men op twee begrippen, namelijk:

– geluidsproductie
– uitstoot van schadelijke stoffen.

Constatering door bevoegd personeel/beambte is immers al genoeg om deze boete via het kenteken te krijgen!

Je kunt een 19mm carburateur plaatsen die past op de standaard luchtfilter.
Dit is eigenlijk het enige wat je kunt doen!

Het word wel iets stiller maar een goede 70cc (niet laagtoerig) i.c.m. een behoorlijke terugloopuitlaat maakt nu eenmaal lawaai!
Met alleen een andere filter (hoe goed deze ook is) zal het nauwelijks merkbaar zijn...
Lage toeren wel, maar op top zal het bijna net zoveel decibellen ten gehore brengen zijn vrees ik!

In combinatie met een zgn. standaard 50cc schottenuitlaat scheelt het wel enorm.
Maar dat wil je (waarschijnlijk) niet, dus is 19mm carb i.c.m. een standaard luchtfilter de enige optie!
 
Last edited:
Opvoeren is meer lawaai. Zo simpel is het. Je kan een snellere scooter niet laten klinken als een standaard scooter.
Kartfilter helpt wel wat maar verwacht geen wonderen. Heb wel kartfilter als je wil
 
Back
Top