scooter maakt overtoeren bij top

CollinO2

New Member
hoi,

ik heb een sym orbit 2 brom uit 2014 met 26500km erop staan maar heb er een probleem mee.
Ik heb een polini hi-speed vario met 5,5gr rollen en standaard koppeling (drukveer + trekveren), ontgrensde cdi en een jamarcol uitlaat.
Alleen als ik bij mijn top in de buurt kom, vanaf de 60 maakt hij een ratelend geluid alsof er wat los zit, onder de 60 hoor je hier niks van, is dit de vertanding?
Ook maakt hij bij de 60-62 echt heel veel toeren, ik zou zeggen rond de 9000 ofzo, echt alsof de scooter uit elkaar valt.
Bij de bijgeleverde drukveer (polini blauw) met alle rollertjes die ik heb maakte hij overtoeren, dus moet ik waarschijnlijk een nog strakkere drukveer?
Als ik meer informatie moet geven over mijn setup dan hoor ik het graag! want ik weet niet hoe ik dit probleem fix.

groet,
Collin
 
Advertisement - register to remove this

Segmenten klappen uit , grijpen aan in je wingbell , als de segmenten te laat uitklappen , rij je zeg maar weg met slippende koppeling .
Des te strakker de trekveren , des te later de Segmenten uitklappen en aangrijpen in je Wingbell ( koppelingshuis )
 
Met 9.000 rpm bij meer dan 60 km/u zit je ver buiten het optimale werkgebied van een standaard cilinder....
Ideaal is 6.500 rpm onderin (qua torque) en ongeveer t/m 7.800/8.000 rpm op top i.c.m. de originele standaard vario!

Dit type vario van Polini is eigenlijk ontworpen voor een betere optrek (acceleratie) i.c.m. een relatief laag toerental.
De topsnelheid van de Polini Hi-Speed neemt normaliter minder sterk toe als de acceleratie wat dat betreft.
(een aantal uitzonderingen daargelaten)

Dat het met div gewicht afstellingen niet verandert is best nogal vreemd/raar!
De standaard trekveren voldoen trouwens prima en hoef je derhalve dus niet aan te passen vanwege de Polini vario.

Wat vreemder is, is dat deze vario her en der aangeboden word met 3 verschillende rollengewichten?

De Polini Hi Speed variosets benadrukken het vakmanschap van Polini en zijn dan ook kwalitatief zeer netjes afgewerkt. De Polini Hi Speed vario sets worden geleverd met drukveer, variobus en een set rollen 16x13mm (4,9 gram).
Elders:
Deze bewezen variator is schoon vervaardigd en wordt geleverd met 2 sets van variator gewichten (5.6g en 6.9g)

Aangezien jij ook al in die buurt gezeten hebt zonder enig resultaat, ga ik toch vermoeden dat het wel eens aan de CDI kan liggen..
 
Met de hoeveelheid kilometers die je gereden hebt, zou er best wel iets versleten kunnen zijn; in de overbrenging maar ook qua krukas en de zaken in en om de cilinder. Het is de moeite waard om eens een kijkje te nemen in de overbrenging.
En als er tandwielen te koop zijn die je secundaire of primaire overbrenging aan kunnen passen, gewoon doen. Maakt het wat rustiger, en langer levend. Ook een kleine verandering kan een wereld van verschil maken.
 
Met 9.000 rpm bij meer dan 60 km/u zit je ver buiten het optimale werkgebied van een standaard cilinder....
Ideaal is 6.500 rpm onderin (qua torque) en ongeveer t/m 7.800/8.000 rpm op top i.c.m. de originele standaard vario!

Dit type vario van Polini is eigenlijk ontworpen voor een betere optrek (acceleratie) i.c.m. een relatief laag toerental.
De topsnelheid van de Polini Hi-Speed neemt normaliter minder sterk toe als de acceleratie wat dat betreft.
(een aantal uitzonderingen daargelaten)

Dat het met div gewicht afstellingen niet verandert is best nogal vreemd/raar!
De standaard trekveren voldoen trouwens prima en hoef je derhalve dus niet aan te passen vanwege de Polini vario.

Wat vreemder is, is dat deze vario her en der aangeboden word met 3 verschillende rollengewichten?


Elders:


Aangezien jij ook al in die buurt gezeten hebt zonder enig resultaat, ga ik toch vermoeden dat het wel eens aan de CDI kan liggen..
Ik weet dat de CDI gewoon een 30 euro onbegrensde cdi in maar de oude originele cdi begrensde de toeren ook niet. koppeling is dus goed dat is fijn. Vario is dus idd voor acceleratie en dat merk ik wel maar het verschil in roller gewichten is wel héél weinig, zou ik mn drukveer moeten vervangen?
 
Polini blauw, vele drukveren van dit merk zijn blauw, wat gebeurt er als je jouw originele drukveer terugzet?
Groet,
 
Back
Top