scooter loopt zonder begrenzing top, met begrenzing komt hij niet van z'n plaats

peter48

New Member
ik heb een agm type scooter. zonder begrenzer loopt de scooter perfect. maar als ik de draad voor de begrenzer aansluit, en de begrenzer grijpt in bij 30 km/uur, dan begint de scooter te stotteren en houdt erg in. het lijkt net alsof de scoter verzuipt. de cdi is ok, want bij een tweede cdi gebeurt het zelfde. weet iemand wat hier mogelijk niet goed gaat?
 
Advertisement - register to remove this

Als de scooter begrensd word zal de sproeier iets kleiner moeten.. Je moet er even achter komen welke er standaard erin zat toen de scooter uit de fabriek kwam.. Meeste mensen ontgrenzen hem dan en doen dan een grotere sproeier in (wat normaal gesproken zo hoort)

Alleen als de begrenzing erop gaat moet de boel dus omgekeerd weer aangepast worden.
 
Als de scooter begrensd word zal de sproeier iets kleiner moeten.. Je moet er even achter komen welke er standaard erin zat toen de scooter uit de fabriek kwam.. Meeste mensen ontgrenzen hem dan en doen dan een grotere sproeier in (wat normaal gesproken zo hoort)

Alleen als de begrenzing erop gaat moet de boel dus omgekeerd weer aangepast worden.
Dank. klinkt inderdaad logisch.
 
nog even een vraagje dan. onbegrensd loopt de scooter tegen de 60 op de teller. mag ik er dan van uitgaan dat er een grotere sproeier in zit dan dat de scooter begrensd nodig heeft?
 
Gewoon even nakijken, even carb open maken en kan je het zo controleren.. Weet niet welke maat er standaard erin hoort.

Grotere sproeier is nodig omdat de motor dan harder gaat werken en je dan een voller mengsel nodig hebt.. Anders heb je kans dat de motor te heet kan worden. Met de bijkomende gevolgen..

Het help ook een klein beetje om iets meer power uit de motor te krijgen. En de kans is dat de top soms paar enkele kilometers hoger uitkomt door de juiste afstellen..

Vooral goed opletten dat de bougie niet pikzwart word, dan staat hij meestal iets te rijk..
 
Dag, ik meld me toch weer met het zelfde probleem. Als ik de begrenzer erop zet, loopt hij eventjes goed, daarna beginnen de problemen, motor loopt maar de scooter komt niet van zijn plek, stinkt naar benzine. Dit lijkt me niet met sproeier te maken hebben, het is net alsof het ontstekingstijdstip na begrenzen niet goed meer is. Zodra ik de begrenzer eraf trekt, rijdt hij weer prima. Wat kan hier het probleem zijn? Ik weet dat cdi goed is en de pick up van de begrenzer ook, dit heb ik allemaal kunnen vervangen.
 
Probleem is toch niet opgelost, want: hij heeft een half jaar probleemloos begrensd gereden. En ik heb er niets aan veranderd. Dus het lijkt me niet dat er dan in sproeiers het een of ander moet veranderen. Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?
 
Misschien staat het mengsel wellicht te rijk?? Begrenzen is minder benzine toe laten.. Als hij dan al teveel gaat krijgen gaat het alleen maar nadelig werken op de prestaties van de motor.
 
Peter,

wat is uberhaupt de bedoeling van deze begrenzer?
Wil je hiermee continue rijden of is het de bedoeling dat je deze inschakelt zodra politie in de buurt is of je heeft aangehouden?
Ik weet niet of eurokit je goed begrijpt, het handelt zich hier om een snor die onbegrensd 60 rijdt en begrensd 30, maar begrensd niet goed.

peter48 said:
Dit lijkt me niet met sproeier te maken hebben, het is net alsof het ontstekingstijdstip na begrenzen niet goed meer is.

Peter dit is precies de nagel op de kop!
Schakelbare begrenzers zijn erop gebaseerd de ontsteekcurve van de cdi te beinvloeden.
Deze vertragen het ontsteekmoment.
Normaliter ontsteekt het brandstofmengsel als de zuiger zich iets na het hoogste dode punt bevindt, de compressie is dan maximaal.
De ontploffing in je cilinder is dan op zijn efficiëntst en zorgt er dan voor dat de zuiger optimaal aangedreven wordt.
De elektrische begrenzer zorgt ervoor dat de ontploffing pas veel later na het hoogste dode punt komt.
De compressie is op dat moment aanmerkelijk lager en de ontploffing in je cilinder veel minder efficient omdat de ruimte groter is.
Ook is de verbranding niet optimaal zodat niet alle brandstof, en bij 2-takt ook olie, verbrandt. (gevolg vervuiling van je motorblok en uitlaat)

MAW, een elektronische begrenzer is niet geschikt om continue mee te rijden, dit is aardig voor even om te voorkomen dat je een WOK krijgt maar verder ook niet te vaak gebruiken.

Ik weet niet welke begrenzer je gebruikt en of deze instelbaar is maar mij lijkt dat deze begrenzer te radicaal ingrijpt.
Waarom hij vroeger wel goed gefunctioneerd heeft, geen idee, wellicht is er iets gebeurd waardoor de begrenzer niet meer helemaal lekker is???
 
Last edited:
maar wordt niet elke snorscooter met een begrenzer geleverd? alle scooters v4-takt hebben toch een blok dat harder kan dat hij mag. Daarom heeft toch elke scooter zo'n pickup sensor die bij de koppelingscarter naar de cdi gaat?

de scooter start nu helemaal niet meer, kan ik iets aan het ontstekingstijdstip doen, of werkt dat niet. ij elektronische ontsteking?
 
Peter,

Een nieuwe scooter wordt niet met een begrenzer geleverd.
Een scooter is begrensd om aan de wettelijke bepalingen te voldoen.
Dit gebeurt op motorisch- ,elektronisch- en overbrenginsvlak.
Een begrenzing die schakelbaar is zou in dit geval weinig zin hebben en is trouwens strikt verboden.

Maar ik denk dat ik je verkeert begrepen heb.

Dus jij hebt een scooter die begrensd is met een cartersensor en de bijbehorende cdi die normaliter continue werkt en door de fabrikant is ingebouwd om aan de wettelijke bepalingen te voldoen???

Geef even antwoord op deze vraag, of dit klopt anders blijven wij gissen!!!

Jij of de vorige scootereigenaar hebt/heeft deze cartersensordraad onderbroken en een schakelaar tussen geplaatst, klopt dit?

Geef ook hier even antwoord op.
 
ik snap dat ik niet duidelijk genoeg. We hebben twee snorscooters, een pronto en een Luuko Roman. Beide hebben een cdi met een signaaldraad uit het carterdeksel om de scoote niet harder dan 35 te late lopen. Dat rijdt toch iedereen mee in Nederland, met een dergelijke begrenzer? die begrenzer zit er in anders loopt ie 60. De pronto doet het prima, rijdt keurig in d ebuurt vand e 35. de luukonroman heeft het ook eenhalf jaar gedaan met deze begrenzer, is vervolgens gaan stotteren,ombegrensd liep hij prima. Begrensd liep hij steeds beroerder, tot aan het punt dat hij niet keer van zijn plek kwam terwijl de motor wel liep. het lijkt alsof de begrenzer onmiddellijk ingrijpt bij gas geven.
 
Ja, nu begrijp ik het.

Niet iedere scooter heeft de begrenzing op basis van een cartersensor, de meeste trouwens niet, alleen bepaalde Chinese merken werken met een dergelijk systeem.

Niet stom trouwens, dit kan een reden zijn waarom iemand een dergelijke scooter koopt omdat op deze scooters de begrenzing zeer makkelijk is uit te schakelen, maar dit terzijde.

Een zwarte bougie is inderdaad zoals al door andere opgemerkt een te rijk mengsel.
Hier kan olie bijzitten als de zuigerveren hun werk niet meer doen maar ik zou niet meteen van het ergste uitgaan.

Krijgt de scooter genoeg lucht, maw is de luchtfilter niet smerig?

Indien niet, lijkt het erop dat je cdi langzaam aan het overlijden is.

Heb je de cdi's van beide scooters al eens uitgewisseld?
 
scooter loopt onbegrensd weer goed, maar begrensd weigert hij, de motor loopt maar de scooter komt niet van zijn plaats. waar kan dit nou aan liggen?
 
ja dat heb ik. En ik waardeer het erg datvjecmeedenkt. Even noxg wat info. Een scooter die ombegrensd goed loopt heeft geen kapotte cdi denk ik. Filter is schoon. En wat ik niet begrijp is dat de motor bij begrenzing het achterwiel op de bok niet eens rond krijgt, de motor loopt wel maar smoort
 
ja dat heb ik. En ik waardeer het erg datvjecmeedenkt. Even noxg wat info. Een scooter die ombegrensd goed loopt heeft geen kapotte cdi denk ik. Filter is schoon. En wat ik niet begrijp is dat de motor bij begrenzing het achterwiel op de bok niet eens rond krijgt, de motor loopt wel maar smoort

Heb je toevallig bij het ontgrenzen van de cdi, lichtere rolletjes in je scooter geplaatst? Snorscooters horen erg zware rollen te hebben, zodat bij het optrekken het toerental niet boven de 6800 toeren komt omdat de cdi ongeveer op dit toerental begrensd is.
 
Tja Peter,

ik zou toch even de CDI's wisselen, dan heb je dit in ieder geval uitgesloten.
Het kan namelijk zijn dat de elektronica voor het begrenzergedeelte in je CDI raar doet.

Ik heb vaker gehoord dat scooters met zulk begrenzersysteem spontaan plots harder rijden dan toegestaan, dit is dan te wijten aan een deels defecte CDI.

Maar goed als je het niet wilt uitproberen, mij ook prima, verder kan ik je helaas niet meer helpen, veel succes.
 
Back
Top