Scooter loopt stationair goed, maar valt uit als ik mijn verlichting aan doe

Tomnietdom

New Member
Ik heb een Fosti grande retro uit 2009, toen ik m kocht viel hij uit als hij stilstond en duurde t kickstarten lang.

Na gisteren de bougie vervangen te hebben en de scooter goed te hebben afgesteld (luchtschroef en stationair schroef), reed ie als n trein zonder uit te vallen. Kickstart werkte vandaag overigens ook redelijk goed. Soms in 2x, soms in 10x. Ik ga de carb schoonmaken, zodat hij hopelijk altijd in 1x start. Enfin, het starten is het probleem dus niet nu. Het probleem nu is, dat als ik mijn lichten aandoe en de scooter staat stil, dat de scooter ineens gaat stotteren en 3 sec later uitvalt. Het werd donker en ik doe mn licht aan, Valt dat ding ineens uit... Ik was verbaasd en startte mn scooter weer en ging rijden. Vervolgens kwam ik bij een stoplicht en bij het remmen, begint mn scooter n beetje te stotteren (bijna uitvallen). Uiteindelijk stond ik stil en toen viel ie uit. Ik dus weer kickstarten en ik ging richting huis. Tijdens de terugrit zat ik ff na te denken hoe dat kon. De scooter viel immers niet uit voordat het donker was. Toen bedacht ik mij dat het mijn licht kon zijn. Toen ik thuis was ben ik dus gaan stilstaan met mn lichten uit. Toeren prima, geen gek geluid en ook niet stotteren. Vervolgens doe ik mijn lichten aan en de scooter valt gelijk uit.

Het heeft dus 100% te maken met mijn lichten. Ik weet van de scooter dat de accu slecht is (geen elektrische start), maar weet niet of dat het probleem is. Hopelijk weet een van jullie het. Heb namelijk 5 uur lang gesleuteld gisteren (bougie viel in cilinderkap...) en het licht probleem was best n tegenslag zegmaar.

Sorry voor mijn lange tekst, maar ik wil graag duidelijk zijn.

Alvast bedankt
- Tom
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou je stationair iets hoger zetten (1800 á 1900 rpm dacht ik, of voordat de koppeling aangrijpt).

Zelf heb ik een paar jaar geleden aan een Killerbee gewerkt (lijkt op die van jou), en als ik de verlichting uit had was het stationair toerental hoger dan dat ik de verlichting aan had.

hopelijk lost dit het probleem op
 
Als t een 4takt is zou je ook een keer kleppen kunnen stellen.
Zorgt kleppen stellen er ook voor dat de kickstart beter werkt? 7 van de 10 keer grijpt ie niet aan (geen druk, dus heel erg licht).
Post automatically merged:

Ik zou je stationair iets hoger zetten (1800 á 1900 rpm dacht ik, of voordat de koppeling aangrijpt).

Zelf heb ik een paar jaar geleden aan een Killerbee gewerkt (lijkt op die van jou), en als ik de verlichting uit had was het stationair toerental hoger dan dat ik de verlichting aan had.

hopelijk lost dit het probleem op
Ga ik doen! En dan ga ik gewoon standaard met lichten aan rijden. Bedankt voor het antwoord!
 
Nee ik snap ook niet echt wat je met je Kickstarter bedoelt. Als deze niet goed aangrijpt dan is er een probleem met het kickstart mechanisme

Kleppen stellen is altijd wijs om te doen als je dit een tijd niet heb gedaan het verbetert namelijk de verbranding en de kracht van de motor. Na verloop van tijd slijten je kleppen en klepzittingen in waardoor de klepspeling veranderd en daarmee ook de timing.
 
Last edited:
Nee ik snap ook niet echt wat je met je Kickstarter bedoelt. Als deze niet goed aangrijpt dan is er een probleem met het kickstart mechanisme

Kleppen stellen is altijd wijs om te doen als je dit een tijd niet heb gedaan het verbetert namelijk de verbranding en de kracht van de motor. Na verloop van tijd slime je kleppen en klepzittingen in waardoor de klepspeling veranderd en daarmee ook de timing.
Nou kijk, 7 van de 10 keer heb ik geen weerstand. Dan lijkt het wel of ik lucht zit te trappen. Dus wil dat ook graag oplossen. Of ik moet gewoon even n nieuwe accu halen en dan gewoon elektrisch starten.

Op internet heb ik gelezen dat ik mijn blok (Gy6) op 0.10&0.10 moet zetten voor kleppen stellen, dus dat ga ik ook doen. Daarnaast ga ik ook nog de carburateur schoonmaken, zodat de scooter wat beter loopt en in 1x start
 
Nou kijk, 7 van de 10 keer heb ik geen weerstand. Dan lijkt het wel of ik lucht zit te trappen. Dus wil dat ook graag oplossen.
Misschien heb je hier iets aan.
Is wel een andere scooter, maar het systeem werkt hetzelfde.
 
Nou kijk, 7 van de 10 keer heb ik geen weerstand. Dan lijkt het wel of ik lucht zit te trappen. Dus wil dat ook graag oplossen. Of ik moet gewoon even n nieuwe accu halen en dan gewoon elektrisch starten.

Op internet heb ik gelezen dat ik mijn blok (Gy6) op 0.10&0.10 moet zetten voor kleppen stellen, dus dat ga ik ook doen. Daarnaast ga ik ook nog de carburateur schoonmaken, zodat de scooter wat beter loopt en in 1x start
Zorg ervoor dat je een goede handleiding opzoekt. Kleppen stellen verreist wel enige kennis. Het op tijd zetten van de motor etc.
 
Als je accu slecht is, wil dat zeggen dat de dynamo (die de accu oplaad) dus alles stroom moet leveren.
Zodra je je koplamp aandoet, vraagt dat vrij veel stroom en dan zakt het toerental wat in. Als je scooter al vrij laag in toeren staat afgesteld (stationair) dan kan ie dus zomaar afslaan.
Dus ja, het kan zeker wel aan de accu liggen.
 
Als je accu slecht is, wil dat zeggen dat de dynamo (die de accu oplaad) dus alles stroom moet leveren.
Zodra je je koplamp aandoet, vraagt dat vrij veel stroom en dan zakt het toerental wat in. Als je scooter al vrij laag in toeren staat afgesteld (stationair) dan kan ie dus zomaar afslaan.
Dus ja, het kan zeker wel aan de accu liggen.
Accu komt vanavond binnen, dus we gaan het zien :)
 
Back
Top