Scooter loopt slecht wanneer warm

stijn k

New Member
Hallo ik heb een malaguti f12 met het minarelli blok van bv ook de aerox . Wanneer ik hem net aanzet trekt hij heel goed op, maar naarmate hij warmer wordt begint ie steeeds langzamer op te trekken en op temperatuur hou ik 4 takt scooters niet eens bij. Hij blijft altijd wel doortrekken tot zijn top (70) maar als hij warm is gaat het echt pijnlijk langzaam. Hij heeft net een beurt gehad maar dat hielp niet (maakte het alleen maar een stukje erger). Wat kan dit zijn?

Ik denk niet rolletjes want die zijn gloednieuw en wanneer die koud is trekt ie wel lekker. (naar mijn idee zou die met te zware rolletjes altijd slecht moeten trekken)
 
Advertisement - register to remove this

Kijk eens of je automatische choke nog werkt indien die aanwezig is.

Als deze niet werkt kan het zijn dat het brandstofmengsel te rijk staat als het blokje warm is.
 
Bij die onderhoudsbeurt zei de monteur dat de bougie de goede kleur had dus ik weet niet of het mengsel het probleem is.
Post automatically merged:

Klinkt meer als een warmloper, ik zou je cilinder demonteren en goed naar je zuiger en cilinder kijken.
waar moet ik op letten dan? waaraan kan ik zien of er iets mis is
 
hij gaat altijd heel makkelijk aan...
waaraan merk je compressieverlies? ik bedoelde trouwens wat ik dan aan mijn cilinder zou kunnen zien maar bedank voor het meedenken
 
Als je een warmloper krijgt zie je dit meestal aan je zuiger. Groefjes, zuigerveren te vast in de nokjes etc. Bij een warmloper overleefd je cilinder het meestal wel. Maar een warmloper kan snel overgaan in een vastloper.

Maar als ie makkelijk aangaat, dat heeft ie dus wel compressie en vermoedt ik geen warmloper. Maar wat sparky al zei, kan inderaad zijn dat je choke dicht blijft staan. Haal de stekker eens los en ga er mee rijden. Kijken wanneer die warm is of ie nog steeds zo rijdt.
 
hmm oke interessant. deze scooter heeft veel elektronica erop zitten die ook veel kapot gaat (spanningsregelaar was kapot en mijn knipperlichten doen op het moment ook raar, en ik heb hem pas 2,5 maand) dus het kan dan wel de choke zijn inderdaad. helaas kan ik zelf niet echt sleutelen (niet veel kennis en gereedschap). Hoe kan ik controleren of de choke goed functioneert?
Post automatically merged:

of raden jullie dat af aan iemand die weinig ervaring heeft
 
Maak eens een foto van je carburateur, dan kunnen we wel aanwijzen welk stekkertje je eventueel even kan loshalen.
 
ik weet wel hoe de choke eruit ziet en waar die zit op me carb, kan ik die er gewoon af trekken en dan rijden dan?
 
helaas kan ik niet direct bij de choke en ik heb geen gereedschap om de nodige onderdelen aan de kant te krijgen. ik had een filmpje gemaakt van mijn optrek nu, maar vgm kan je alleen foto's delen hier. ik ga van 0 naar 70 in 40(!!!) seconden. het toerental is totaal niet constant, bij het wegtrekken springt het naar +- 5000 het loopt steeds met de 10 km/u op met ongeveer 500 rpm. Kan het zijn dat ik dan gewoon veel te zware rolletjes heb? en als ik er lichtere in doe gaat de top dan niet erg omlaag?
 
Back
Top