scooter loopt slecht wanneer koud

TSH

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen helpen.

Ik heb een Sym Mio. Een tijd terug heb ik het luchtfilter schoongemaakt en sinds die tijd loopt hij slecht.

Als ik de scooter met de kicker start, loopt hij vrijwel direct. Als ik wegrijd, dan gaat dit met horten en stoten en ga ik niet harder dan 10-15 km/u. Na een paar meter valt de motor stil. Als ik hem dan weer aan de praat wil krijgen, dan kost mij dat veel moeite. Moet 25 keer kicken.

Soms blijft hij dan lopen, maar vaak valt hij dan ook weer uit. Als hij na 3 keer starten wel blijft lopen, dan rijd hij de eerste 500-1000 meter heel beroert. Hij wil absoluut niet op topsnelheid komen. Het lijkt wel dat wanneer hij warm is, hij het weer naar behoren gaat doen.

Weet iemand waar dit probleem aan kan liggen?
Alvast bedankt voor de reacties!
 
Advertisement - register to remove this

waarmee heb je de filter terug proper gemaakt? heb je de klem waarmee hij aan de carb zit er netjes terug opgevezen? kijk gewoon eerst even na of dat allemaal in orde is. als hij er niet netjes opzit krijg je problemen. ;) (kan je ook aan het geluid horen trouwens)
toch originele filter terug geplaatst?
 
En als je hem met een vloeistof hebt schoongemaakt, heb je de filter erna dan ook HELEMAAL droog gemaakt ?
Dat kan ik mij niet helemaal herinneren. Het is mogelijk dat hij nog wat vochtig was. Ik heb na het schoonmaken overigens wel filterolie gebruikt.

Wat als het filter niet helemaal droog was? Heb ik dan definitief iets verkloot, of is het een kwestie van opnieuw schoonmaken en daarna helemaal laten drogen?
 
Dat laatste. Gewoon alles goed droogmaken en nogmaals proberen. Bougie ook even schoonmaken. Evt nieuw element. Filter olie niet echt nodig..
 
Last edited:
Filter olie is niet nodig, maar nooit slecht. Moet je wel bedenken dat je niet teveel gebruikt. Als er een klein beetje op zit is het meeeer als zat.
 
Het luchtfilter is helaas niet het probleem. Ik ben er gisteren weer mee bezig geweest, maar vertoont nog steeds dezelfde symptomen.

Als ik hem aantrap, dan loopt hij. Als ik gas geef, dan komt hij niet lekker op toeren en wanneer ik het gas loslaat, dan slaat hij af. Als ik dit een paar keer achter elkaar herhaal, dan gaat het wel steeds beter, maar dan wordt de motor ook warm.

Heeft er iemand nog suggesties in welke hoek ik het moet zoeken?
 
Choke zou het niet moeten zijn. Die krengen zouden bijna nooit kapot gaan. Volgens de brommerboer is het een kwestie van cab en sproeiers schoonmaken.

Nu heb ik mijn cabarateur eraf gesloopt. Maar ik heb toch (voor de zekerheid) een paar vragen. Kan ik dat ding volledig in de benzine laten weken? Zijn er dan geen membramen oid die door de benzine aangetast kunnen worden?

Dan nog een vraag. Op de foto zie je een rubbertje die iets gescheurd is. In hoeverre kan dat van invloed zijn geweest op de prestaties van de scooter?

IMG_2007.jpg
 
Last edited:
Maakt niet veel uit. Dat pinnetje zorgt ervoor als jij vol gas geeft voordat je start, dus als hij slecht start, er direct benzine ingespoten word.
 
Back
Top