Scooter loopt niet lekker bij warm weer (4t)

Italian31

New Member
Goedemiddag,

Het gaat om een Speedfight 3 4t 2011.
Ik heb de laatste tijd dat mijn brommer niet helemaaal lekker loopt naar mijn gevoel.
Als het koud is buiten trekt ie heerlijk, maar zodra we boven (gok werk) ~18°C
merk ik gewoon dat de trek kracht enorm afneemt, vanaf stil staand naar 30 is dan aanzienlijk trager dan met een koudere temperatuur
aangezien de speedfight 3 een toerenteller heeft viel
het op dat die meteen tot de 5000-5500 shiet en daar een tijdje blijft hangen, kan gezien worden als een dipje?
Als er vraag naar is zou ik het kunnen filmen wat er precies gebeurd op de teller.

setup:

8.5g rollen, (iemand goede ervaring met een ander gewicht?)
uitlaat, technigas silence pro 4t. Zonder ventiel montage punt, op lucht filter het gat dichtgemaakt.

als er vragen zijn stel ze gerust, alvast bedankt voor de reacties!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Koude lucht bevat per m3 meer zuurstof dan warme lucht waardoor de verbranding bij koud weer beter is en je dus wat harder optrekt. Dat komt omdat de dichtheid dan hoger is en er dus feitelijk meer zuurstof in het mengsel zit.

Betreft het dipje, zijn je rolletjes versleten? Dat zou een oorzaak kunnen zijn, anders eventueel je luchtschroef wat verder uitdraaien aangezien je aangeeft dat je het gat op je filter hebt dichtgemaakt en die daardoor mogelijk wat te weinig lucht krijgt..

mocht dat niet helpen dan kan je nog een paar maten kleinere sproeier uitproberen..
 
Super bedankt voor de snelle reactie! rolletjes zijn 100km geleden gecheck of ze vervangen moesten worden dit was niet het geval waren nog prachtig rond. het gat in het luchfilter was alleen bedoel voor zuurstof naar de uitlaat om minder CO2 uitstoot te hebben (weet ik ook pas sinds kort heb ik op dit forum moeten vragen)

dus meer lucht of minder brandstof, duidelijk. ik zal hier in het weekend er toch eens naar kijken
 
Super bedankt voor de snelle reactie! rolletjes zijn 100km geleden gecheck of ze vervangen moesten worden dit was niet het geval waren nog prachtig rond. het gat in het luchfilter was alleen bedoel voor zuurstof naar de uitlaat om minder CO2 uitstoot te hebben (weet ik ook pas sinds kort heb ik op dit forum moeten vragen)

dus meer lucht of minder brandstof, duidelijk. ik zal hier in het weekend er toch eens naar kijken

Zover ik weet wordt er onderdruk gecreëerd in het luchtfilter vanuit de carburateur dus dan zou het raar zijn wanneer er 'zuurstof' vanuit het luchtfilter naar de uitlaat zou gaan.. Maar mogelijk heb ik dit fout?

Kan je eens een foto plaatsen van dat gat wat je hebt dichtgemaakt? En doet dat dipje zich voor sinds je dat hebt gedaan of was het daarvoor ook al aanwezig?
 
Zover ik weet wordt er onderdruk gecreëerd in het luchtfilter vanuit de carburateur dus dan zou het raar zijn wanneer er 'zuurstof' vanuit het luchtfilter naar de uitlaat zou gaan.. Maar mogelijk heb ik dit fout?

ja dit heb je fout:)
dit is namelijk hoe nieuwe brommers met een carburateur ipv injectie door de keuring heen komen. De luchtstroom door de uitlaat zuigt namelijk de lucht naar binnen
 
nou als ik dat gat openlaat loop het continu niet goed, zowel met koud als met warm weer. ik hoopte na het dichtmaken van het gat opgelost zou zijn, maar het werkte dus maar voor de helft.
het dichtmaken was nog een heel gedoe, aangezien het naar een centraal systeem liep. dis ik heb er maar een gesloten slangetje opgezet om het luchtdicht te krijgen.
 
Back
Top