Scooter loopt niet harder dan 30 (helm plicht)

Teake

New Member
Hallo allen,

opzich ben ik wel technisch tot zover. Ik heb een vast loper gehad na veel kilometers. Bij de vast loper zijn de krukas keerring er uit gedrukt dit was aan de vario kant, lagers zijn goed. Om het gelijk goed te doen heb ik die van de ontsteking kant ook gedaan. Gelijk alles maar schoonmaken je bent er toch bij.

voor de rest heb ik een nieuwe cilinder en zuiger en kop en nieuwe pakkingen er op gedaan. Ook een nieuwe bougie, membraan en pakkingen.

tot zo ver hij loopt eindelijk weer na een paar dagen sleutelen. Mooi power filter “ook zonder geprobeerd” er op en grotere sproeier. Lucht schroef 1,5 en proberen af te stellen. Ik kwam het dorp amper uit. Oké deze is te groot van 76 naar 88 is wel een hele grote sprong foutje hehe. Best 80 er in rijd iets beter maar lomp, afstellen niks niet harder dan 20/30 km/h oké weer terug naar de oude sproeier van 76 er in, ohja elke keer de caberateur ook schoongemaakt. Maar ook hier weer helemaal niks. Lomp en traag laag geluid en weinig toeren. Op de minder stander kom die wel hoger in toeren. Vario er uitgehaald rolletjes waren versleten oké vervangen zo gezegd zo gedaan. Alles weer back together en nog steeds lomp en zwaar geluid. Ik heb de luchtschroef nog geen kwart slag open hier meer kan ik een beetje fatsoenlijk. rijden de lucht schroef op nog geen eens een kwart dit is best vaag. Uitlaat is ook niet verstopt en de prop is er al lang uit. De scooter haalde voor het hele gebeuren een nette 68 kilometer per uur op gps.

Het gaat hier om een oud zweel van 1997 Yamaha Neos 2t 50cc “49”

valse lucht kan ik niet echt ontdekken. Weet iemand iets meer hiervan want dit gaat denk ik wat boven mijn kennis

hoe ik nu een beetje Fatsoenlijk rij is met de 80 sproeier en op de choke wel is het 1 kicken en hij start

Alvast bedankt
Teake
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Weet iemand misschien iets meer te vertellen haha. Ik weet het niet meer van als vervangen en geprobeerd. Misschien dat ik de CDI en Bobine nog vervang maar weet ook niet als dat helpt. Heb eerder gelezen dat je met een "gele" vonk ook prima kan rijden maar dat de bobine stuk gaat. Dat vind ik een apart ding maar dat zou best kunnen dat weet ik niet.
 
Wat voor cilinder/zuiger heb je gebruikt? Dezelfde die je had?
Heb je nog een vario ring erin? Kan zijn dat die wel opeens aanslaat en voorheen niet! Heb ik zelf ook gehad.
 
Wat voor cilinder/zuiger heb je gebruikt? Dezelfde die je had?
Heb je nog een vario ring erin? Kan zijn dat die wel opeens aanslaat en voorheen niet! Heb ik zelf ook gehad.
Ik heb bij de locale scooter zaak een nieuwe cilinder met zuiger opgehaald was ongeveer 69,- euro. Vario ring zit er nog in heb ik er ook gehaald maar geen verschil en ik heb hem weer terug geplaatst. Als die het weer goed doet haal ik em er wel weer uit haha.
 
Wat ik niet begrijp is dat je eerst een probleem hebt (een vastloper) Dan ga je niet uitzoeken waarom je die vastloper hebt gehad..
Dan verwacht je na die vastloper dat alles weer goed gaat lopen. En dan stop je een heleboel tijd in in nieuwe delen en het opbouwen..
En dan kom je tot de conclusie dat hij niet goed wilt lopen..

Als het ding een defecte olie pomp heeft gehad en daardoor is vastgelopen, vermoed ik eerder dat er meerdere draaiende delen schade hebben opgelopen.


Had op ze minst de krukas eerst bekeken .. Maar vermoed omdat het om een oude beestje gaat van 1997 en hij waarschijnlijk nooit eerder open is geweest dat hij wel voorzien mag worden van nieuwe krukas lagers ect. Want reken maar dat er delen zijn die behoorlijk warm zijn geworden.
Had zelf het risico niet genomen en het blok gesplitst. Want als die eenmaal super heet is geworden dan is de kans op de volgende warmloper ook weer aanwezig.. En koop a.u.b geen DMP spullen want dat is feitelijk geld in de vuilnisbak gooien..
 
Wat ik niet begrijp is dat je eerst een probleem hebt (een vastloper) Dan ga je niet uitzoeken waarom je die vastloper hebt gehad..
Dan verwacht je na die vastloper dat alles weer goed gaat lopen. En dan stop je een heleboel tijd in in nieuwe delen en het opbouwen..
En dan kom je tot de conclusie dat hij niet goed wilt lopen..

Als het ding een defecte olie pomp heeft gehad en daardoor is vastgelopen, vermoed ik eerder dat er meerdere draaiende delen schade hebben opgelopen.


Had op ze minst de krukas eerst bekeken .. Maar vermoed omdat het om een oude beestje gaat van 1997 en hij waarschijnlijk nooit eerder open is geweest dat hij wel voorzien mag worden van nieuwe krukas lagers ect. Want reken maar dat er delen zijn die behoorlijk warm zijn geworden.
Had zelf het risico niet genomen en het blok gesplitst. Want als die eenmaal super heet is geworden dan is de kans op de volgende warmloper ook weer aanwezig.. En koop a.u.b geen DMP spullen want dat is feitelijk geld in de vuilnisbak gooien..
Ik heb uiteraard dingen na gekeken. De vast loper is gekomen door rotzooi. Lagers enz zijn nog steeds goed heb de keerringen immers vervangen. Alles loop soepel zonder geknars of iets dergelijk.
Olie pomp werkt goed. Die is een jaar daar voor al eens vervangen. Kreeg altijd goed zijn onderhoud.

bedankt voor je reactie.
 
Zit de zuiger goed om gemonteerd?

Dit is niet mogelijk..., ja wel andersom plaatsen natuurlijk, maar de cilinder en toebehoren kan je dan gelijk weer vervangen.
De zuigerveerslotjes lopen dan over de spoel en/of inlaat poorten waardoor de zuigerveer naar buitenkomt.

Is gelijk al naar de klote als men de kick- en/of elek start gebruikt.
M.a.w. motor zal in het geheel niet kunnen starten.

Ik heb uiteraard dingen na gekeken. De vast loper is gekomen door rotzooi.

Definieer ''rotzooi'' is..., misschien een powerfilter aanwezig op de carburateur of....?
 
Last edited:
Dit is niet mogelijk..., ja wel andersom plaatsen natuurlijk, maar de cilinder en toebehoren kan je dan gelijk weer vervangen.
De zuigerveerslotjes lopen dan over de spoel en/of inlaat poorten waardoor de zuigerveer naar buitenkomt.

Is gelijk al naar de klote als men de kick- en/of elek start gebruikt.
M.a.w. motor zal in het geheel niet kunnen starten.



Definieer ''rotzooi'' is..., misschien een powerfilter aanwezig op de carburateur of....?
Power filter was in die tijd aanwezig inderdaad. Ja noemaar op wat er allemaal op de weg licht. Filter heb ik wel regel matig even uit geblazen.
Maar voor als een probleem analyseren van hoe het komt maakt niet uit. Ik moet weten wat er aan de hand kan zijn.


Bedankt voor je reactie
 
Als je zooi in je blok hebt gehad dan heeft het hoogst waarschijnlijk ook in de lagers zelf gezeten, dat kan niet anders.

In zo`n geval toch het zekere voor het onzekere nemen en reviseren. Want zand ik je blok hebben is bepaald niet fijn..

En waarom heb je dan alleen de keeringen vervangen, wat was daar mis mee? Nou zeg je dat deze eruit gedrukt waren, maar waren deze dan ook beschadigd. Denk eerder dat de keeringen eruit zijn gekomen omdat de krukas iets raars heeft gedaan.
 
Als je zooi in je blok hebt gehad dan heeft het hoogst waarschijnlijk ook in de lagers zelf gezeten, dat kan niet anders.

In zo`n geval toch het zekere voor het onzekere nemen en reviseren. Want zand ik je blok hebben is bepaald niet fijn..

En waarom heb je dan alleen de keeringen vervangen, wat was daar mis mee? Nou zeg je dat deze eruit gedrukt waren, maar waren deze dan ook beschadigd. Denk eerder dat de keeringen eruit zijn gekomen omdat de krukas iets raars heeft gedaan.
Ik ga inderdaad toch voor reviseren. Zo veel nieuwe onderdelen hoeven er niet meer op. Ik zal he blok uit elkaar halen en de krukas even goed bekijken lagers vervangen en gelijk de keerringen ook maar weer. Toch bedankt voor de hulp eerst.

De oude keerringen waren versleten die zijn de randjes waren er wel af. ze deden hun ding nog wel hoor maar waren wel aan vervanging toe.

Heb jij of iemand een voorkeur voor merk ontsteking?.

Alvast bedankt
 
Neem aan dat je een nieuwe originele ontsteking zoekt?

Kan het spul van Elec wel aanraden, heb daarvan ook een nieuwe stator gekocht voor de tomos, en die lijkt zo goed als het originele.
 
Hallo allen,

opzich ben ik wel technisch tot zover. Ik heb een vast loper gehad na veel kilometers. Bij de vast loper zijn de krukas keerring er uit gedrukt dit was aan de vario kant, lagers zijn goed. Om het gelijk goed te doen heb ik die van de ontsteking kant ook gedaan. Gelijk alles maar schoonmaken je bent er toch bij.

voor de rest heb ik een nieuwe cilinder en zuiger en kop en nieuwe pakkingen er op gedaan. Ook een nieuwe bougie, membraan en pakkingen.

tot zo ver hij loopt eindelijk weer na een paar dagen sleutelen. Mooi power filter “ook zonder geprobeerd” er op en grotere sproeier. Lucht schroef 1,5 en proberen af te stellen. Ik kwam het dorp amper uit. Oké deze is te groot van 76 naar 88 is wel een hele grote sprong foutje hehe. Best 80 er in rijd iets beter maar lomp, afstellen niks niet harder dan 20/30 km/h oké weer terug naar de oude sproeier van 76 er in, ohja elke keer de caberateur ook schoongemaakt. Maar ook hier weer helemaal niks. Lomp en traag laag geluid en weinig toeren. Op de minder stander kom die wel hoger in toeren. Vario er uitgehaald rolletjes waren versleten oké vervangen zo gezegd zo gedaan. Alles weer back together en nog steeds lomp en zwaar geluid. Ik heb de luchtschroef nog geen kwart slag open hier meer kan ik een beetje fatsoenlijk. rijden de lucht schroef op nog geen eens een kwart dit is best vaag. Uitlaat is ook niet verstopt en de prop is er al lang uit. De scooter haalde voor het hele gebeuren een nette 68 kilometer per uur op gps.

Het gaat hier om een oud zweel van 1997 Yamaha Neos 2t 50cc “49”

valse lucht kan ik niet echt ontdekken. Weet iemand iets meer hiervan want dit gaat denk ik wat boven mijn kennis

hoe ik nu een beetje Fatsoenlijk rij is met de 80 sproeier en op de choke wel is het 1 kicken en hij start

Alvast bedankt
Teake
Voor een standaard 50 is spoeier 80 veeeelste groot kerel of je hebt een compressie lek valse luft
 
Iedereen bedankt voor de reacties,

Ik ben bezig met de revisie. Krukas lagers vervangen etc heb niet veel tijd dus gaat niet heel snel.
Inmiddels heb ik de cilinder na gekeken en je raad het al er is een stukje van de zuigerveer gebroken.
Dikke kras in de cilinder wand en zuiger. Dus inderdaad compressie lek. Dus ik moet weer nieuw spul kopen
nu ga ik niet meer naar de zaak waar ik de spullen weg. A veelste duur voor de troep die er wordt verkocht B ik kan geen merken zien.

Dus maar lekker via internet Revisie setje van SKF lijkt mij wel prima. Ijzeren lager kooien enz enz.

En inderdaad sproeier 80 is te groot. Cilinder was door compressie lek niet goed gaan ontbranden dus alles was ook zwart geworden.
Mja kon het me niet voorstellen hoe dit kon komen. Niet meer gekeken. Je gaat er van uit omdat het nieuw is goed is.


Maar in ieder geval ik laat wel weten hoe de revisie is gegaan.
Thanks
 
Back
Top