Scooter loopt ineens te arm en minder hard na monteren polini vario

RazerXnitro

Zippiegang
Ik heb een speedfight 2 lc en sinds kort volledige polini overbrenging gekocht. Alleen nu trekt hij veel minder hard op(maar wel een hogere topsnelheid) en (dit vind ik het raarste) na alles monteren liep de scooter ineens te arm(ookal heb ik nooit aan de carburateur gezeten) ik hoorde het welbekende moaap geluid. Er zat sproeier 50 in met alle luchtbegrenzing eruit en soms sputtered ie als ie koud was, en de boegie was zwart-bruin. maar nu was t alleen maar moaap. Heb er nu 74 in gezet en nu loopt het weer redelijk. Boegie netjes koffie bruin.
Er zit op:

Polini hi speed varioset 7.7gr rollen
Polini speed belt
Polini speedclutch 3g
Athena 50cc watergekoeld
Ixil uitlaat
13mm gurtner carb met origineel membraan/spruitstuk
Malossi vertanding

Topsnelheid is van 95 naar 115 teller gegaan. Alleen een stuk minder hard optrekken.

Maar hoe komt het dat hij opeens te arm loopt? En ineens vermogen kwijt is? Heb overal voor valse lucht gecheckt en kan niets vinden. Keerringen ook gecheckt(ontsteking en vario kant) Meer ideeën heb ik niet.
Post automatically merged:

Toevoeging: het rollen gewicht is perfect. Heb een afstel set van 6.5 tot 9 gram. 7.7 was perfect(die zaten bij de vario)
 
Advertisement - register to remove this

Zou je dat wel doen een 12mm origineel i.c.m een Alu Athena 50cc.. Zou op ze minst aan een 17.5mm gaan denken.

En je uitlaat daarop is ook niet ideaal.

12mm carb zou ik zelf alleen doen bij een rustig lopende giet ijzeren cilinder of gewoon origineel.
 
Dat had ik ook willen doen maar dan moet er nieuw membraan/spruitstuk/carb en daar heb ik nu geen geld meer voor.. maar voor die vario trok hij met die 13mm als een jekko op die athena, het is echt sinds die vario erop zit dat hij minder hard trekt
Post automatically merged:

En die uitlaat liep prima hard. Het is een snelle standaard look en loopt het beste op 50cc.. komt flink hoog in de toeren ook. Misschien ooit een yasuni r erop maar voor nu loopt het best, tot ik die vario erop zette.
 
Ik ben zelf niet zo wild van die Polini Vario.
Heb hem toen direct weer doorverkocht en de originele er weer in gedaan.

Ik heb begrepen dat de Multivar in combinatie met een Delta Clutch beter werkt maar ik heb hier (nog) geen ervaring mee.

Hoeveel toeren draait die Athena nu ?
 
Ik wou inderdaad eerst malossi vario halen. Maar hoorde meer positieve dingen over polini.

Die athena draait rond de 9.5k toeren als ik goede oren heb. Ik heb geen toerenteller maar hij jaagt prima de toeren in met die ixil uitlaat(hoogtoeriger dan ik had verwacht)
 
Maar aanpassingen aan je overbrenging kunnen toch je toeren opschroeven? Dan heb je toch meer benzine nodig om harder te gaan.... Mijn advies trek die polini overbrenging eruit tot je geld hebt ook je inlaat aan te passen. Want dit is wachten tot de boel kapot loopt en dan gaat het pas geld kosten
 
Nee hij loopt net als met de ori vario rond de 9.5k toeren(beetje de piek van de powerband, zoals het hoort) alleen krijg ik er nu meer topsnelheid uit met de polini vario. Sproeierverhaal blijft dus raar. Want met ori vario en sproeier 50 nu erin loopt hij nog steeds te arm(steeds weer moaaap geluid) ookal zat alles er weer in zoals het voorheen zat waarmee het eerst heel lang goed mee reed. Met ori vario en sproeier 74 loopt het wel weer netjes maar ben heel veel acceleratie kwijt. Dit is iets minder met de polini vario maar ik kon eerst een maatje bijhouden met optrekken op zn schakelbrommer maar nu trekt hij mij eruit. 0-50kmh tijden zijn aanzienlijk langer dan voorheen.
 
Ik heb alles al geprobeerd af te stellen: rollen, drukveer, trekveren, sproeier. Helpt niet met optrek, nu met 7.7 gram en originele drukveer en zilveren trekveren is hij het snelst.

Maar de eigenlijke vraag was waarom na alleen monteren van de vario loopt hij opeens te arm ookal zet ik de originele terug. Hij bleef te arm lopen terwijl hij dat voorheen nooit deed met die sproeier
 
Ik zal het sproeier en polini vario verhaal nog een keer aan je proberen uit te leggen.

Jij monteert je snelle Polini vario omdat je daar sneller mee wil gaan.

Sneller gaan vraagt de verbranding van meer mengsel. Je kan niet sneller gaan op hetzelfde mengsel als daarvoor, oftewel nu is je sproeier te klein omdat je blok probeert harder te gaan dankzij je vario maar.kan niet harder omdat er te weinig mengsel is om te ontbranden. Oftewel te arm. En ook na het terug monteren van je oide vario zal er wel gewoon ergens valse lucht getrokken worden.

En wat betreft dat je denkt alles geprobeert te hebben zal wel meevallen want dan was het probleem wel opgelost inmiddels. Stel eerst je carb perfect af voor je begint aan de overbrenging. Begin je dan aan je vario knal je die sproeier ff 10 maten omhoog voor de zwkeeheid en dan zie je vanzelf wat er nodig is
 
Wat ik niet snap is dat er mensen zijn die naar sneller spul grijpen, maar niet eens de boel goed afgesteld krijgen.

Naar mijn idee had je het beter bij een gietijzeren cilinder gehouden.. Stuk goedkoper, minder extra parts nodig en eventueel ook wat simpelere met afstellen. Scheelt ook nog in the portomonee. En dan kan je met minder wel iets goed draaiends van de grond krijgen.
 
De bedoeling was de scooter snel krijgen met 50cc. Daar doe ik het voor. De cilinder had ik nog liggen, even uitgehoond en overmaat zuiger erin gezet. Hierna carb afgesteld waar hij toen destijds erg goed mee liep.

Wat ik niet snap is jouw verhaal over de vario waardoor hij meer brandstof nodig heeft;

Als jij de overbrenging vervangt, zorg je er alleen voor dat de snaar efficiënter en hoger op de poelie kan liggen.. het motortje zal even veel toeren en even veel pk's op de krukas blijven zetten alleen zorg je er nu voor dat de overbrenging dit efficiënter op het achterwiel krijgt... Dan zou jij bijv. Bij een schakelbrommer sproeiers moeten wisselen als je je tandwiel verhouding aanpast.

De scooter loopt vele malen harder, maar trekt minder hard op en de sproeier(zoals jij zei) aantal maten groter maken zorgt er nu alleen maar voor dat hij sputtert en hapert(te rijk) dus ik landde op 74. Maar origineel liep het met deze cilinder, op sproeier 50 goed. Alleen na monteren vario was dit niet meer zo en na alles terugbrengen naar hoe het was bleef het probleem(ookal zat de originele vario er toen weer in en er werd nergens valse lucht getrokken).


Ik post hier omdat ik een aantal dingen niet ken aan vario's, ik werk al sinds ik klein was aan crossmotoren en schakelbrommers. Maar zover ik hoor is jouw theorie niet helemaal zuiver.

Hij trekt sinds kort weer iets harder(zonder iets aan te passen) want ik rij er nu dagelijks mee naar mn werk(ik werk al 2 jaar als motorfiets monteur) en het lijkt wel langzamerhand iets beter te gaan. Boegie netjes koffiebruin, geen gehaper te horen.
 
Snel en 50cc kunnen niet in 1 zin hoor in dit geval dan

Onze theorieen over de carburateurs zijn gewoon juist, maar als je met al dit spul gemonteerd alleen een hogere top heb en niet harder optrekt zit je afstelling er toch naast.

Ik ga nog 1x proberen uit te leggen waarom je overbrenging en je carb met elkaar verbonden zijn.

Je monteerd die polini om harder op te trekken
Rij je in je auto en wil je harder optrekken wat doe je dan? Meer gas geven toch?

Anders kun je niet harder ook. Ga je hardlopen maar eet je te weinig en heb je te weinig brandstof om te presteren dan komt er ook niks van terecht omdat je geen energie hebt. Dan kun je nog een duur trainingspak aanschieten en hardloopschoenen, zonder brandstof heb je er niks aan.

Jij vergelijkt een ketting tandwiel verhouding aanpassen met dit afstellen maar dat zijn 2 compleet andere werelden.
 
Mijn senda draaide 15.1pk op een vortex 50cc cilinder. Dus dat kan wel :p

Nee de theorie klopt niet, maar het heeft geen zin om het tegen te spreken. Ik snap waar je vandaan komt maar een vario zit aan het EINDPUNT van de motor output, deze kan dus niets veranderen aan wat de motor doet, alleen aan waar het bestaande motorvermogen heen gaat. Met andere vario monteren ga je nmlk ook niet magisch meer vermogen draaien, het aangezogen mengsel uit de carb blijft even veel, de terugkomende drukgolf uit de expansie uitlaat blijft hetzelfde en blijft evenveel mengsel terug duwen, de boring of slag van de motor veranderen niet, het toerental verandert niet, dus de motor kan fysiek niet meer mengsel aanzuigen(en dus meer vermogen maken) als je alleen de overbrenging verandert. Zie het zo;

Een vario is niets meer als een oneindig veranderend tandwiel, je hebt een oneindig aantal combinaties van versnellingen. Maar stel, we zeggen aan de hand van de diameter van de originele vario dat deze 10 versnellingen heeft. In de 10de versnelling zal je X aantal Km/h rijden. De polini vario heeft een grotere diameter. Dus deze heeft bijv. Dan 12 versnellingen. Dan rij je in de 10de nog steeds X aantal kilometers maar omdat de polini vario groter is kom je dus bij de 12de versnelling uit omdat de snaar hoger kan klimmen en zal die snelheid hoger liggen dan snelheid X. Maar de motor blijft nog steeds evenveel kracht op de krukas zetten, alleen kan je dus nu de hogere versnelling in. T is alsof je een 7de versnelling in je auto zet, grof gezien.

Ik zal het hierbij laten. Ik hoopte dat iemand mij verder kom helpen met het daadwerkelijke probleem maar afijn. Hier mag van mij een slotje op.
 
Back
Top