Goedendag,
Mijn scooter heeft al gedurende een langere tijd een probleem waar ik zelf niet uit kom. Namelijk dat deze (af en toe) opeens heel erg inhoudt als ik mijn gas los laat, en dan soms uitvalt en soms weer oppakt.
Eerst even wat info over de scooter:
Gy6 blok (bamiblokje, I know, maar nooit veel problemen met dit soort blokken gehad en heb er al veel aan gesleuteld)
72 cc cilinderkit van Naraku (deze kit heeft bij mij al op meerdere brommers gezeten en is een echte aanrader aangezien deze op de originele kop past)
Verder is de scooter eigenlijk vrijwel origineel, op een afstelling na natuurlijk, deze is gedaan.
Algoed, dan nu het probleem:
Als ik gedurende een langere tijd rij met het gas (bijna) vol open, en mijn gas loslaat omdat ik af moet remmen, houdt de scooter heel af en toe enorm is, net ofdat deze uitvalt. Soms moet ik heel veel snelheid minderen voordat de scooter weer oppakt, soms valt hij uit en soms pakt deze hem zonder al te grote problemen relatief snel weer op.
Nu begon mij dit te erg te irriteren, dus ik heb nagedacht over wat het zou kunnen zijn, en het lijkt op een tekort van benzine zodra deze opeens moet minderen (houdt hierbij in gedachten dat het lang niet altijd zo is, soms doet de scooter het prima).
Ik heb al verschillende oplossingen bedacht en geprobeert maar niets hielp:
Bougiekabel en dop doorgemeten
Vonk gecontroleerd (you never know)
Carburateur gereinigd (deze was absoluut niet vuil)
Luchtfilter schoongemaakt
Vacuüm gecontroleerd (benzinekraantje)
Ander spruitstuk (de oude vertoonde scheurtjes, en ik had nog een goede liggen)
Stationairschroef bijstellen (zowel meer als minder gas)
Stationairstelschoef bijstellen (degene aan de zijkant van de carburateur)
Klepspeling gecontroleerd
Gecontroleerd op valse lucht
Gecontroleerd op vuil in de tank
Nu weet ik verder niet hoe ik het probleem zou kunnen verhelpen.
Echter, ik heb wel 1 raar fenomeen:
Zodra ik de motor met de hand draai (aan het vliegwiel draaien) met het kleppendeksel eraf (want ik was de klepspeling aan het controleren) gebeurt er iets wat niet hoort. Ik hoor namelijk lucht ontsnappen als de motor aan de compressieslag begint. Dit is (volgens mij) niet helemaal de bedoeling.
Zou het kunnen zijn dat de inlaatklep lek is, waardoor gassen terug de carburateur in kunnen lopen?
Want als dit zou kunnen kan het zo zijn dat zodra het gas dicht gaat, de druk achter de carburateur daalt, waardoor de vacuum aansluiting niet meer vacuum kan trekken, omdat deze niet genoeg luchtstroom meer heeft (dit is namelijk het ejector principe toch?)
Wat denken jullie hiervan, en als dit niet mogelijk is, wat zou het probleem dan kunnen zijn?
Bedankt alvast
Mvg,
Rick
Mijn scooter heeft al gedurende een langere tijd een probleem waar ik zelf niet uit kom. Namelijk dat deze (af en toe) opeens heel erg inhoudt als ik mijn gas los laat, en dan soms uitvalt en soms weer oppakt.
Eerst even wat info over de scooter:
Gy6 blok (bamiblokje, I know, maar nooit veel problemen met dit soort blokken gehad en heb er al veel aan gesleuteld)
72 cc cilinderkit van Naraku (deze kit heeft bij mij al op meerdere brommers gezeten en is een echte aanrader aangezien deze op de originele kop past)
Verder is de scooter eigenlijk vrijwel origineel, op een afstelling na natuurlijk, deze is gedaan.
Algoed, dan nu het probleem:
Als ik gedurende een langere tijd rij met het gas (bijna) vol open, en mijn gas loslaat omdat ik af moet remmen, houdt de scooter heel af en toe enorm is, net ofdat deze uitvalt. Soms moet ik heel veel snelheid minderen voordat de scooter weer oppakt, soms valt hij uit en soms pakt deze hem zonder al te grote problemen relatief snel weer op.
Nu begon mij dit te erg te irriteren, dus ik heb nagedacht over wat het zou kunnen zijn, en het lijkt op een tekort van benzine zodra deze opeens moet minderen (houdt hierbij in gedachten dat het lang niet altijd zo is, soms doet de scooter het prima).
Ik heb al verschillende oplossingen bedacht en geprobeert maar niets hielp:
Bougiekabel en dop doorgemeten
Vonk gecontroleerd (you never know)
Carburateur gereinigd (deze was absoluut niet vuil)
Luchtfilter schoongemaakt
Vacuüm gecontroleerd (benzinekraantje)
Ander spruitstuk (de oude vertoonde scheurtjes, en ik had nog een goede liggen)
Stationairschroef bijstellen (zowel meer als minder gas)
Stationairstelschoef bijstellen (degene aan de zijkant van de carburateur)
Klepspeling gecontroleerd
Gecontroleerd op valse lucht
Gecontroleerd op vuil in de tank
Nu weet ik verder niet hoe ik het probleem zou kunnen verhelpen.
Echter, ik heb wel 1 raar fenomeen:
Zodra ik de motor met de hand draai (aan het vliegwiel draaien) met het kleppendeksel eraf (want ik was de klepspeling aan het controleren) gebeurt er iets wat niet hoort. Ik hoor namelijk lucht ontsnappen als de motor aan de compressieslag begint. Dit is (volgens mij) niet helemaal de bedoeling.
Zou het kunnen zijn dat de inlaatklep lek is, waardoor gassen terug de carburateur in kunnen lopen?
Want als dit zou kunnen kan het zo zijn dat zodra het gas dicht gaat, de druk achter de carburateur daalt, waardoor de vacuum aansluiting niet meer vacuum kan trekken, omdat deze niet genoeg luchtstroom meer heeft (dit is namelijk het ejector principe toch?)
Wat denken jullie hiervan, en als dit niet mogelijk is, wat zou het probleem dan kunnen zijn?
Bedankt alvast
Mvg,
Rick