Scooter leek, maar wel een paar vraagjes.

Dalyfer

New Member
Goede dag,

ik heb een Sym Orbit 2 2012 4T snorscooter,
nu is hij van de week omgebouwt tot bromscooter, hij gaat momenteel 48 ongeveer op de gps, Morgen is de keuring.
ik merk echter wel wat dingetjes sinds hij is omgebouwt.

Bij het optrekken bij het stoplight lijkt hij soms iets in te houden voor zo'n 2 seconden voordat ie hem goed pakt.
en als ik vol gas rijd hoor ik een soort van schurend geluid van de linkerkant komen, en de scooter trilt een beetje.
ook sinds de ombouw van snor naar brom lijkt de trekkracht minder nu, vooral als er ietjes wind staat heeft hij wel moeite (ik heb een windscherm).

ik heb een bedrijf gebeld (Massink) in toldijk, en hun konden dit wel oplossen voor ongeveer 250,- , ze moesten dan mijn scooter uitlezen enzo. ik heb daar nog nooit van gehoord maar zoals ik al zei ben ik een leek.

Het gaat er mij om dat hij gewoon lekker rijd en lang weer mee kan gaan,
na de keuring bij het RDW laat ik hem nog even een beurt geven (moest op 16.000 is nu 14.800), Wat kan ik nog vragen om eventueel de scooter te verbeteren?
ik wil zoizo dat hij 54KMh kan, want dat is de max snelheid die toegestaan is.

2e vraag, ik heb nu Zomer banden erop (Nieuwe), is het echt nodig om hier allseason banden onder te doen?
 
Advertisement - register to remove this

Dat inhouden heb ik ook gehad, heel vervelend als je snel over wil steken en je scooter twijfelt.
Ik zou dat toch zoeken in de aandrijving.
Wij hebben dat opgelost door het plaatsen van een Malossi Multivar, daar zit ook een ander drukveer (voor de koppeling) bij.
Wel hebben we 6,5 gram rolletjes in de vario gedaan en een 78 sproeier.
Sproeier en rolletjes is voor iedere scooter verschillend.
Dan moet je eerst kijken wat er in zit en indien nodig veranderen.
En voor de snelheid een onbegrensde cdi, scooter trekt nu goed op en haalt 60 km/u en dat is allemaal heel prettig als je op de rijbaan tussen de auto's moet rijden.

Bij een Kymco like, snor, hebben we dat hij de eerste paar meter heel langzaam op trekt, rijdt nu ruim 50 km/u, dus die gaat ook naar de keuring.
Hier zit nu ook een onbegrensde cdi in en een Malossi Multivar en 5,5 en 6 gram rolletjes gemengd, was 6,5 maar 6 is er niet voor dit type. Er zit nu nog de witte drukveer die bij de Malossi set zat, die willen we weer veranderen naar de originele drukveer, in de hoop de optrek te verbeteren.

En vwb de banden, als deze goed zijn dan eerst oprijden en dan b.v. Michelin City grip 2 laten monteren, dat is een goede all-season band.
 
Dank jullie wel voor de tips, de zaak die ik belde loopt mij een beetje op te lichten, heb een andere goede gevonden die het voor zon 100 euro goedkoper kan doen, en hij vond het ook onzin dat ze zeiden dat ze mijn scooter moesten uitlezen, Dat kan namelijk helemaal niet :tearsofjoy:.

ik ga samen met de monteur kijken wat slim is om te doen, en of hij die spullen kan bestellen en monteren. Welke rollen ik er nu in heb zitten zou ik niet weten, acceleratie naar top snelheid is opzich niet verkeerd, zit met een paar seconden op max, 48 voor nu.

over 2 weken krijgt ie weer een beurtje en wordt hij naar 54 / 55 gebracht.

De banden kunnen idd later pas, maar zodra het gaat vriezen laat ik de all season eronder zetten.

het idee is nu dus als volgt.

1. Variateur MALOSSI Multivar
2. Rolletjes 6.0g - 6.5g
2. 78 sproeier????
3. Michelin City grip 2
Er zit nu een 45KM/h CDI in, ik wil namelijk dat hij nog wel legaal is en verzekerd.

Ga even overleggen met de monteur van die garage of dat allemaal nodig is
 
Ik heb wel gehad dat m'n vario versleten was door geleiders die af waren dat ik langzaam ging. Kan ook misschien dan zit er een geul in de vario, ik heb een orbit 1 nu 32k op de teller en loopt geweldig.
 
Back
Top