Scooter krijgt geen benzine

Miel127

New Member
Hallo iedereen,
Ik heb al een tijdje een keeway f-act 50. Deze heeft tot nu toe erg goed gelopen. Maar laatst is hij een keer omgevallen op een grasveld en toen begon hij raar te doen.
Ik kon nog maar 50 km/u rijden (normaal liep die 60 km/u) en het leek alsof de scooter om de 500 meter geen benzine meer kreeg en dan viel hij uiteindelijk ook uit. Kon hem dan na een minuutje weer starten en ik kon dan weer 500 meter rijden. Ik dacht dat er dus iets mis was met de carburateur dus ik heb deze verwijderd uit de scooter. Ik probeerde de stationaire sproeier los te draaien maar dit lukte niet. Dus heb de carburateur er maar weer terug in gedaan. Alleen toen ik de scooter probeerde te starten leek het alsof hij helemaal geen benzine meer kreeg. Hij start niet meer. Heeft iemand toevallig enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

En controleer ook of je nog vonk hebt misschien is door de klap een connector (deels) losgeschoten.

Verder kijk ook of je spruitstuk niet gescheurd is door de klap.
 
Waarschijnlijk is je luchtfilter vol met olie, waardoor er nu niet genoeg, of onvoldoende lucht doorheen komt en misschien zelfs je carb/bougie aan het vetslaan is.
Ik heb de luchtfilter gecheckt, helemaal schoon.
Post automatically merged:

En controleer ook of je nog vonk hebt misschien is door de klap een connector (deels) losgeschoten.

Verder kijk ook of je spruitstuk niet gescheurd is door de klap.
Het spruitstuk is niet gescheurd, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik kan testen of ik een vonk heb.
Post automatically merged:

Gewoon alles in je carb goed schoonmaken, Hoofdsproeier en vlotter vooral
Ik heb de hele carburateur schoongemaakt en weer terug geplaatst, geen verschil :(
Post automatically merged:

Controleer de vacuüm leiding
Waarop moet ik die leiding controleren?
 
Last edited:
De vacuum leiding zit op 1 kant aan het inlaatspruitstuk en aan de andere kant aan de benzinekraan.
Neem de kant van het spruitstuk eraf en kijk goed of er geen scheurtjes in zitten.
Neem de benzineleiding van de carburateur. Er mag geen benzine BLIJVEN stromen.
Zuig nu aan het vacuumslangetje. De benzine gaat lopen uit het andere slangetje.
Zo niet is
A/ je vacuumslang lek
B/ je benzinekraan kapot
C/ het benzinefilter verstopt.
Post automatically merged:

Bougie controleren.
Trek de bougiedop van de bougie en draai de bougie uit de kop met een bougiesleutel.
Bekijk de bougie.
Bougie nat= geen vonk
Bougie droog = geen benzine.
Dat is ALTIJD het eerste wat je controleert als je scoot niet start.
Dan weet je of je een elektrisch of een brandstof probleem hebt.

Als de bougie nat is maak je hem droog met een doek, keukenrol, WC papier of een aansteker.
Maak hem schoon met een staalborsteltje of fijn schuurpapier.
De nagel van je duim moet ongeveer tussen de puntjes passen, dan is je afstand redelijk goed.

Steek nu de bougie in de dop en leg de schroefdraad ergens tegen metaal van het motorblok. Druk hem er vast tegen met hout of plastic want je kunt een schokje krijgen. Bijv. Schroevendraaier of hamersteel.

Zet de scoot op contact.
Jiffy ingeklapt
Rem aangetrokken (remlicht brand!)
Laat nu de motor draaien met de starter of kickstart. De bougie moet nu vonken.

Monteer de bougie - liefst met een beetje kopervet op de schroefdraad - en draai hem er met de hand in. Het helpt soms als je de bougie vast in de bougiesleutel drukt, dan heb je een beetje sturing.
ĹET OP dat hij niet scheef in de schroefdraad komt. Dan moet je het overnieuw proberen.

Geen geweld. Het moet redelijk soepel gaan. Op het laatste draai je de bougie vast met de bougiesleutel.
Vergeet de dop niet...

Nu doet hij het vast weer. SUCCES.
 
Last edited:
De vacuum leiding zit op 1 kant aan het inlaatspruitstuk en aan de andere kant aan de benzinekraan.
Neem de kant van het spruitstuk eraf en kijk goed of er geen scheurtjes in zitten.
Neem de benzineleiding van de carburateur. Er mag geen benzine BLIJVEN stromen.
Zuig nu aan het vacuumslangetje. De benzine gaat lopen uit het andere slangetje.
Zo niet is
A/ je vacuumslang lek
B/ je benzinekraan kapot
C/ het benzinefilter verstopt.
Post automatically merged:

Bougie controleren.
Trek de bougiedop van de bougie en draai de bougie uit de kop met een bougiesleutel.
Bekijk de bougie.
Bougie nat= geen vonk
Bougie droog = geen benzine.
Dat is ALTIJD het eerste wat je controleert als je scoot niet start.
Dan weet je of je een elektrisch of een brandstof probleem hebt.

Als de bougie nat is maak je hem droog met een doek, keukenrol, WC papier of een aansteker.
Maak hem schoon met een staalborsteltje of fijn schuurpapier.
De nagel van je duim moet ongeveer tussen de puntjes passen, dan is je afstand redelijk goed.

Steek nu de bougie in de dop en leg de schroefdraad ergens tegen metaal van het motorblok. Druk hem er vast tegen met hout of plastic want je kunt een schokje krijgen. Bijv. Schroevendraaier of hamersteel.

Zet de scoot op contact.
Jiffy ingeklapt
Rem aangetrokken (remlicht brand!)
Laat nu de motor draaien met de starter of kickstart. De bougie moet nu vonken.

Monteer de bougie - liefst met een beetje kopervet op de schroefdraad - en draai hem er met de hand in. Het helpt soms als je de bougie vast in de bougiesleutel drukt, dan heb je een beetje sturing.
ĹET OP dat hij niet scheef in de schroefdraad komt. Dan moet je het overnieuw proberen.

Geen geweld. Het moet redelijk soepel gaan. Op het laatste draai je de bougie vast met de bougiesleutel.
Vergeet de dop niet...

Nu doet hij het vast weer. SUCCES.
Hey dankjewel voor je antwoord.
Toen ik aan de vacuumslang zoog liep er netjes wat benzine uit, dus daar is niks mis mee.
Ik heb daarna de bougie losgedraaid en getest of er een vonk was, was er ook gewoon.
Maar er zat wel zwarte smurrie op de bougie. Heb dus een nieuwe er ingedraaid en deze was na een paar keer kickstarten ook zwart met smurrie. Heb je toevallig enig idee of dit het probleem kan zijn?
 
Hey dankjewel voor je antwoord.
Toen ik aan de vacuumslang zoog liep er netjes wat benzine uit, dus daar is niks mis mee.
Ik heb daarna de bougie losgedraaid en getest of er een vonk was, was er ook gewoon.
Maar er zat wel zwarte smurrie op de bougie. Heb dus een nieuwe er ingedraaid en deze was na een paar keer kickstarten ook zwart met smurrie. Heb je toevallig enig idee of dit het probleem kan zijn?
Heb je hier een foto van?
 
Hey dankjewel voor je antwoord.
Toen ik aan de vacuumslang zoog liep er netjes wat benzine uit, dus daar is niks mis mee.
Ik heb daarna de bougie losgedraaid en getest of er een vonk was, was er ook gewoon.
Maar er zat wel zwarte smurrie op de bougie. Heb dus een nieuwe er ingedraaid en deze was na een paar keer kickstarten ook zwart met smurrie. Heb je toevallig enig idee of dit het probleem kan zijn?
Als de bougie vonkt heeft de smurrie dáárop geen invloed.
Het probleem moet dan dieper gezocht worden.
- hoe zit het met het oliepeil?
- als je je vinger stevig in het bougiegat drukt, en je start, moet de vinger er met kracht uitgeblazen
worden. Een compressiemeter is nog beter.
Post automatically merged:

Je hebt de luchtfilter én de carburateur schoongemaakt.
Dus de smurrie komt daar niet vandaan.
Dan wil ik je niet ongerust maken, maar dan kan het alleen nog onder de zuiger vandaan komen.
Als het een 4takt is zuigerveer kapot?
Dat betekent dat de cilinder eraf moet.

Héél misschien komt het uit de uitlaat. Die is met de val volgelopen met benzine. Ik geef toe dat het ver gezocht is.
De keyway is een 2takt?
Trek hem eens in stilstand op het achterwiel en kijk of er vloeistof uit de uitlaat komt.
 
Last edited:
Back
Top