This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Scooter krijg ik maar niet afgestelt.

dutchino

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een beta ark uit 2005 met minarelli horizontaal LC.

Mijn setup:
Minarelli horizontaal std. Cilinder LC 50cc
Giannelli extra chrome
multivar (5G)
std koppeling (bobotech 2000+, wittedrukveer.)
Polini halfpoulie.
12MM carburateur (sproeier 86 momenteel.)

Ik heb net sproeier 72,74,76,78,80 en 86 erin gedaan. En bij alle sproeiers is de bougie grijs. Ook krijg ik hem niet stationair lopend en als ik wil weg rijden stottert hij in het begin en eenmaal bij de 30km/u trekt hij door naar de 60-65 en hoger komt hij niet. (met sproeier 86.)

Met sproeier 76 rijd hij gewoon goed alleen in lage toeren valt hij soms terug. Met deze sproeier rijd hij 75. Maar deze sproeier is natuurlijk veelste klein.

Ik heb als test 1km gereden (volgas op het einde.) En de bougie bekeken.

Weet iemand wat het kan zijn?
 
Aantal dingen zijn belangrijk om te weten.

Wat voor luchtfilter zit erop? Hoe staat de gasnaald? Heeft het eerder wel gelopen en zoja sinds wanneer en waarom dit probleem? Cilinder is wel in orde (is het echt de originele, of imitatie)? Membraan op scheuren gecheckt? Overal op valse lucht gecontroleerd?

86 is nogal groot dus ik gok dat je met een 'powerfilter' rijdt? Gooi dan je originele filter er weer onder daar zal het een stuk makkelijker mee af te stellen zijn, kan je lager in sproeier, en het filtert beter, zuipt ietsjes minder, etc. Powerfilter levert nadelen, geen voordelen (op originele setup wat jij dus hebt)
 
Ik heb het blok gereviseerd. Pakking tussen het carter is goed. Alles is ori. Std luchtfilter met begrenzing. Gasnaald staat op normale stand en er zit een standaard cilinder op en deze bouwt goede compressie op. spruitstuk zitten geen scheuren in. De scooter heeft eerder gelopen maar is toen alleen gestart geweest.(nooit mee gereden.)

kan het zijn dat er een keerring niet goed in zit?
 
Last edited:
dat vraag ik mij dus ook af , voor een Dell'orto is 76/78 eigenlijk altijd wel goed zo namelijk.

voor een andere type is ie vrij groot.
 
Ja in een Gurtner zitten de zelfde sproeiers als peugeot (welke ook gebruik maakt van Gurtner)

Anders een Carberateur van DO kopen. Een PHBN 12 als ik het niet mis heb. (handshoke dat wel)
Dan zul je tegen de 80 aan zitten met "prop" in de originele luchtfilter.
 
Ik heb idd electrische choke. Ik gebruik eigenlijk normale dell'orto sproeiers en peugeot sproeiers maar dit mag niet uitmaken denk ik?
 
niet op de mijne. Mijn bougie slaat grijs uit. Ik ga vanavond nog even me inlaat opnieuw in elkaar zetten en hopelijk is het dan gedaan. Anders weet ik ook niet wat het zou kunnen zijn..
 
Probeer eens een andere hittegraad van je bougie, En kijk AUB niet alleen naar de kleur, maar voel ook hoe die rijdt
 
Met mijn huidige bougie rijd hij supergoed alleen die bougie slaat gewoon grijs uit. Hij word ook goed warm dus staat gewoon te arm. Maar ja hoe rijker ik hem zet hoe slechter hij gaat rijden..
 

Beta is auto choke

80 is erg groot met prop btw..

@ TS , wat voor olie gebruik je?

en hoe staat de gasnaald en luchtstelschroef?
 
ik zal het eens doorlezen ik heb vandaag heel de inlaat los gehad en weer goes vast gezet maar maakt geen verschil. Ik heb 3 gasnaald standen. Hij stond eerst in het midden en dat reed goed ik had hem vanmiddag hoger gezet alleen dan start hij helemaal niet. Ik zal morgen eens 76 erin doen en gasnaald midden zetten. Weet iemand wat voor schroef er onder mijn stationair zit? Luchtschroef denk ik? Bedankt voor de reacties.
 
ik heb het gelezen. De witte aanslag zou dus kunnen ontstaan doordat ik een te warme bougie heb.hij moet dus kouder.. Dankje voor de link ik zal het morgen ook meteen probere sorry voor triple ik zit op de mobiel.
 
Andere bougie erin gezet.

Heeft NIET geholpen.

De brommer deed niet goed starten en als hij aansprong liep hij maar 2 seconden en viel weer uit.

Kan hij zijn dat ik ook een sproeier kleiner moet pakken met een andere bougie?
Kan het zijn dat me carburateur kaput is?

gr
 

Als je alleen de bougie hebt vervangen en nu is het NOG beroerder dan voorheen, dan zou ik even een nieuwe bougie halen.
Als dit al een nieuwe was, zit je op de goede weg. Opnieuw de carb afstellen en grote kans dat je probleem dan is opgelost.