Scooter kopen zonder kennis

ramonfnstr

New Member
Hallo scooterforum,

Op marktplaats ben ik bezig met een Peugeot Speedfight 2 uit 2007. Om zijn lage kilometerstand word me aangewezen door een aantal mensen online, dat het een nette scooter is. Nu heb ik daarom een gesprek gestart met de verkoper, en nu niet alleen hier voor maar in het algemeen handig, vroeg ik mij af of iemand tips heeft om te kijken of de scooter nog wel zijn geld waard is en of de scooter daadwerkelijk is waar ik naar op zoek ben. Dit aangezien ik zelf niet de grootste kennis heb in scooters/brommers, en zo ook niemand ken die het heeft.
 
Advertisement - register to remove this

kijk altijd voor mogelijke adders onder het gras dus bijvoorbeeld kijk naar grote schade op de kappen kijk naar mogelijk gebogen dingen die niet gebogen horen te zijn, als dit allemaal niet vermeld staat dan moet je het ook niet doen. ook als het een project is geweest zal ik hem niet kopen brengt alleen maar ellende met zich mee! heb je misschien een linkje voor mij zodat ik ook kan kijken?
en of de scooter echt voor jouw is zou je moeten testen speedfights zijn van zichzelf snelle sportieve scooters en kunnen lekker rijden maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen preferentie.
 
kijk altijd voor mogelijke adders onder het gras dus bijvoorbeeld kijk naar grote schade op de kappen kijk naar mogelijk gebogen dingen die niet gebogen horen te zijn, als dit allemaal niet vermeld staat dan moet je het ook niet doen. ook als het een project is geweest zal ik hem niet kopen brengt alleen maar ellende met zich mee! heb je misschien een linkje voor mij zodat ik ook kan kijken?
en of de scooter echt voor jouw is zou je moeten testen speedfights zijn van zichzelf snelle sportieve scooters en kunnen lekker rijden maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen preferentie.
Hey Sander, thanks voor het reageren. De onderstaande link is de scooter die ik wil. Ik ben op zoek naar een nette "dailydriver", ik kies nu een Speedfight 2 omdat ik wel van sportieve scooter(s) houd, en ik het natuurlijk een mooie scooter vind. Het liefste koop/hou ik hem standaard, omdat ik geen zin heb in een WOK-status.

 
In de advertentie staat dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft en DAN weer als een zonnetje loopt. Nu loopt hij dus niet goed. Waarschijnlijk is het dus niks speciaals, maar wel een klein risico om rekening mee te houden
 
In de advertentie staat dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft en DAN weer als een zonnetje loopt. Nu loopt hij dus niet goed. Waarschijnlijk is het dus niks speciaals, maar wel een klein risico om rekening mee te houden
Yess ik zag het inderdaad, inprincipe is het wel mogelijk om om de onderhoudsbeurt heen te kijken toch? De onderhoudsbeurt kan ik laten doen bij een lokaal bedrijfje. Mijn vraag was meer een beetje, welke onderdelen nou slijt onderdelen zijn, welke zouden langer mee moeten kunnen, hoe kun je zien wat aan vervanging is, wat hoort niet te roesten etc etc
 
Hey Sander, thanks voor het reageren. De onderstaande link is de scooter die ik wil. Ik ben op zoek naar een nette "dailydriver", ik kies nu een Speedfight 2 omdat ik wel van sportieve scooter(s) houd, en ik het natuurlijk een mooie scooter vind. Het liefste koop/hou ik hem standaard, omdat ik geen zin heb in een WOK-status.


KM stand tegenover hoe de scooter erbij staat geloof ik niet.. Denk eerder dat die rond de 14.000KM al heeft gelopen.. Misschien gewoon een andere teller erin gezet (kan diverse redenen hebben, dus teller kapot, of omdat de oude teller een te hoge teller stand had.

scooter ziet er redelijk uit, maar denk wel dat die achterstallig onderhoud heeft. Dus reken maar dat er zeker geld tegenaan gesmeten moet worden om hem helemaal naar je zin te krijgen.
 
Je moet ook kijken naar de plaats datum dat is al in augustus, hoezo staat hij er al zo lang op met zo een lage prijs? Waarom nemen andere mensen hem niet? Etc.
 
Yess ik zag het inderdaad, inprincipe is het wel mogelijk om om de onderhoudsbeurt heen te kijken toch? De onderhoudsbeurt kan ik laten doen bij een lokaal bedrijfje. Mijn vraag was meer een beetje, welke onderdelen nou slijt onderdelen zijn, welke zouden langer mee moeten kunnen, hoe kun je zien wat aan vervanging is, wat hoort niet te roesten etc etc
Denk dat het nog wel aardig in de papieren kan gaan lopen kwa geld.. Ze doen de scooter net weg wanneer hij teveel gaat kosten.

Onderhoud kan je helaas niet uitstellen.. Maar het is wel een goed blokje dat best veel kan hebben.
 
In de advertentie staat dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft en DAN weer als een zonnetje loopt. Nu loopt hij dus niet goed. Waarschijnlijk is het dus niks speciaals, maar wel een klein risico om rekening mee te houden
Af en toe stationair laten lopen en 1 km rijden is ook niet bevorderlijk voor de motor.
Af en toe een eind rijden is een stuk beter zodat het blok goed warm wordt.
Dus een goede proefrit maken en "voelen" of hij goed rechtuit rijdt en remt.
Proberen met de handen iets los te rijden en voelen of hij niet naar links of rechts trekt.
Kijk ook of alle verlichting goed werkt.
Post automatically merged:

KM stand tegenover hoe de scooter erbij staat geloof ik niet.. Denk eerder dat die rond de 14.000KM al heeft gelopen.. Misschien gewoon een andere teller erin gezet (kan diverse redenen hebben, dus teller kapot, of omdat de oude teller een te hoge teller stand had.

scooter ziet er redelijk uit, maar denk wel dat die achterstallig onderhoud heeft. Dus reken maar dat er zeker geld tegenaan gesmeten moet worden om hem helemaal naar je zin te krijgen.
Ik heb bijvoorbeeld ook een Kymco Like snor uit 2010 met maar 10.000 km op de teller. Maar ook een motor, 4 brommers, 3 auto's en fietsen en kan niet overal tegelijk op rijden.
Er was zelfs een jaar dat ik maar 1700 km op de motor heb gereden.
Als zo'n scooter als boodschappen brommer is gebruikt dan zijn lage km standen verklaarbaar.
 
Last edited:
Toch ziet hij er wel aantrekkelijk uit, zeker ook omdat je ziet dat hij altijd binnen heeft gestaan. Uiteraard wel in de regen gereden maar toch. Banden zijn nog oké wat ik kan zien en je kan nog wel wat van de prijs afhalen verwacht ik.
Wel laat hij bewust de rechterkant niet zien lijkt het. Dat is de kant waar in ieder geval de stuurkap schade heeft.
 
@ramonfnstr ,

waarom een scooter kopen van 14 jaren oud, die scooter is bijna net zo oud als jij zelf.

Dit aangezien ik zelf niet de grootste kennis heb in scooters/brommers, en zo ook niemand ken die het heeft.
Dan zou ik om te beginnen geen scooter kopen van die leeftijd want er zal het één en ander wel op je toekomen om te repareren, in jouw geval om naar een scooterzaak te brengen.
Scooterzaken zijn tegenwoordig niet zo goedkoop, informeer je maar eens naar hun tarieven.
Met wat kleine reparaties ben je zo een paar honderd Euro lichter.
Vooral als je er zelf geen verstand van hebt, ze kunnen je alles wijs maken.

De onderstaande link is de scooter die ik wil. Ik ben op zoek naar een nette "dailydriver"
Spaar wat langer en koop een jongere en neem bovendien in acht dat het een 2-takt is.
Er zijn al sommige steden die een milieu zone hebben en waar je met deze scooter niet rijden mag.
Dit worden er in de toekomst alleen maar meer vooral als je een regering hebt die denkt dat elektrisch "de Heilige Graal" is en iedereen van het aardgas af wil omdat dit al "zeer" vervuilend is!

In de advertentie staat dat hij een onderhoudsbeurt nodig heeft en DAN weer als een zonnetje loopt.
Alarmbellen en kassagerinkel bij de lokale scooterzaak!!!
Wellicht scheelt er iets aan wat hij zelf niet heeft kunnen oplossen en wil hiermee rechtvaardigen waarom de scooter bij een proefrit belabberd loopt of start.
Indien het een kleinigheid betreft wat met een beurtje is opgelost, waarom lost hij het zelf niet op voor hij deze scooter in de verkoop gooit?

Dus reken maar dat er zeker geld tegenaan gesmeten moet worden om hem helemaal naar je zin te krijgen.
Vooral als je moet laten doen, leg dit geld liever bij een jongere 4-takt waar je zonder zorgen nog een aantal jaren plezier van kunt hebben als je hem origineel laat.

Neem vooral de tijd om je te informeren, wacht tot je 16 bent en je rijbewijs hebt gehaald,
Dan heb je ook een betere indruk hoe een scooter moet rijden en aanvoelen omdat je al een aantal lesuren op een scooter gereden hebt.
Ennn, neem vooral iemand mee met enig verstand van zake, kijk de scooter goed na voor je hem koopt en maak vooral een lange proefrit en niet alleen een rondje om de kerk.
Heb je na deze proefrit geen goed gevoel, neem hem dan niet, ook al heeft de verkoper "een goede" rede hiervoor.
 
Last edited:
Af en toe stationair laten lopen en 1 km rijden is ook niet bevorderlijk voor de motor.
Af en toe een eind rijden is een stuk beter zodat het blok goed warm wordt.
Dus een goede proefrit maken en "voelen" of hij goed rechtuit rijdt en remt.
Proberen met de handen iets los te rijden en voelen of hij niet naar links of rechts trekt.
Kijk ook of alle verlichting goed werkt.
Post automatically merged:


Ik heb bijvoorbeeld ook een Kymco Like snor uit 2010 met maar 10.000 km op de teller. Maar ook een motor, 4 brommers, 3 auto's en fietsen en kan niet overal tegelijk op rijden.
Er was zelfs een jaar dat ik maar 1700 km op de motor heb gereden.
Als zo'n scooter als boodschappen brommer is gebruikt dan zijn lage km standen verklaarbaar.

Dan zou de scooter er denk ik er toch beter eruit zien dan wat ik op die fotos hebt gezien..

4000km zou het ding gewoon splinternieuw moeten uitzien.. Nou ik kijk naar een scooter die toch best wel goed gebruikt is.
 
Kleine update: Kenteken stond er sowieso niet helemaal goed op, na het checken (kon het slecht zien, weet niet of ik het goed had gelezen) stonden er 4 eigenaren op, vrouw zei dat ze m nieuw had, ik vroeg om t kenteken en toen reageerde ze niet meer.
 
Kleine update: Kenteken stond er sowieso niet helemaal goed op, na het checken (kon het slecht zien, weet niet of ik het goed had gelezen) stonden er 4 eigenaren op, vrouw zei dat ze m nieuw had, ik vroeg om t kenteken en toen reageerde ze niet meer.
Dit is het kenteken dat ik kan ontcijferen: FG-671-N.
 
Dit is het kenteken dat ik kan ontcijferen: FG-671-N.
Dit kenteken klopt.
Ik had eerst ook een andere door de RDW naar boven gekregen door de N als een V te zien.
Dan krijg je een Kymco te zien.

@ramonfnstr

An sich, ziet de scooter er niet slecht uit voor een uit 2007 en zijn dit soort blokken bijna onverwoestbaar.
Eerlijk is eerlijk, een scooter die nog geen 5K heeft gedraaid en uit 2007 komt is niet echt realistisch.
Het kan, maar is onwaarschijnlijk.

Wellicht is de teller kabel stuk geweest.
Zie je wel vaker, gewoon stuk laten en op het moment dat je wil gaan verkopen maak je het weer.

Als je hier interesse in hebt en wilt gaan kijken is het zeer raadzaam een Peugeot kenner mee te nemen.
Lijnden is niet ver uit de buurt hier.
 
Back
Top