Scooter kickt niet met bougie wel zonder

Zenith2000

New Member
Hallo mijn zenith 2t wil niet kicken met bougie erin. als ik mijn bougie eruit haal kickt die en schuift de zuiger ook gewoon maar zodra de bougie terug erin gaat blokkeerd t pedaal en kan ik niet meer kicken. zit de kortste bougie in wat kan dat zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Het eerste waar ik aan dacht is bougie te lang maar je beweert de kortste bougie erin te hebben die er bestaat.
Ik zou toch even de kop eraf halen en kijken of de bougie niet uitsteekt en indien niet is er misschien iets anders aan de hand met bijvoorbeeld de zuiger of een vreemd voorwerp in de ontbrandingsruimte
 
Het eerste waar ik aan dacht is bougie te lang maar je beweert de kortste bougie erin te hebben die er bestaat.
Ik zou toch even de kop eraf halen en kijken of de bougie niet uitsteekt en indien niet is er misschien iets anders aan de hand met bijvoorbeeld de zuiger of een vreemd voorwerp in de ontbrandingsruimte
daar dacht ik eerst ook aan maar heb met de zelfde bougie gereden en ben er mee naar een scooterzaak gegaan en die zeiden dat het vrijwel onmogelijk is, drna heb ik er 1 ringetje bij gedaan op de bougie en toen kickte die soms.
 
- Wanneer is dit probleem ontstaan? Wat ging er aan vooraf?

- Wat is het exacte type van de bougie?
- Is het een gegeven dat je met bougie erin NIET kunt kicken? Oftewel bougie eruit en je kunt direct kicken?
- Wat gebeurt er wanneer de boel vast zit en je je carterkap eraf haalt en aan de halfpoulie draait?
 
ik heb eerst gereden met de scooter en kickte gewoon maar het was niet de beste scooter dus moest er t een en t andere aan gebeuren had nieuwe trek veertjes en rolletjes drna startte die gewoon en kickte die ook gewoon
stukje gereden ff uit gezet erna weer en kickte die al moeizaam. daarna kickte die niet meer goed. ik dacht dat ik de kickstart zelf kapot had gemaakt dus heb ik nieuw tandwiel nieuw ronsel en die veer ervan besteld maar daarna bleek het probleem dus ergens anders te liggen. als ik aan het vliegwiel draai draait t heel moeizaam en heel zwaar bijna niet.
 
ik heb eerst gereden met de scooter en kickte gewoon maar het was niet de beste scooter dus moest er t een en t andere aan gebeuren had nieuwe trek veertjes en rolletjes drna startte die gewoon en kickte die ook gewoon
stukje gereden ff uit gezet erna weer en kickte die al moeizaam. daarna kickte die niet meer goed. ik dacht dat ik de kickstart zelf kapot had gemaakt dus heb ik nieuw tandwiel nieuw ronsel en die veer ervan besteld maar daarna bleek het probleem dus ergens anders te liggen. als ik aan het vliegwiel draai draait t heel moeizaam en heel zwaar bijna niet.
- Wanneer is dit probleem ontstaan? Wat ging er aan vooraf?

- Wat is het exacte type van de bougie?
- Is het een gegeven dat je met bougie erin NIET kunt kicken? Oftewel bougie eruit en je kunt direct kicken?
- Wat gebeurt er wanneer de boel vast zit en je je carterkap eraf haalt en aan de halfpoulie draait?

Als je deze 4 vragen nou even netjes op volgorde en overzichtelijk beantwoord.

Dan voeg ik de volgende vraag toe:
- 'ik heb eerst gereden met de scooter en kickte gewoon maar het was niet de beste scooter', Heb je een paar honderd meter gereden of tientallen kilometers?
Verder zit je vliegwiel aan de andere kant van je krukas.
Het idee is dat je carterkap eraf gaat en je dan draait aan je halfpoulie. Wanneer er eventueel een blokkade in je carterkap zit heeft het weinig zin om aan je vliegwiel te draaien.
Mijn nu voortijdige conclusie is dat er iets mis is in je carterkap.
Verder is het een interessant verhaal en wellicht geen overbodige luxe om maar meteen je cilinderkop even te demonteren.
 
- Wanneer is dit probleem ontstaan? Wat ging er aan vooraf?

- Wat is het exacte type van de bougie?
- Is het een gegeven dat je met bougie erin NIET kunt kicken? Oftewel bougie eruit en je kunt direct kicken?
- Wat gebeurt er wanneer de boel vast zit en je je carterkap eraf haalt en aan de halfpoulie draait?
en wat voor setup? (standaard of 80 cc, hogedrukkop?) (te dikke sproeier?)
komt er mist of veel vocht uit je bougiegat als je zonder bougie kickt? ik denk nl aan "water" slag: te hoge druk door vloeistof (benzine/olie/water) dat niet samendrukbaar is itt lucht-benzinemengsel.
 
ik denk nl aan "water" slag: te hoge druk door vloeistof (benzine/olie/water) dat niet samendrukbaar is itt lucht-benzinemengsel.
Hydrolock met een duur woord.
De Zenith is luchtgekoeld, zeer onwaarschijnlijk dat dit het geval is, de tank moet al leeggelopen zijn in de krukasruimte, maar dan zou de scooter ook flink lekken of de scooter heeft onder water gelegen of door een heel diepe plas gereden. ;)

Maar goed, alles kan natuurlijk.
 
Last edited:
Als je deze 4 vragen nou even netjes op volgorde en overzichtelijk beantwoord.

Dan voeg ik de volgende vraag toe:
- 'ik heb eerst gereden met de scooter en kickte gewoon maar het was niet de beste scooter', Heb je een paar honderd meter gereden of tientallen kilometers?
Verder zit je vliegwiel aan de andere kant van je krukas.
Het idee is dat je carterkap eraf gaat en je dan draait aan je halfpoulie. Wanneer er eventueel een blokkade in je carterkap zit heeft het weinig zin om aan je vliegwiel te draaien.
Mijn nu voortijdige conclusie is dat er iets mis is in je carterkap.
Verder is het een interessant verhaal en wellicht geen overbodige luxe om maar meteen je cilinderkop even te

Als je deze 4 vragen nou even netjes op volgorde en overzichtelijk beantwoord.

Dan voeg ik de volgende vraag toe:
- 'ik heb eerst gereden met de scooter en kickte gewoon maar het was niet de beste scooter', Heb je een paar honderd meter gereden of tientallen kilometers?
Verder zit je vliegwiel aan de andere kant van je krukas.
Het idee is dat je carterkap eraf gaat en je dan draait aan je halfpoulie. Wanneer er eventueel een blokkade in je carterkap zit heeft het weinig zin om aan je vliegwiel te draaien.
Mijn nu voortijdige conclusie is dat er iets mis is in je carterkap.
Verder is het een interessant verhaal en wellicht geen overbodige luxe om maar meteen je cilinderkop even te demonteren.
paar honderd meter, ik check straks de cilinderkop
Post automatically merged:

en wat voor setup? (standaard of 80 cc, hogedrukkop?) (te dikke sproeier?)
komt er mist of veel vocht uit je bougiegat als je zonder bougie kickt? ik denk nl aan "water" slag: te hoge druk door vloeistof (benzine/olie/water) dat niet samendrukbaar is itt lucht-benzinemengsel.
tis een 50cc met 54 sproeier
Post automatically merged:

Hydrolock met een duur woord.
De Zenith is luchtgekoeld, zeer onwaarschijnlijk dat dit het geval is, de tank moet al leeggelopen zijn in de krukasruimte, maar dan zou de scooter ook flink lekken of de scooter heeft onder water gelegen of door een heel diepe plas gereden. ;)

Maar goed, alles kan natuurlijk.
hij lekt wel olie
 
Last edited:
kan amper heb mr 5 min gereden ofso heb m nooit te warm gehad
pak na 2 minuten stationair draaien de voorbocht maar eens vast dan...
na 5 min rijden is het blok bloedheet als er iets niet klopt.

haal m maar uitelkaar.. dan zul je denk ik veel vegen en krassen op de zuiger zien.
 
pak na 2 minuten stationair draaien de voorbocht maar eens vast dan...
na 5 min rijden is het blok bloedheet als er iets niet klopt.

haal m maar uitelkaar.. dan zul je denk ik veel vegen en krassen op de zuiger zien.
hoe kan het dat die dan wel schuift als er geen bougie in zit
 
geen compressie.
dan gaat ie lekker op en neer.... met compressie dus niet.
daar zit het probleem dus.

heb je de zuiger wel 'goed' om gemonteerd?
 
geen compressie.
dan gaat ie lekker op en neer.... met compressie dus niet.
daar zit het probleem dus.

heb je de zuiger wel 'goed' om gemonteerd?
die s er niet uit geweest en heeft zo gereden dus neem aan van wel maar ligt denk ik toch aan t tandwiel van de kickstart dus heb nieuw tandwiel besteld en nieuwe startmotor hopen dat die t dan doet...
 
Toch bijzonder dat er zo weinig informatie gegeven wordt in de startpost.
De vragen die vervolgens gesteld worden slechts half beantwoord worden.
De suggesties voor een kwart worden uitgevoerd.
Magoed, ik begrijp als ik tussen de regels door lees dat je een barrel hebt gekocht en een paar honderd meter gereden en alleen maar ellende hebt gezien.
Er ergens olie lekt, maar niet vermeld waar vandaan.
Vervolgens een startmotor (weinig mee te maken) en een tandwiel van een kickstart hebt besteld.
Had je gewoon je carterkap los gehaald op het moment dat de boel vast zit en aan je halfpoulie gedraaid, dan was je een stuk verder geweest.
Echter is het een vrij land en kun je gerust je eigen methode toepassen.
 
Dat had je toch kunnen zien wanneer je start zonder bougie.
De olie moet uit het bougiegat gespoten zijn als een gek, vooral als je door een lekkende oliepomp een hydrolock hebt ondervonden van deze olie.

Weet je ook het echte probleem en eventueel een oplossing?
ja dat t carter vol olie zit en eruit zuigen met een benzine slang als daf niet lukt met de spuit van een plantenspuit en anders blok eruit en op de kop houden
 
ja dat t carter vol olie zit en eruit zuigen
Dat snap ik.
Ik zou bij de apotheek een grote injectiespuit halen en daar een stukje brandstofdlang op steken om zo de boel leeg te zuigen.
Maar voor je het carter gaat legen, zou ik me eerst afvragen hoe komt zoveel olie in het carter en dat eerst oplossen anders staat, in no time, het carter weer vol olie.
Maw, kijk eerst eens je oliepomp na, want deze lekt gegarandeerd olie als de motor stil staat.
 
Back
Top