scooter houd in

kriske159

Member
sedert een maand heb ik een peugeot zenith gekocht ( 2de hands ) . reed 40 km per uur , maar telkens na 1 km begon hij in te houden en reed nog ong. 10 km met stotteren . opengesmeten carb uitgekuist en nieuwe sproeier laten steken , luchtfilter uitgekuist , nieuwe bougie . gaan rijden en weer net hetzelfde . gasnaald al op alle standen gezet , nieuwe uitlaat eronder . rijd nu 50 maar nu weer na een goeie 3 kilometer vol gas houd hij plots in en is alsof ie verzuipt en rijd hij weer met moeite 10 pu en na een minuut of zo trekt hij terug op voor enkele seconden en dan weer inhouden , maar als ik dan de bougie bekijk is die mooi koffiebruin . help me aub
 
Advertisement - register to remove this

Hoe zit het met je oliepompje, geeft deze niet te veel olie?


Dus je maakt je carburateur open, je maakt hem schoon van binnen en "laat" de sproeier vervangen?????
Ja , ben ermee naar een dealer geweest en hem ook alles gezegd wat ik hier zo en hij zei dat ereen te grote sproeit in zat en dat hij daardoor zo reed . Blijkbaar niet dus want is nog steeds hetzelfde
 
Ja , ben ermee naar een dealer geweest en hem ook alles gezegd wat ik hier zo en hij zei dat ereen te grote sproeit in zat en dat hij daardoor zo reed . Blijkbaar niet dus want is nog steeds hetzelfde
Ja , ben ermee naar een dealer geweest en hem ook alles gezegd wat ik hier zo en hij zei dat ereen te grote sproeit in zat en dat hij daardoor zo reed . Blijkbaar niet dus want is nog steeds hetzelfde
ik mix zelf , dus oliepomp afgesloten , en mixen doe ik 100 ml in 5 liter benzine
 
Kijk ook eens naar de ontluchting van je benzinetank.
Probeer dit uit door een eind zonder dop te rijden.
ook al gedaan , is net of als de carter warm krijgt dat hij de kracht niet heeft om op te trekken , de v-snaar mss ?
Post automatically merged:

Daar ligt het dus ook niet aan.
Ik neem aan dat je de olienippel op spruitstuk of carburateur wel hebt afgesloten?
ja dat is idd afgesloten . het is gewoon raar dat het steeds ong na 3 km is anders rijd hij perfect .
 
Last edited:
Neem eens een reserve bougie mee , als het euvel zich voordoet hoef je dan alleen maar de kap op de reserve bougie te doen , en tegen massa te houden en kijken of hij vonkt.
Bobines hebben wel eens als ze warm worden inwendig kortsluiting. Koelen ze af doen ze het weer.
 
Neem eens een reserve bougie mee , als het euvel zich voordoet hoef je dan alleen maar de kap op de reserve bougie te doen , en tegen massa te houden en kijken of hij vonkt.
Bobines hebben wel eens als ze warm worden inwendig kortsluiting. Koelen ze af doen ze het weer.
heb er altijd 1 extra bij , zou dit ook door mijn cilinder kunnen komen ?
 
Wat voor maat sproeier had je er eerst in zitten en welke zit er nu in? Dat je een kleinere maat sproeier erin monteert hoeft niet te betekenen dat de maat sproeier nu juist is.
 
Wat voor maat sproeier had je er eerst in zitten en welke zit er nu in? Dat je een kleinere maat sproeier erin monteert hoeft niet te betekenen dat de maat sproeier nu juist is.
dat is wat ik niet weet , heb de oude die erin zat nog liggen en heb hem ook al terug gestoken maar dan verzuipt mijn scooter meteen . dealer heeft een maat groter erin gestoken . is een standaard carb 12mm wat zou jou gedachte van grote zijn die er best in steek
Post automatically merged:

dat is wat ik niet weet , heb de oude die erin zat nog liggen en heb hem ook al terug gestoken maar dan verzuipt mijn scooter meteen . dealer heeft een maat groter erin gestoken . is een standaard carb 12mm wat zou jou gedachte van grote zijn die er best in steek
blijkbaar staat de maat erin denk ik . ik zie een 0 staan maar de rest kan ik echt niet lezen
 
Last edited:
dat is wat ik niet weet , heb de oude die erin zat nog liggen en heb hem ook al terug gestoken maar dan verzuipt mijn scooter meteen . dealer heeft een maat groter erin gestoken . is een standaard carb 12mm wat zou jou gedachte van grote zijn die er best in steek
Oké hier klopt iets niet. De scooter verzoop met de eerste sproeier. Je dealer zegt dat dit komt doordat er een TE grote maat sproeier in zit. Vervolgens steekt je dealer een sproeier in je carburateur die een maatje GROTER is dan wat er eerst in zat? Of ik begrijp je verkeerd, of het verhaal is wel heel merkwaardig.

Ik heb geen idee wat in je scooter zou moeten. Er zullen hier wel leden zijn met meer ervaring wat betreft een Peugeot verticaal blok. Een goede richting is in ieder geval een sproeier nemen die kleiner is dan wat je er in eerste instantie erin had zitten.

Edit: Als je de sproeier haalt uit je carb en afleest kan je bepalen welke maat sproeier je nu in je handen hebt als het daadwerkelijk een maatje groter is. Tenminste, als je dealer er een nieuwe sproeier in heeft gezet ipv een afgetrapte, wat ik mag hopen.
 
ik heb daarnet mijn luchtfilter nog eens open gedaan , de personen aan wie ik hem heb gekocht hadden een gewone spons voor af te wassen in de luchtfilter gestoken in plaats van het normale . heb er nu een fijner iets ingestoken , nu net terug mijn testrondje van 4.3 kilometer gereden en nu bleef hij de hele tijd doortrekken behalve op 2 punten waar ik moest afremmen dan trok hij maar traag op hang
Post automatically merged:

Oké hier klopt iets niet. De scooter verzoop met de eerste sproeier. Je dealer zegt dat dit komt doordat er een TE grote maat sproeier in zit. Vervolgens steekt je dealer een sproeier in je carburateur die een maatje GROTER is dan wat er eerst in zat? Of ik begrijp je verkeerd, of het verhaal is wel heel merkwaardig.

Ik heb geen idee wat in je scooter zou moeten. Er zullen hier wel leden zijn met meer ervaring wat betreft een Peugeot verticaal blok. Een goede richting is in ieder geval een sproeier nemen die kleiner is dan wat je er in eerste instantie erin had zitten.

Edit: Als je de sproeier haalt uit je carb en afleest kan je bepalen welke maat sproeier je nu in je handen hebt als het daadwerkelijk een maatje groter is. Tenminste, als je dealer er een nieuwe sproeier in heeft gezet ipv een afgetrapte, wat ik mag hopen.
wel daar zat ik nu ook mee in mijn hoofd , hopelijk inderdaad geen afgetrapte , maar ik denk eraan om zelf een setje te kopen online , heb nogmaals gekeken en ik denk dat het maat 50 is
 
ik heb daarnet mijn luchtfilter nog eens open gedaan , de personen aan wie ik hem heb gekocht hadden een gewone spons voor af te wassen in de luchtfilter gestoken in plaats van het normale . heb er nu een fijner iets ingestoken , nu net terug mijn testrondje van 4.3 kilometer gereden en nu bleef hij de hele tijd doortrekken behalve op 2 punten waar ik moest afremmen dan trok hij maar traag op hang
Post automatically merged:


wel daar zat ik nu ook mee in mijn hoofd , hopelijk inderdaad geen afgetrapte , maar ik denk eraan om zelf een setje te kopen online , heb nogmaals gekeken en ik denk dat het maat 50 is
Sproeier 50 is toevallig wat ik heb in mijn eigen brommer. In ieder geval geen reden om te verzuipen.

Het zou denk ik al heel wat schelen als je er een originele luchtfilter in zou monteren, of althans, een luchtfilter die erin hoort. Zo te lezen scheelt dat al heel veel gestotter. Dan kan je inderdaad misschien een kitje sproeiers kopen als je toch al verzendkosten moet betalen voor het luchtfilter.

Het 'perfect' afstellen van een scooter is gewoon een stuk lastiger, al dan niet onmogelijk, als er dingen in zitten die er niet horen. Daar is de motorblok ook niet op gebouwd.
 
Sproeier 50 is toevallig wat ik heb in mijn eigen brommer. In ieder geval geen reden om te verzuipen.

Het zou denk ik al heel wat schelen als je er een originele luchtfilter in zou monteren, of althans, een luchtfilter die erin hoort. Zo te lezen scheelt dat al heel veel gestotter. Dan kan je inderdaad misschien een kitje sproeiers kopen als je toch al verzendkosten moet betalen voor het luchtfilter.

Het 'perfect' afstellen van een scooter is gewoon een stuk lastiger, al dan niet onmogelijk, als er dingen in zitten die er niet horen. Daar is de motorblok ook niet op gebouwd.
heb al een nieuwe luchtfilter besteld , ga er momenteel niet meer aankomen en elke dag mijn rondje doen om te zien als het nu zo blijft gaan , totdat ik mijn nieuwe luchtfilter heb
 
En heb je uberhaupt gekeken of de dealer er een andere sproeier in heeft gedaan? Want als jij vraagt kun je kijken waarom mijn scooter zo rijd. En vervolgens niet vraagt om hem af te stellen dan kunnen ze ff vlug kijken en waarschijnlijk wel horen/zien dat je niet de juiste sproeier erin hebt. Beetje raar als een dealer wel zegt wat er mis is maar niet het probleem oplost....

Zie net dat je een ander filter erop hebt gemonteerd? Powerfilter meteen eraf halen krijg je namelijk nooit goed afgesteld op een standaard scootertje
 
En heb je uberhaupt gekeken of de dealer er een andere sproeier in heeft gedaan? Want als jij vraagt kun je kijken waarom mijn scooter zo rijd. En vervolgens niet vraagt om hem af te stellen dan kunnen ze ff vlug kijken en waarschijnlijk wel horen/zien dat je niet de juiste sproeier erin hebt. Beetje raar als een dealer wel zegt wat er mis is maar niet het probleem oplost....

Zie net dat je een ander filter erop hebt gemonteerd? Powerfilter meteen eraf halen krijg je namelijk nooit goed afgesteld op een standaard scootertje
heb de oude sproeier die er in zat mee gekregen en heb wel degelijk gekeken en er zit inderdaad een andere in , is nog geen andere filter is nog de oude die erop zat maar daar hadden ze een gewone spons in gestoken , daar heb ik nu iets fijn ingestoken en hij reed al heel wat beter en bij stoppen en terug aanzetten heeft ie het moeilijk om op toeren te komen , waar voorheen hij al toeren verloor terwijl ik reed . heb wel een nieuwe luchtfilter besteld . heb ook een nieuwe v snaar besteld . en ja idd had ook een powerfilter gekocht en daarmee verzoop hij meteen , deze heb ik er meteen weer afgehaald .
 
En heb je wel de juiste bougie erin? Dus niet alleen een nieuwe maar ook een lange of korte? Zelf keer een scooter gehad hier die dus een korte schacht bougie in een lange cilinderkop. Dan kun je wel ff stukje rijden maar niet erg snel en dan start ie daarna idd ook ff niet meer
 
En heb je wel de juiste bougie erin? Dus niet alleen een nieuwe maar ook een lange of korte? Zelf keer een scooter gehad hier die dus een korte schacht bougie in een lange cilinderkop. Dan kun je wel ff stukje rijden maar niet erg snel en dan start ie daarna idd ook ff niet meer
ja hoor heb meteen 2 nieuwe gekocht , degene die erin zat was zwart en doorweekt , denk dat degene die hem verkocht hebben olie mixten met de benzine , zat zelfs nog een olietank in die ook nog olie doorgaf . deze heb ik er uit gehaald en alles goed afgesloten , dat probleem was meteen opgelost , de bougie is steeds koffie bruin want telkens ik thuis kom kijk ik meteen . een andere dealer zei ook dat het de achter poulie kon zijn .dat de veer geen kracht meer had en daardoor de v snaar doorslipte , die zei me om er eens multi spray in en op te spuiten en even te wachten en dan goed af te kuisen , dat heb ik ook gedaan . het enige probleem voor mij is dat het mijn enige vervoer is en ik woon heel landelijk en de dealers een heel eind van me vandaan . ik zit ook in collectieve en krijg niks extra voor nieuwe stukken , moet alles van mijn leefgeld betalen ( 60 euro per week ) . dus daarmee kan ik ook geen al te dure stukken kopen of vervangen . daar gaat ook al 20 euro van naar benzine per week . dus met die nieuwe luchtfilter en v snaar deze week heb ik al niks meer over . heb vroeger ( 25 jaar geleden ) wel aan camino's gewerkt en opgezet , is er weer een beetje inkomen want zijn al veel nieuwe dingen in die tijd he .
 
ja hoor heb meteen 2 nieuwe gekocht , degene die erin zat was zwart en doorweekt , denk dat degene die hem verkocht hebben olie mixten met de benzine , zat zelfs nog een olietank in die ook nog olie doorgaf . deze heb ik er uit gehaald en alles goed afgesloten , dat probleem was meteen opgelost , de bougie is steeds koffie bruin want telkens ik thuis kom kijk ik meteen . een andere dealer zei ook dat het de achter poulie kon zijn .dat de veer geen kracht meer had en daardoor de v snaar doorslipte , die zei me om er eens multi spray in en op te spuiten en even te wachten en dan goed af te kuisen , dat heb ik ook gedaan . het enige probleem voor mij is dat het mijn enige vervoer is en ik woon heel landelijk en de dealers een heel eind van me vandaan . ik zit ook in collectieve en krijg niks extra voor nieuwe stukken , moet alles van mijn leefgeld betalen ( 60 euro per week ) . dus daarmee kan ik ook geen al te dure stukken kopen of vervangen . daar gaat ook al 20 euro van naar benzine per week . dus met die nieuwe luchtfilter en v snaar deze week heb ik al niks meer over . heb vroeger ( 25 jaar geleden ) wel aan camino's gewerkt en opgezet , is er weer een beetje inkomen want zijn al veel nieuwe dingen in die tijd he .
Drukveer kan ook, maar dan zou je nog wel vooruit moeten kunnen komen hoe versleten die ook is. Maar met wat heb je je poulies ingespoten? Want als het iets is om te smeren kun je ze weggooien. Remmenreiniger kan wel, maar zodra dat oppervlak is gesmeerd slipt het door
 
Back
Top