Scooter houd af en toe een seconde in.

JoostdeVos

New Member
Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw hier en heb vorige week een 2ehands scooter gekocht Znen VPA2 (BTC Riva, AGM VX50 ofwel Chinees type Vespa look a like).
Inmiddels al wat zaken opgeknapt/opgelost.
Maar ik blijf met 1 probleem zitten en weet niet waar ik het moet zoeken:
Als ik een rit rij van bijvoorbeeld zo'n 12 kilometer, dan heb ik in deze rit ongeveer 3-5x dat de scooter (bij vol gas) even voor ongeveer 1 seconde inhoud, maar daarna ook gelijk weer voluit gaat. Niet heel erg, maar het hoort niet.
Er zit een CDI Module van 32km/h in (weet niet of dit belangrijk is).
Wie kan mij vooruit helpen? Ik heb de scooter gekocht omdat ik afgekeurd ben en iets te doen zocht (sleutelen en touren) dus financieel kan ik niet de halve scooter vervangen in de hoop dat het daarmee opgelost is.
Alvast bedankt voor jullie eventuele antwoorden!
Groeten Joost
 
Advertisement - register to remove this

Er is op afstand, zonder precies te weten wat je nou bedoelt met inhouden, moeilijk iets over te roepen.

Het zou een elektrisch probleem kunnen zijn in de ontsteking waardoor je vonk even wegvalt.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan:

  • mottige of zeer vuile bougie.
  • slecht contact in de bedrading en connectoren van je ontsteking.
  • bougiekap die los op de bougie zit.
  • Poreuze bougiekabel die overslag veroorzaakt naar massa.
Met ontsteking bedoel ik het geheel van:
  • Stator met ontsteekspoel en pickupspoel.
  • CDI.
  • Contactslot.
  • Bobine.
  • Bougiekabel
  • Bougiekap.
  • Bougie
  • Alle bedrading tussen bovenstaande componenten inclusief de massaverbinding van je motorblok.
 
Er is op afstand, zonder precies te weten wat je nou bedoelt met inhouden, moeilijk iets over te roepen.

Het zou een elektrisch probleem kunnen zijn in de ontsteking waardoor je vonk even wegvalt.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan:

  • mottige of zeer vuile bougie.
  • slecht contact in de bedrading en connectoren van je ontsteking.
  • bougiekap die los op de bougie zit.
  • Poreuze bougiekabel die overslag veroorzaakt naar massa.
Met ontsteking bedoel ik het geheel van:
  • Stator met ontsteekspoel en pickupspoel.
  • CDI.
  • Contactslot.
  • Bobine.
  • Bougiekabel
  • Bougiekap.
  • Bougie
  • Alle bedrading tussen bovenstaande componenten inclusief de massaverbinding van je motorblok.
Oké kunnen dus veel verschillende oorzaken zijn dus. De bougie etc is het volgens mij denk ik niet.
Met inhouden bedoel ik; ik rij continu 32km/h en zo af en toe houd de scooter even in. Ik krijg het idee dat of er even het gas af gaat, of dat de snelheid voor een fractie van een seconde begrensd wordt.
Post automatically merged:

Weet je wanneer er voor het laatst iets aan de scooter is gedaan?
Ik heb hem vorige week over genomen van de vorige eigenaar. Die heeft hem "na laten kijken" voor de verkoop. Na laten kijken is in mijn ogen geen onderhoudsbeurt oid. Dus buiten wat ik eraan gedaan hem weet ik niet wat de scooter wel onlangs gehad heeft.
Zelf gedaan, startrelais vervangen ivm niet altijd gelijk starten en de voorband vervangen ivm lek. Verder wel oliepeil gecondoleerd en achterrem afgesteld.
 
De sproeiermaat geeft hat gat in de sproeier een in 1/100mm. Deze sproeier bepaalt de hoeveelheid benzine die je blok in stroomt. Vanuit de fabriek ijn deze vanwege millieunormen meestal iets te klein. Hierdoor loopt je brommer slechter, vooral met koud weer aangezien er dan meer zuurstof per m³ in de lucht zit. Want de verhouding zuurstof en brandstof moet goed zijn
 
dat je sproeier maatje 80 neemt. Je sproeier heeft verschillende maten. sproeier 80 kan overigens ook slecht lopen maar kan je idd dit altijd proberen. denk zelf niet dat t t is. denk dat t eerder een van de dingen is die @Sparky zei.
Dank je wel, was al bang dat er zoals @Sparky zri meerdere oorzaken kunnen zijn...
Post automatically merged:

De sproeiermaat geeft hat gat in de sproeier een in 1/100mm. Deze sproeier bepaalt de hoeveelheid benzine die je blok in stroomt. Vanuit de fabriek ijn deze vanwege millieunormen meestal iets te klein. Hierdoor loopt je brommer slechter, vooral met koud weer aangezien er dan meer zuurstof per m³ in de lucht zit. Want de verhouding zuurstof en brandstof moet goed zijn
Dankjewel voor de duidelijke uitleg
Post automatically merged:

De sproeiermaat geeft hat gat in de sproeier een in 1/100mm. Deze sproeier bepaalt de hoeveelheid benzine die je blok in stroomt. Vanuit de fabriek ijn deze vanwege millieunormen meestal iets te klein. Hierdoor loopt je brommer slechter, vooral met koud weer aangezien er dan meer zuurstof per m³ in de lucht zit. Want de verhouding zuurstof en brandstof moet goed zijn
Maar als het aan de sproeier zou liggen, zou je het dan niet continu merken? Ipv af en toe zoals bij mij?
 
Last edited:
Dank je wel, was al bang dat er zoals @Sparky zri meerdere oorzaken kunnen zijn...
Post automatically merged:


Dankjewel voor de duidelijke uitleg
Post automatically merged:


Maar als het aan de sproeier zou liggen, zou je het dan niet continu merken? Ipv af en toe zoals bij mij?
Als die te weinig brandstof bij vol gas krijgt dan houd hij daarop in. Kan je wel een interessant filmpje laten zien:

Zoals Sparky aangeeft had hij in de begin post nog te weinig informatie. Omdat je later aangeeft waar het probleem zicht voor doet geeft dit al enige helderheid om dingen uit te sluiten. Ondanks het nog steeds mogelijke oplossingen zijn zou ik met het makkelijkste en goedkoopste beginnen.
 
Als die te weinig brandstof bij vol gas krijgt dan houd hij daarop in. Kan je wel een interessant filmpje laten zien:

Zoals Sparky aangeeft had hij in de begin post nog te weinig informatie. Omdat je later aangeeft waar het probleem zicht voor doet geeft dit al enige helderheid om dingen uit te sluiten. Ondanks het nog steeds mogelijke oplossingen zijn zou ik met het makkelijkste en goedkoopste beginnen.
Dankjewel, ondanks m'n onervarenheid denk ik niet dat het in de afstelling van de carburateur zit. Het lijkt mij dat het "inhouden" zeer regelmatig tot continu moet zijn? Nu heb ik dat inhouden op een rit van ongeveer een half uur 3-5x 1 seconde.

Zelf heb ik het gevoel (vraag mij niet waarom) dat de CDI unit wellicht kuren heeft? Ik heb de originele er ook bij gekregen dus zou dat kunnen testen. (Al weet ik natuurlijk niet of de originele wel goed is).
 
Ik zou hem anders gewoon een hele onderhoudsbeurt (laten) geven.
Nieuwe olie. Behalve als deze nog geel is en niet grijs, dan is die nog schoon
carb reinigen en sproeier vervangen met 80 (kan sowieso geen kwaad)
Kleppen stellen
Even achter de carterkap kijken naar de rollen, snaar, koppeling etc kan ook geen kwaad als je de onderhoudsgeschiedenis niet weet
 
Ik zou hem anders gewoon een hele onderhoudsbeurt (laten) geven.
Nieuwe olie. Behalve als deze nog geel is en niet grijs, dan is die nog schoon
carb reinigen en sproeier vervangen met 80 (kan sowieso geen kwaad)
Kleppen stellen
Even achter de carterkap kijken naar de rollen, snaar, koppeling etc kan ook geen kwaad als je de onderhoudsgeschiedenis niet weet
Nou dat is precies wat ik eigenlijk van plan was... Onderhoud (te vroeg) kan geen kwaad lijkt mij.
Onderhoud is sowieso nodig aangezien ik niet weet wanneer dit eerder gebeurt is.
Dus geen weggegooid geld om dit eerst te doen.
Daarna kijk ik wel verder.
 
Back
Top