Scooter hogere top met warm weer

TheRamon

Gewoon Ramon..
Hallo,

Mijn SR50 R is vandaag sneller dan voorgaande dagen, normaal blijft hij net wat onder de 80 op de teller, nu staat hij daar stil op. Kan dus ook dat hij 85 rijd, teller houd namelijk op bij 80 en het stokje blijft dan staan..

Std cilinder
Sito Plus
Sproeier 60
Rollen 5 gram
Std drukveer
Malossi gele trekveren

Enig idee waarom dit is? Bougie kleurt goed bruin, echter vertrouw ik nooit volledig op bougiekleur.

Gr. Ramon
 
Advertisement - register to remove this

De hoeveelheid zuurstofmoleculen per kubieke meter was vandaag veel lager, en daardoor had je vandaag wel de ideale zuurstof/brandstofverhouding en reed je sneller?
En dat dat betekent dat je sproeier met kouder weer 1 maatje groter moet (61)?
Ik weet niet of mensen daar mee eens zijn?

stiekem zet ik mijn luchtschroef heel iets verder open met warm weer, om het verschil van de lucht een beetje te compenseren.
 
De hoeveelheid zuurstofmoleculen per kubieke meter was vandaag veel lager, en daardoor had je vandaag wel de ideale zuurstof/brandstofverhouding en reed je sneller?
En dat dat betekent dat je sproeier met kouder weer 1 maatje groter moet (61)?
Ik weet niet of mensen daar mee eens zijn?

stiekem zet ik mijn luchtschroef heel iets verder open met warm weer, om het verschil van de lucht een beetje te compenseren.

Die 1 maat gaat het dan niet maken. En doorgaans gaat een scooter bij een iets te kleine sproeier beter (er is een grens natuurlijk) hoe armer het mengsel hoe meer vermogen, tot er te weinig is om een volledige verbranding te verkrijgen.

Edit: met armer mengsel bedoel ik bij koud weer.
 
Daarom stel ik mijn luchtschroef dan een klein beetje verder af, als het echt warm is. Klein tikje open is vaak al genoeg. ;)
Als jij m dan bij kouder weer een heel klein tikje verder dicht draait, kan het ook wat beter rijden.
 
Dat rubber v/d banden en minder kleren is allemaal bullshit...
Dacht zelf eerder aan hogere temperatuur in de cilinder waardoor de compressie anders kan zijn. Drukveer wordt ook slapper, maar dat maakt weinig verschil denk ik. Wat brommertje zegt over de dichtheid van de lucht zat ik ook al aan te denken. Sproeier 58 reed ik hiervoor mee, dit rijd beter... 62 proberen?
 
Wat ook kan zijn gebeurt is dat je cilinder en zuiger door de hitte een stuk groter zijn geworden hierdoor is je cilinderinhoud vergroot van misschien 50cc naar misschien wel 55cc. Waardoor je dus meer vermogen hebt verkregen.
 
Wat ook kan zijn gebeurt is dat je cilinder en zuiger door de hitte een stuk groter zijn geworden hierdoor is je cilinderinhoud vergroot van misschien 50cc naar misschien wel 55cc. Waardoor je dus meer vermogen hebt verkregen.

Niet te vergeten de grotere slag die je krijgt wanneer de krukas uitzet door de hitte!
 
dat meen je niet hoop ik hé??

natuurlijk niet maar wat ik bedoel te zeggen.. 5 km valt echt wel mee. Als je een keer met flinke wind in de rug rijd of je rijd achter een vrachtwagen in de slip stream dan rijd je al snel 5 km/u boven je top. Het is trouwens niet aan te raden om lang op hogere top te rijden dan je scooter normaal rijd.
 
en de brandstof die beter brand omdat hij warmer is :p

heb je zeker helemaal niets gedaan aan je scooter???
bv banden opgepompt, aan je remmen/luchtfilter/carb gerputst..
 
Waarom denk je dat hij 85 rijd?
hij stopt echter bij 80?

Misschien minder wind tegen had?
Misschien door het warme weer dat je meer kubeke lucht heb aan kunnen zuigen
voor een betere verbranding

ik zou er niks achter zoeken alleen maar blij zijn dat je scooter harder loopt
zonder er IETS aan te doen!

en van 50cc na 55cc ga je nooit redden;)
zet dat maar uit je hoofd
je gaat noog 5cc ineens groter!
 
Sorry, ik was het topic helemaal vergeten..
Hij stopt bij 80 omdat mijn teller half digitaal is en het 'stokje' kan dus niet verder dan 80, ookal zou mijn scooter 100 lopen.
Ja je zegt ik zou blij zijn, maar ik wil hem altijd zo hebben, haha.
Nee ik heb expres getest met wind in rug, tegen etc. Merk duidelijk dat hij op top net wat hoger ligt met warm weer. (denk aan 25 graden)

Idd de lucht is dan minder dicht en ik denk dat het daar aan ligt..
 
Juist bij wat kouder weer zou hij beter moeten lopen, aangezien koude lucht meer zuurstof bevat.
Hier zou je je scooter dus in theorie ook op moeten afstellen.
 
8 is idd meer dan genoeg...

mijn ervaring hier in is dan 5km/h verschil verwaarloosbaar is
ik denk dat er weinig zijn die altijd de exact dezelfde topsnelheid hebben
en al zeker als je teller niet eens tot je boven je topsnelheid kan meten O-)
 
Back
Top