Scooter heeft moeite met wegrijden vanaf "stilstand"

Joris_aerox076

Well-Known Member
Mijn Yamaha Aerox heeft heel veel moeite met optrekken vanaf "stilstand", hij maakt dan absurd weinig toeren en komt heel langzaam vooruit tot ongeveer de 5 a 10km/h.
Dit is ook gewoon gevaarlijk.

Na de 5 a 10 km/u heeft die wel power en reageert fel op gashername.

Hij maakt wat overtoeren op top.

Model: Yamaha Aerox 2-takt.


SETUP:

50cc dr.
Stage 6 pro replica terugloop uitlaat (zonder prop).
Origineel luchtfilter (zonder aanzuigstuk).
Tnt 107mm koppeling.
107mm polini koppelingshuis.
Polini v-snaar.
Naruku variateur.
17,5mm dellorto carburateur.


AFSTELLING:

3,5 gram rollen.
Gele trekveren.
Gele drukveer.
GEEN varioring.
Sproeier 84.
Luchtschroef 1,5 slag open.

Ik heb al veel met overbrenging veranderd hiervoor maar nog steeds hetzelfde..

Ik heb nog een oude 105mm koppeling met een 105mm koppelingshuis liggen en daarmee trekt hij vanaf stilstand wel beter, maar die koppelingsschoentjes zijn al bijna op en het koppelingshuis is een beetje blauw gekleurd.

Ik heb dit eigenlijk altijd al gehad dat die vanaf stilstand zo slecht optrekt..

Hopelijk is het nu wel een beetje duidelijk en komt er iemand met de juiste oplossing, alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Klinkt alsof ie te rijk loopt onderin. Staat de luchtschroef goed afgesteld? Je kan een kleinerebhoofdsproeier proberen of de gasnaald iets armer zetten. Kijk eerst maar naar de sproeier. Gasnaald laten de meeste gewoon in het midden.
 
Klinkt alsof ie te rijk loopt onderin. Staat de luchtschroef goed afgesteld? Je kan een kleinerebhoofdsproeier proberen of de gasnaald iets armer zetten. Kijk eerst maar naar de sproeier. Gasnaald laten de meeste gewoon in het midden.
Luchtschroef staat gewoon op 1,5 slag open.
Met kleinere hoofdsproeier wordt het niet beter, al een paar kleinere maten geprobeerd.
Gasnaald staat op de middelste stand, heb die ook al eens anders gezet maar werd niet echt beter
 
luchtschroef op 1.5 slag open is de basis afstelling. Puur een richtlijn. Betekend niet dat jou scooter daar goed op loopt. Volg dus eerst maar eens een how to luchtschroef afstellen.
 
DR50 is geen stage 6 cilinder dus ik snap niet waarom er zulke lichte rollen erin zitten.

Sproeier kan 1 tot 2 maten te groot zijn.
Een witte drukveer zou waarschijnlijk al voldoende moeten zijn.
Waarschijnlijk heb je ook te slappe trekveren erin zitten. Hij moet echt iets meer toeren maken voordat hij gaat oppakken.. En dan zou hij al door dat dode punt moeten komen. Verder snap ik niet waarom je een goedkope vario koopt en een koppeling, maar wel een vrij dure riem van polini erin hebt zitten.
 
DR50 is geen stage 6 cilinder dus ik snap niet waarom er zulke lichte rollen erin zitten.

Sproeier kan 1 tot 2 maten te groot zijn.
Een witte drukveer zou waarschijnlijk al voldoende moeten zijn.
Waarschijnlijk heb je ook te slappe trekveren erin zitten. Hij moet echt iets meer toeren maken voordat hij gaat oppakken.. En dan zou hij al door dat dode punt moeten komen. Verder snap ik niet waarom je een goedkope vario koopt en een koppeling, maar wel een vrij dure riem van polini erin hebt zitten.
Die lichte rollen had ik er vanavond nog in gedaan om te kijken of die dan beter optrekt vanaf stilstand, maar helaas niet.

Het zijn gele trekveren en die zijn al aardig strak, volgens mij heb je dan nog maar één keuze om strakker in trekveren te gaan.
En daarbij, de trekveertjes bepalen je trekkracht van 0-20 km/h.

En aangezien mijn scooter rond de 5 a 10 km/h wel goed optrekt lijkt het mij niet in de trekveren te zitten.

Het is een redelijk standaard setup, dus dure vario's en koppelingen zijn overbodig.
Ik heb een polini v-snaar omdat die meestal wat langer mee gaan.

(kleine toevoeging)
Met een rode drukveer trekt die wel wat beter op.
Met een witte drukveer heb ik ook al eens geprobeerd, maar dan trok die slechter op.
 
Last edited:
Ik vermoedt toch dat het probleem in het mengsel zit. Laat je nog even weten of de lucht schroef afstellen gewerkt heeft?
Btw, voordat ik begin met de luchtschroef zet ik er een maatje kleinere sproeier in om te kijken of die het daarmee al wat beter doet.

Doet die het wat beter, dan ga ik de luchtschroef afstellen.
Doet die het slechter, dan zet ik de sproeier van hiervoor er terug in en ga ik daarmee de luchtschroef afstellen.
 
Valt je scooter uit als je de lucht schroef helemaal in draait?
Ik heb net even op internet van alles opgezocht wat het kan zijn. En ik kwam wat tegen wat wel een belletje deed rinkelen bij mij.

Ik zag dat vroeger 105mm koppelingen werden gebruikt en ook bij oude modellen.

Ik weet dat mijn blokje al heel oud is, volgens mij is die van het jaar 2002 of nog ouder.

En aangezien mijn scooter al beter optrekt met mijn oude 105mm koppeling, denk ik dat mijn scooter nooit lekker loopt met 107mm koppelingen.

Kan dit kloppen?
 
Die koppeling maakt niks uit..

Heb nooit het verschil gevoeld tussen beide.
Toch maakt het enorm verschil bij mijn aerox, ik heb al een polini 107mm koppeling en tnt 107mm koppeling gehad en daarmee trekken ze beide slecht mee...

Met mijn 105mm koppeling trekt die al stukken beter, nog een heel klein dipje zit er wel vanaf stilstand en die wil ik er ook uit hebben
(had die 105mm koppeling er vanavond nog ingezet en het was al echt stukken beter met optrekken).
 
Ik heb nog steeds overtoeren op top met zo'n zoemend geluid, de ene keer is het iets minder dan de andere keer en het viel mij nu weer op. Snap niet wat het nu nog kan zijn
 
Back
Top