Scooter heeft geen vermogen?

Thomas.n

New Member
Hallo, ik heb een Yamaha aerox 2 2009 2 takt en ik heb een probleem. Als ik hem probeer te starten loopt die ongv. 20 sec en daarna valt die uit. Als ik gas geef maakt die maar een beetje toeren maar hij gaat helemaal niet vooruit. Hoe kan dat?
 
Advertisement - register to remove this

Meerdere mogelijke oorzaken.

Slechte massa.
Slechte afstelling.
Slechte vonk.
Geen vliegwielspie gemonteerd na het demonteren van de ontsteking.

Wat is je complete setup?
 
50cc standaard, standaard carburateur (laatst helemaal schoongemaakt, gele druk veer en trekveren, Gianelli reverse uitlaat. Blok is helemaal gereviseerd, maar toen ik eenmaal het blok onder mijn scooter had gedaan en ik probeerde hem toen elektrisch te starten maar toen haperde de elektrische start. Is dat het probleem? En als ik volgas doe valt die ook uit en komt geen meter voorruit.
 
Heb je het blok zelf gereviseerd?

Wellicht de vliegwiel spie vergeten terug te monteren..
Sproeiermaat? vario/uitlaat ontgrenst?
Heb je een goede (blauw/witte) vonk?
 
Ja
Heb je het blok zelf gereviseerd?

Wellicht de vliegwiel spie vergeten terug te monteren..
Sproeiermaat? vario/uitlaat ontgrenst?
Heb je een goede (blauw/witte) vonk?
Ja de uitlaat is ontgrenst maar ik heb de standaard sproeier er nog in zitten. Ik weet alleen niet welke maat dat is. Hoe moet ik de vonk testen? En waar licht het gas geven maar er gebeurd niks aan?
 
Standaard sproeier... terugloop uitlaat die ontgrenst is..

Toevallig een Bhwoaaaaaaap geluid, en daarna wegvallen...?
Slechte afstelling (te weinig benz) -> sproeiermaat omhoog.
 
Standaard sproeier... terugloop uitlaat die ontgrenst is..

Toevallig een Bhwoaaaaaaap geluid, en daarna wegvallen...?
Slechte afstelling (te weinig benz) -> sproeiermaat omhoog.
De scooter maakt ook hele lage toeren. En daarna valt die uit.
Dus het licht aan de afstelling van mijn carburateur? Moet ik alleen de sproeier vervangen voor een hogere maat en welke maat is het beste daar voor? Of moet ik nog meer aan mijn carburateur doen? Zoja wat dan precies?
 
Thomas.n said:
Blok is trouwens gereviseerd door een scooter winkel.

Heeft de scooter voor de blokrevisie ooit wel eens goed gereden?

Wat hebben ze allemaal vervangen bij de "revisie" en komt de setup na de revisie overeen met de setup van voor de revisie?

Misschien is het verstandig om terug te gaan waar je, je geld hebt achter gelaten voor deze revisie want het zal niet goedkoop zijn geweest!
 
Last edited:
Heeft de scooter voor de blokrevisie ooit wel eens goed gereden?

Wat hebben ze allemaal vervangen bij de "revisie" en komt de setup na de revisie overeen met de setup van voor de revisie?

Misschien is het verstandig om terug te gaan waar je, je geld hebt achter gelaten voor deze revisie want het zal niet goedkoop zijn geweest!
Mijn scooter had voor de revisie wel goed gelopen alleen ik heb een vastloper gekregen. Dat is dus de reden dat ik een blokrevisie heb laten doen.Ze hebben een nieuwe cilinder zuiger krukas krukaslagers water pomp nieuwe pakkingen overal carburateur en volledig blok schoongemaakt. En ja alles is goed voordat ik mn blok gaf. Misschien ligt het aan de carburateur. Ik heb alle slangentjes aangesloten waar ze horen maar nog niks verder gedaan. Moet ik iets met die schroeven doen? (Luchtschroef?) of is dat het probleem niet dat die geen vermogen heeft?
 
Weet je de reden waarom je blok is vastgelopen?

Ik vraag dit omdat ik niks lees over de oliepomp!

In principe moet je elke keer wanneer je een andere setup hebt, op je scooter, de carburateur weer opnieuw afstellen (lucht, stationair toerental en indien nodig sproeier(s)), zelfs wanneer je dezelfde spullen (merk en type) er van te voren ook op had.

Trouwens zelfs bij iedere servicebeurt, klein of groot wordt de carburateur nog eens nageregeld, dus dit is bij jouw zeker nodig.

Wijken de specs van het nieuwe spul af van het oude spul, is het wellicht ook nog nodig dat je de overbrenging aanpast. (rolletjes, trekveertjes, drukveer)
 
De scooter maakt ook hele lage toeren. En daarna valt die uit.
Dus het licht aan de afstelling van mijn carburateur? Moet ik alleen de sproeier vervangen voor een hogere maat en welke maat is het beste daar voor? Of moet ik nog meer aan mijn carburateur doen? Zoja wat dan precies?
Welke carburateur? Als je een 17.5mm hebt met die setup minimaal 84 sproeier. Voor een nieuwe cilinder in te rijden zou ik zelfs naar 86 gaan dan heb je genoeg smering en vernagel je de cilinder niet. Grotere sproeier = meer brandstof = meer koeling & smering. Voor in te rijden mag ie wel wat rijker aan brandstof zijn.

Suc6.
 
Oliepomp regelt automatisch bij een aerox, deze zit achter de ontsteking......

Hij geeft zelf al antwoord op zijn vraag.. een standaard sproeier met een terugloop uitlaat die ontgrenst is... betekend -> grotere sproeier, ofwel afstelling die niet oke is.
 
Welke carburateur? Als je een 17.5mm hebt met die setup minimaal 84 sproeier. Voor een nieuwe cilinder in te rijden zou ik zelfs naar 86 gaan dan heb je genoeg smering en vernagel je de cilinder niet. Grotere sproeier = meer brandstof = meer koeling & smering. Voor in te rijden mag ie wel wat rijker aan brandstof zijn.

Suc6.


een minimale maat is er niet, elke scooter loopt anders en zal dus een andere sproeiermaat nodig hebben..
Simpel geval van jij hebt een 84 nodig, en een ander heeft 74 of 90 nodig.

volgens mij zit er standaard een 66 in een aerox (correct me if im wrong), zou beginnen met 78 er in knikkeren, en kijken wat hij hiermee doet.
 
Mijn scooter had voor de revisie wel goed gelopen alleen ik heb een vastloper gekregen. Dat is dus de reden dat ik een blokrevisie heb laten doen.Ze hebben een nieuwe cilinder zuiger krukas krukaslagers water pomp nieuwe pakkingen overal carburateur en volledig blok schoongemaakt. En ja alles is goed voordat ik mn blok gaf. Misschien ligt het aan de carburateur. Ik heb alle slangentjes aangesloten waar ze horen maar nog niks verder gedaan. Moet ik iets met die schroeven doen? (Luchtschroef?) of is dat het probleem niet dat die geen vermogen heeft?

Thomas, waar ergens woon je?
 
Oliepomp regelt automatisch bij een aerox, deze zit achter de ontsteking......

Dat kopt maar als de oliepomp niet wordt meegenomen door het blok of er scheelt iets met de pomp zelf, krijgt het blokje geen olie en loopt vast!


26367.jpg
 
een minimale maat is er niet, elke scooter loopt anders en zal dus een andere sproeiermaat nodig hebben..
Simpel geval van jij hebt een 84 nodig, en een ander heeft 74 of 90 nodig.

volgens mij zit er standaard een 66 in een aerox (correct me if im wrong), zou beginnen met 78 er in knikkeren, en kijken wat hij hiermee doet.

Zit zeker wat in wat je zegt. Combo van meerdere zaken, is je cilinder ingereden, welk membraan, welke carburateur welke uitlaat. Mijn advies is gebaseerd op eigen ervaring en advies van de scooterzaak. Een bone stock aerox met 17.5mm dellorto PHVA en terugloop pijpje is al snel wat groter, maar dit hoeft niet zo te zijn blijkbaar zoals je aangeeft. Bougie dus nakijken en kijken wat de reactie is bij volgas (teveel lucht of teveel brandstof).
 
Back
Top