Scooter hapert na monteren afgedraaid vliegwiel Vespa Sprint Iget

Hallo,

Ik heb een Vespa Sprint Iget uit 2018 met de volgende setup:
- Malossi 80cc ecu
- Malossi 80cc cilinder
- Malossi vario met 6,5gr rollen
- Malossi Torque driver
- Malossi secundaire vertanding

Ik heb een afgedraaid vliegwiel met vervroegingsspie gemonteerd maar nu hapert de scooter... heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe ik dit het beste kan oplossen.

MVG,
Pieter
 
Advertisement - register to remove this

Hoeveel pk heb je met het afdraaien van het vliegwiel gewonnen? :rolleyes:
Dat ding heet niet voor niets vliegwiel en heeft z'n functie.
Het reduceren van het gewicht van het vliegwiel heeft alleen zin op een sprinter die op een volledig vlakke wegdek z'n werk doet, op de openbare weg doet dit mijn inziens helemaal niks.
En dan nog gebruikt men geen afgedraaid vliegwiel maar een binnenrotor, maw het draaiende gedeelte ligt door het binnenrotor korter bij de as. lees, minder middelvliedende kracht.

Het metaal aan je vliegwiel heeft buiten de functie al puur vliegwiel ook nog de functie om het magnetisme te geleiden voor de opwekking van spanning, als jij dit metaal gaat afdraaien verlies je daar een deel van wat wellicht bij jouw het probleem is.

Heb je ook aleens geprobeerd zonder vervroegingsspie?

Edit: ik zie na mijn post dat @Harrr ondertussen dezelfde vraag gesteld heeft. :)
 
Beste Pieter,
Hoe reageert de Sprint op afgedraaid vliegwielmontage met voorlaatste spie?
Groet,
Hoeveel pk heb je met het afdraaien van het vliegwiel gewonnen? :rolleyes:
Dat ding heet niet voor niets vliegwiel en heeft z'n functie.
Het reduceren van het gewicht van het vliegwiel heeft alleen zin op een sprinter die op een volledig vlakke wegdek z'n werk doet, op de openbare weg doet dit mijn inziens helemaal niks.
En dan nog gebruikt men geen afgedraaid vliegwiel maar een binnenrotor, maw het draaiende gedeelte ligt door het binnenrotor korter bij de as. lees, minder middelvliedende kracht.

Het metaal aan je vliegwiel heeft buiten de functie al puur vliegwiel ook nog de functie om het magnetisme te geleiden voor de opwekking van spanning, als jij dit metaal gaat afdraaien verlies je daar een deel van wat wellicht bij jouw het probleem is.

Heb je ook aleens geprobeerd zonder vervroegingsspie?

Edit: ik zie na mijn post dat @Harrr ondertussen dezelfde vraag gesteld heeft. :)
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga heb vandaag proberen zonder vervroegingsspie.

het afgedraaide vliegwiel bij een vriend van mij werk wel zoals het hoort en heeft een snelle gas reactie gekregen. verder heeft hij de zelfde setup.
 
ff een update:

Helaas werkt deze ook niet met de originele spie… heb contact gehad en waarschijnlijk is deze inderdaad te veel afgedraaid.
Hoeveel pk heb je met het afdraaien van het vliegwiel gewonnen? :rolleyes:
Dat ding heet niet voor niets vliegwiel en heeft z'n functie.
Het reduceren van het gewicht van het vliegwiel heeft alleen zin op een sprinter die op een volledig vlakke wegdek z'n werk doet, op de openbare weg doet dit mijn inziens helemaal niks.
En dan nog gebruikt men geen afgedraaid vliegwiel maar een binnenrotor, maw het draaiende gedeelte ligt door het binnenrotor korter bij de as. lees, minder middelvliedende kracht.

Het metaal aan je vliegwiel heeft buiten de functie al puur vliegwiel ook nog de functie om het magnetisme te geleiden voor de opwekking van spanning, als jij dit metaal gaat afdraaien verlies je daar een deel van wat wellicht bij jouw het probleem is.

Heb je ook aleens geprobeerd zonder vervroegingsspie?

Edit: ik zie na mijn post dat @Harrr ondertussen dezelfde vraag gesteld heeft. :)
Beste Pieter,
Hoe reageert de Sprint op afgedraaid vliegwielmontage met voorlaatste spie?
Groet,
 
Ff een update,

Ik heb contact gehad met het bedrijf en zij hebben mij een nieuwe opgestuurd. Het vliegwiel was te veel afgedraaid. Nu heb ik een nieuwe en deze doet het perfect. De scooter trekt sneller naar de maximale toeren.
 
Back
Top