Scooter hapert bij optrekken.(600km op teller)

Bluetoeth

New Member
Joee,

sinds een paar dagen hapert mijn scooter bij het stilstaan van een stoplicht en wilt daar ook uitvallen. Als ik kleine beetjes gas geef verhelpt dit het uitvallen, maar een fietser trek sneller op als ik.
Wat is er aan de hand of kan er aan de hand zijn?

het gaat om een riva 4 takt 2019
Hij heeft nog maar net 600km op de teller, dus vind dit best raar het is trouwens niet de eerste keer dat hij dit doet. Had dit probleem al bij de 300km en toen hadden ze de brandstof slang al vergroot. (Ik weet dat ik nog garantie heb, maar de jongens van de scooterzaak zijn vrij laks door meerdere voorgevallen)

hoor graag van jullie :)
 
Advertisement - register to remove this

Joee,

sinds een paar dagen hapert mijn scooter bij het stilstaan van een stoplicht en wilt daar ook uitvallen. Als ik kleine beetjes gas geef verhelpt dit het uitvallen, maar een fietser trek sneller op als ik.
Wat is er aan de hand of kan er aan de hand zijn?

het gaat om een riva 4 takt 2019
Hij heeft nog maar net 600km op de teller, dus vind dit best raar het is trouwens niet de eerste keer dat hij dit doet. Had dit probleem al bij de 300km en toen hadden ze de brandstof slang al vergroot. (Ik weet dat ik nog garantie heb, maar de jongens van de scooterzaak zijn vrij laks door meerdere voorgevallen)

hoor graag van jullie :)
Welke benzine tank je?
Post automatically merged:

20200426_003643.png
Ik zie bij een willekeurige Riva 4 takt goed en slecht nieuws, als je de euro 95 tankt, wat vroeger, vorig jaar euro 95 was is nu E10, je moet E5 tanken, oftewel 98, Shell v power of excellent bij een andere pomp, E5!

Anders ben je toch nog binnen de garantietermijn. Maar mocht je er E10 in doen ,de huidige euro95 dan gooi er s E5 in.
 
Last edited by a moderator:
ja begrijpelijk, maar vroeg het me gewoon af omdat dit al de zoveelste keer is dat er wat aan de hand is met dat ding. Maar nogmaals bedankt
 
ja begrijpelijk, maar vroeg het me gewoon af omdat dit al de zoveelste keer is dat er wat aan de hand is met dat ding. Maar nogmaals bedankt
Vast en zeker dat er meer wijzers leden komen opdagen, gegarandeerd, als je in t goede forum hebt gepost wel.
Zelfs midden in de nacht, ik ben genezen vd 4 takt.

Ik rij weer 2 takt.
 
Ben je niet tevreden over de manier hoe de dealer met je klacht omgaat, neem contact op met de importeur.
Een nieuwe scooter moet goed functioneren, ook al is het een Chineesje.

Let wel, ga er niet zelf aan sleutelen en laat de beurtjes op z'n tijd doen anders kan dit een reden zijn om de garantie nietig te verklaren.
En inderdaad, wat ik al hierboven gelezen heb, blijven teruggaan en blijven lastigvallen en hou een "logboek" bij van je acties en correspondentie met dealer en andere partijen. (vanaf de aankoop tot nu toe en van de toekomst)

Verder een brandstofslang vergroten heb ik nog nooit van gehoord.
Of men heeft je wat wijsgemaakt omdat men in de gaten had dat je er zelf geen verstand van had en ze van je af wilde zijn of je hebt het verkeerd begrepen en hebben wellicht de stationair-sproeier of de hoofd-sproeier vergroot.

By the way, misschien off-topic maar ik heb nooit problemen gehad met 4-takt en doet zeker niet onder voor 2-takt, in tegendeel.
Het is dus ook niet zo dat je de verkeerde keuze heb gemaakt, in dit geval voor een 4-takt en daarom problemen kunt verwachten en je op je eigen blaren moet zitten.
Toegegeven 4-takt is niet zo gemakkelijk op te voeren als 2-takt en de techniek iets gecompliceerder maar ik durf te beweren dat tenminste 50% zoniet meer van de problemen hier op het forum met 4-takt niet ligt aan het feit dat het een 4-takt scooter is maar het feit dat men ondeskundig eraan sleutelt en veranderingen aanbrengt.

Een brommer is nu eenmaal bedoelt om zich met een snelheid van maximaal 45 kmpu te verplaatsen, koop je een brommer dan weet je dat en leg je er dan ook bij neer, wil je sneller koop dan geen brommer maar een motor of een auto of een vliegtuig of een raket. (je weet wat ik bedoel)
Verder, van een 50cc 4-takt kun je misschien wel meer plezier hebben als van een 2-takt als je hem tenminste goed behandelt, op zijn tijd z'n beurtjes doet en hem gebruikt waarvoor hij ontworpen is.

Men zegt wel, een 50cc is ontworpen om sneller te kunnen, dat was misschien vroeger zo maar tegenwoordig wordt overal op gespaard om er zoveel mogelijk winst uit te slepen en is bovengestelde niet meer helemaal waar.
Het is niet voor niks dat in vele landen 50cc helemaal niet populair is maar meer wordt uitgeweken naar 125cc of 150cc omdat daar de wetten wat minder achterlijk zijn dan in Nederland/België/Duitsland.
 
Last edited:
Ik heb precies dit probleem. Ik heb inmiddels 2 ecu’s geprobeerd (onbegrensd) maar ook 35km Per uur met speedconverter er tussen. Standaard ecu liep hij 30.

Mijn Huidige setup:
Sproeier 82
Rolletjes 6 gr
Gasnaald op 3,5 mm
Carb luchtschroef 2.50 slag

met elk ecu het zelfde problemen. ik krijg van de meeste scootershops te horen: “bekend probleem bij euro4”

hoop dat er mensen zijn die dit probleem kennen..
 
Ben je niet tevreden over de manier hoe de dealer met je klacht omgaat, neem contact op met de importeur.
Een nieuwe scooter moet goed functioneren, ook al is het een Chineesje.

Let wel, ga er niet zelf aan sleutelen en laat de beurtjes op z'n tijd doen anders kan dit een reden zijn om de garantie nietig te verklaren.
En inderdaad, wat ik al hierboven gelezen heb, blijven teruggaan en blijven lastigvallen en hou een "logboek" bij van je acties en correspondentie met dealer en andere partijen. (vanaf de aankoop tot nu toe en van de toekomst)

Verder een brandstofslang vergroten heb ik nog nooit van gehoord.
Of men heeft je wat wijsgemaakt omdat men in de gaten had dat je er zelf geen verstand van had en ze van je af wilde zijn of je hebt het verkeerd begrepen en hebben wellicht de stationair-sproeier of de hoofd-sproeier vergroot.

By the way, misschien off-topic maar ik heb nooit problemen gehad met 4-takt en doet zeker niet onder voor 2-takt, in tegendeel.
Het is dus ook niet zo dat je de verkeerde keuze heb gemaakt, in dit geval voor een 4-takt en daarom problemen kunt verwachten en je op je eigen blaren moet zitten.
Toegegeven 4-takt is niet zo gemakkelijk op te voeren als 2-takt en de techniek iets gecompliceerder maar ik durf te beweren dat tenminste 50% zoniet meer van de problemen hier op het forum met 4-takt niet ligt aan het feit dat het een 4-takt scooter is maar het feit dat men ondeskundig eraan sleutelt en veranderingen aanbrengt.

Een brommer is nu eenmaal bedoelt om zich met een snelheid van maximaal 45 kmpu te verplaatsen, koop je een brommer dan weet je dat en leg je er dan ook bij neer, wil je sneller koop dan geen brommer maar een motor of een auto of een vliegtuig of een raket. (je weet wat ik bedoel)
Verder, van een 50cc 4-takt kun je misschien wel meer plezier hebben als van een 2-takt als je hem tenminste goed behandelt, op zijn tijd z'n beurtjes doet en hem gebruikt waarvoor hij ontworpen is.

Men zegt wel, een 50cc is ontworpen om sneller te kunnen, dat was misschien vroeger zo maar tegenwoordig wordt overal op gespaard om er zoveel mogelijk winst uit te slepen en is bovengestelde niet meer helemaal waar.
Het is niet voor niks dat in vele landen 50cc helemaal niet populair is maar meer wordt uitgeweken naar 125cc of 150cc omdat daar de wetten wat minder achterlijk zijn dan in Nederland/België/Duitsland.
Ja je slaat de spijker op zijn kop. Het 1e wat een dealer, die garantie geeft, doet, is redenen bedenken om zo min mogelijk tijd erin te steken
Zoals de verzekering dingen zoekt om niet te betalen, daar zit een groot deel van de winst!

Dus afblijven en terug blijven brengen. Ook al adviseren ze om zelf iets te doen, niet op in gaan.
Want ze zouden kunnen ontkennen dat ze dat gezegd hebben.
Weg garantie.

Maar Sparky legt t zodanig uit dat we dat ergens permanent neer moeten zetten..
 
maar de jongens van de scooterzaak zijn vrij laks door meerdere voorgevallen)

hoor graag van jullie :)


Denk eerder dat ze je service beurt niet of niet goed hebben uitgevoerd..

Kan best zijn dat de kleppen niet goed gesteld zijn en dan wilt die wel eens onregelmatig uitvallen.
 
Hallo, ik heb hetzelfde probleem als boven vermeld, echter heb ik alleen dat hij bij een koude motor naar de 20 gaat en dan langzamerhand op 10 blijft hangen en alleen bij het opnieuw opstarten het probleem verhelpt en ik weer op normale snelheid kan rijden. Ook loopt mijn scooter niet goed stationair en slaat hij onregelmatig af bij een stoplicht.
 
Hallo, ik heb hetzelfde probleem als boven vermeld, echter heb ik alleen dat hij bij een koude motor naar de 20 gaat en dan langzamerhand op 10 blijft hangen en alleen bij het opnieuw opstarten het probleem verhelpt en ik weer op normale snelheid kan rijden. Ook loopt mijn scooter niet goed stationair en slaat hij onregelmatig af bij een stoplicht.
Dezelfde scooter? Hoeveel km?
 
Nee ik heb een momo morino 4takt euro 4. Staat 4200km op de teller maar onderhoud en dergelijke is wel goed gedaan, v snaar moet binnenkort vervangen worden en dat ga ik ook doen maar ben bang dat dat mijn probleem niet gaat helpen. Ik heb ook dat als ik bijv een hele erge helling oprij van bijv een garage met iemand achterop dat de scooter daar moeite mee heeft en eenmaal boven gaat mijn motor management lampje aan en gaat de scooter in noodloop waardoor ik de scooter weer opnieuw uit en aan moet zetten.
Post automatically merged:

Wel heb ik dezelfde blok als de andere en is het ook een euro 4. Mijn volgende stap is om te kijken of mijn choke goed werkt voor de koude start
 
Last edited:
Even een update me kleppen stonden goed. Ik heb op advies en wat rondneuzen uiteindelijk de Tps sensor vervangen helaas zonder resultaat, iedergeval ik merkte er niets van.

vervolgens heb ik de sproeier vervangen, ik had sproeier 82 erin. Die vervangen door 86. Hij stottert alleen echt super minimaal als ik bij wegrijden volgas opentrek. Doe ik dit geleidelijk... is er niks aan de hand. Het wegvallen bij stoplichten en in bochten (na het los laten weer gas geven) is ook verholpen.

Dit vind ik dan nog niet zo vervelend. Het zou mooi zijn als dat er ook uit is natuurlijk. Alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen.
 
Back
Top