Scooter gekocht en wat vraagjes, Kymco super 8

Herbieferbie

New Member
Hoi sinds vandaag bezitter van een 5 jaar oude Kymco super 8, voor een zacht prijsje van collega. Ding staat pas 2800 op de teller en dat voor 600 euro, geen beschadigingen niks. Dus best wel blij :)
Had van te voren al wat zitten lezen over de aandrijving, rolletjes , en gladde bus .
Hij rijd precies 50 , en motertje maakt mooi regelmatig geluid.
Maar als je constant 50 rijd zit er een licht zingend geluid in, moeilijk in woorden te beschrijven, zit een omloop van een seconde of iets meer of minder in. Zou dat een versleten riem kunnen zijn, tis ieder geval niet geluid van de moter zelf. je kan het ook een beetje voelen. Niet dat hij er minder om rijd hoor, maar het klinkt gek.
En ondanks hij ook prima de brienoordbrug opreed vanmiddag valt me op dat je bij het stoplicht wel langzaam wegtrekt dat zou wel wat vlotter mogen van mij.
Naar de winkel gaan is geen kunst maar probeer liever zelf iet er aan te doen, en ik wil een gladde variobus, als ik het goed begrepen heb loopt hij dan zo ong 57 heb je net geen gezeik als je aangehouden word toch ?

Nou hoop liefhebbers hoier vast wel mensen met goede raad , hieronder mijn exemplaarscoot.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Mooie scooter voor een prima prijs
Misschien verstandig om een semi grote beurt te doen, neem aan dat hij al een tijdje geen onderhoud hebt gehad. 5 jaar met 2800 km dan heeft hij dus lang stil gestaan of hele korte ritjes. Kan zijn dat je snaar is uitgehard waardoor hij resoneerdt, snaar vervangen, meteen ff luchtfilter uitblazen, olie en transmissie olie vervangen, rolletjes nakijken als je toch de bus vervangt, remblokjes nakijken en remvloeistof doorspoelen met dot4. Ben je voorlopig weer ff klaar. Kijk ook je bandjes ff na op scheuren langs de rim, profiel kan wel goed eruit zien maar bandje kan ook verdroogt zijn. Ben je misschien 70 à 80 euries kwijt aan materiaal. O ja, wok is vanaf 56 km/h. Suc6.
 
Last edited:
2ehands altijd een service beurt laten uitvoeren.. Zou geen risico nemen bij door rijden ermee.. Straks heb je hem nog harder nodig en zit je wellicht met een probleem en sta je stil om niets.

Luchtfilter uitblazen zou ik niet doen.. Het filtermatje zit vol micro vuil, en dat allemaal ga je er niet eruit krijgen.. Je kan hem 2 keer uitwassen en olieen als het je even niet uitkomt, maar 3 maal zeker vervangen.. Heb laatst het luchtfilter bij mijn 4takt los gehaald en daar zat een hoop haren en troep in.

Als hij al stil heeft gestaan, dan moet de motorolie zoiezo al vervangen worden.. Want naar lange stilstand krijg je condens in je motorblok.. En water en olie mengen niet samen, en daar gaat je blok van kapot.. Dus olie aflaten, gaasfilter schoonmaken of vervangen en dan nieuwe olie erin..

Bij piaggio is dit om de 4000km.. Geen idee hoeveel dit bij kymco is.
 
HOI

Bedankt voor jullie info, ik ga er wel mee aan de slag.
Maakt het nog uit voor die riem dat je een bepaald merk koopt, of origineel kymco
En wat is goede motorolie en transmissieolie, ik wil er niet op besparen
Ik weet nog niet eigenlijk of die variobus geheel vervangen moet worden of dat er zo een losse ring omheen zit, eerst maar openmaken,
Staan veel filmpjes op youtube maar specifiek van de super 8 kan ik niet vinden
dat gaasfilter had ik gezien ergens nog ff zoeken waar hij bij de kymco zit
Luchtfilter koop ik wel nieuw want mijn collega was niet zo van het onderhouden dus beter nieuw denk ik
Die remmen doorspoelen moet ik eerst eens kijken hoe dat gaat ben maar een sleutel-amateur :)
Wat ik nog niet van jullie begreep is hoe hij ietsjes sneller optrekken kan, iemand op werk zei iets lichtere rolletjes, klopt dat ?

Leuk hier op het forum altijd mensen die helpen willen met goede raad

Ow ja wat ik me nog afvroeg, die moer op de krukas word in de filmpjes meestal met zo een ratelding losgemaakt, maar als je dat gewoon met een sleutel doet wat moet je dan blokkeren zodat het niet meedraait

Thanxxxxx
 
Kymco gebruikt meestal bando snaren, je gaat toch opnieuw afstellen dus merk maakt niet zoveel uit. Als je met kevlar verstevigt neemt gaat deze langer mee, maar daar in tegen slijt je vario weer eerder.
Olie vol synth. 10w40 K-parts.nl
Die hebben ook de Transmissie Olie Malossi - RGS Racing Gear Oil - 75W-90 GL4 - 250 ml en de snaar en eventueel filters kan je hier ook kopen.
Als je toch vaker zelf gaat sleutelen, koop je een blokkeersleutel, kost misschien 17,-
Keramisch vet of kopervet voor je boutjes, lagervet en luchtfilter olie (spray) 1 malig aanschaffen kan je voorlopig 10 jaar voort.
Rolletjes ben ik zelf gek op de Dr. pulley bij: drpulley.shopnix.de

kijk maar eens op youtube naar het verschil.
Welke plaats woon je?
 
Hoi Luc hoop info weer :)

Woon in oud gastel, wat bedoel je precies met afstellen, ik was in mijn gedachten alleen aan het vervangen ?

Olie en transmissieolie zitten in het winkelmandje, snaren zat maar specifiek voor de super 8 zie ik niet, of komen sommige modellen overeen misschien, ja je moet het maar weten


grtzz
 
Last edited:
Ok als ik je goed begrijp en je verandert de rolletjes moet je de rest ook aanpassen ? ja die schaar kun je niet omheen als je zoekt over scooters, maar vaak zijn het dan weer andere type scooters, misschien eerst maar eens met de variobus en een nieuwe riem beginnen, beetje overzichtelijk voor een amateur :)
 
hé leuk, een topic over wat te doen als je een 'nieuwe' S8 hebt. ik heb recent ook een Kymco Super8 gekocht. 2008, tegen de 50.000km aan (als ik het goed gelezen heb op 't klokkie). ik heb wat sleutel-ervaring doordat ik aan 2 motoren (Honda ST1100 en GL500) heb gesleuteld, dus dat kleine brommertje moet me ook wel goed afgaan. wat er aan mijn S8 gedaan moet worden: moeren van de vario moeten vastgezet worden, de vorige eigenaar heeft de (getande) riem vervangen maar de moeren nog niet op moment vastgezet. verder een accu erin en wat olie en filters vervangen. en dan kijken of-ie het wel doet...er is een after-market starter in gezet, waardoor de kabelschoen niet op de lip past die uit het starterhuis steekt. ik heb de huidige (originele) kabelschoen passend gemaakt voor de lip, maar daar zal tzt een andere (bredere) kabelschoen op moeten.

klopt het dat het voorste tandwiel van de vario wat kan 'kantelen'?
 
zoals gezegd heeft de vorige eigenaar de riem vervangen maar de moeren niet op het juiste moment vastgezet. dat moet dus nog gebeuren. daardoor kan ik het tandwiel wat kantelen waar de starter op draait bij het starten. ik moet alleen een manier zien te vinden hoe ik de vario's vastzet, als ik de moeren vast ga draaien.
 
Mooie scooter voor een prima prijs
Misschien verstandig om een semi grote beurt te doen, neem aan dat hij al een tijdje geen onderhoud hebt gehad. 5 jaar met 2800 km dan heeft hij dus lang stil gestaan of hele korte ritjes. Kan zijn dat je snaar is uitgehard waardoor hij resoneerdt, snaar vervangen, meteen ff luchtfilter uitblazen, olie en transmissie olie vervangen, rolletjes nakijken als je toch de bus vervangt, remblokjes nakijken en remvloeistof doorspoelen met dot4. Ben je voorlopig weer ff klaar. Kijk ook je bandjes ff na op scheuren langs de rim, profiel kan wel goed eruit zien maar bandje kan ook verdroogt zijn. Ben je misschien 70 à 80 euries kwijt aan materiaal. O ja, wok is vanaf 56 km/h. Suc6.
Betekent vanaf dat je op 56 de wok kunt krijgen of na 56 dus op 57?
 
Bij een bromfiets (geel kenteken, 45km) kun je er al een krijgen bij het overschrijden van de maximale constructiesnelheid (van 45km) met 5 km + 5 km rollerbank marge, bij een snorfiets (blauwkenteken, 25km) is dit maar 4 km + 5 km rollerbank marge.

Dus een bromfiets kan een wok melding krijgen vanaf 56 km en een snorfiets vanaf 35 km.

Echter geld de rollerbank marge van 5km alleen als de snelheid van de scooter word gemeten op de rollerbank. Als de snelheid van de scooter word gemeten tijdens het rijden is de marge lager, dit betekend dat je eerder een wok melding kunt krijgen.
Bron: deboscooters.nl
 
zo ff paar dagen geen tijd gehad, ben nu aan het bestellen, gewoon originele snaar uitgezocht, luchtfilter olie/filter remvloeistof etc etc etc, alleen ben ik er nog niet achter of ik een gladde bus nodig heb of dat er een ring te verwijderen is
 
hmm gaat meteen mis, olie afgetapt maar de onderdelen vielen meteen in het bakje dus heb de volgorde niet gezien en kan nergens ontdekken hoe het gemonteerd moet worden , wie helpt
eerst filter erin dan veer dan grote moer, of filter in de veer dan moer grrrr stom had beter op moeten letten
 
van onder naar boven:
Dop, afsluitrubber, veer, filter.

Afsluitrubber om het schroefdraad vd dop, veer met de smalle kant in de dop en dan filter in de veer.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    81.5 KB · Views: 7
Dank luc, alweer, moet je met die amateurs heey haha. Dopje van de andere olie ( tandwielen, heeft slechts een aluminium ringetje ertussen. Had ook wel iets van rubber etussen verwacht maar dat heb ik zo uit elkaar gehaald dus neem aan dat het goed is
Grt Sjaak
 
Back
Top