Scooter geen vonk of startmotor

Blased

New Member
Dag allen,

Na bijna alle opties van dit forum te hebben geprobeerd sta ik nu met mijn handen in mijn haar.

Ik heb een scooter van iemand gekregen die sinds afgelopen oktober stil heeft gestaan en niet meer start. Verlichting en toeter doen het wel, verder niets. Ook met de kickstart krijg ik niks voor elkaar.
Als ik met een schroevendraaier contact maak tussen de twee punten van het relais dan hoor ik de startmotor draaien, echter gaat dit heel langzaam en zoals eerder heb ik ook geen vonk.
Zijn er meer dingen die ik kan proberen om het probleem te vinden? De accu is 100% in orde (komt uit een andere die perfect werkt.

Bvd!
 
Advertisement - register to remove this

Vermeld ook even wat voor een scooter.
Bouwjaar.
Hoeveel kilometers gereden.
Kijk eens alle zekeringen na.

Probeer dit eens door te meten.
Dit is alleen het start gedeelte, dat hij niet vonkt is iets anders.
Ben benieuwd wat hier al uitkomt.

Hier nog iets voor door te lezen en testen.
 
Dag allen,

Na bijna alle opties van dit forum te hebben geprobeerd sta ik nu met mijn handen in mijn haar.

Ik heb een scooter van iemand gekregen die sinds afgelopen oktober stil heeft gestaan en niet meer start. Verlichting en toeter doen het wel, verder niets. Ook met de kickstart krijg ik niks voor elkaar.
Als ik met een schroevendraaier contact maak tussen de twee punten van het relais dan hoor ik de startmotor draaien, echter gaat dit heel langzaam en zoals eerder heb ik ook geen vonk.
Zijn er meer dingen die ik kan proberen om het probleem te vinden? De accu is 100% in orde (komt uit een andere die perfect werkt.

Bvd!

Geen vonk?

Spoel stator,
CDI,
Bobine kabel,
Bougie

Begin dat eerst mee!
 
Wow, dit is nu al enorm behulpzaam!

Ik wist niet dat ik de rem ook moest indrukken bij het starten (ik ben een motorrijder, geen scooterrijder) en hij deed ineens wat.

De startmotor draait (slecht) en daar is dus ook spanning, maar toch blijf ik het gek vinden dat er ook geen vonk is. Dit heb ik getest door de bougiedop los te halen en met een nieuwe bougie tegen de kap aan te houden, de bougie heb ik nog niet los kunnen halen omdat ik even geen bougiesleutel bij de hand heb.

De scooter is een Wlie Retro Scooter (ja, chinees spul, maar een gegeven paard..).
 
iet los kunnen halen omdat ik even geen bougiesleutel bij de hand heb

Geen dopsleutel, pijpsleutel, Bougie dop?

En de bougie daar gaat juist de vonk uit komen. Dus moet je dan de bougie eruit zien te krijgen

V.w.b de accu, hoeveel volt meet je? Daar ben ik benieuwd naar
 
Geen dopsleutel, pijpsleutel, Bougie dop?

Jawel, maar helaas te klein om ook nog te kunnen draaien. Ga daar even achteraan, misschien dat mijn buurman wel heeft.

Mijn accu geeft 12,7V, komt ook vers van de lader af (10 uur ongeveer), en heb ik uit mijn motor gehaald, die zonder problemen draait.
 
Je moet de nieuwe bougie in de bougiedop doen en wel bij een metaal voorwerp houden bijv. Je frame.
Een plastic kap gaat het niet mee lukken.
 
Zitten de accuklemmen goed vast en maken ze goed contact?
Verder meet de massa eens van je motorblokje, als deze niet goed is draait de startmotor ook niet met volle kracht.
 
Ontwikkelingen!

Massa etc. was het eerste wat ik deed, ik heb alles wat verroest was een beetje opgeschuurd en gezorgd dat dat allemaal goed zat. Accuklemmen etc. etc. in orde.

Ik was bezig met een tang en toen dacht ik; goh, laat ik de oliepeil nu even bekijken want ik kreeg de dop niet met de hand los. Daarbij kwam er een stortvloed aan olie (volgens mij een cocktail van olie en benzine) uitzetten. Dit duurde een tijdje totdat het peil enigszins normaal werd.

De motor zat dus simpelweg te vol. De startmotor wilt helaas nog niets doen (ik denk dat die sowieso kaduuk is), maar met de kickstart krijg ik hem inmiddels aan!

Zonder gas geven valt hij op den duur weer uit, maar wanneer ik hem start met een beetje gas wilt hij niet aan.

Hij geeft dus wel vonk, ondanks dat ik dacht het goed getest te hebben (tegen metaal, uiteraard).

Een oliewissel kan in dit geval geen kwaad, maar ik denk dat daarnaast de carburateur een flinke schoonmaakbeurt nodig heeft, wat denken jullie?
 
Ontwikkelingen!

Massa etc. was het eerste wat ik deed, ik heb alles wat verroest was een beetje opgeschuurd en gezorgd dat dat allemaal goed zat. Accuklemmen etc. etc. in orde.

Ik was bezig met een tang en toen dacht ik; goh, laat ik de oliepeil nu even bekijken want ik kreeg de dop niet met de hand los. Daarbij kwam er een stortvloed aan olie (volgens mij een cocktail van olie en benzine) uitzetten. Dit duurde een tijdje totdat het peil enigszins normaal werd.

De motor zat dus simpelweg te vol. De startmotor wilt helaas nog niets doen (ik denk dat die sowieso kaduuk is), maar met de kickstart krijg ik hem inmiddels aan!

Zonder gas geven valt hij op den duur weer uit, maar wanneer ik hem start met een beetje gas wilt hij niet aan.

Hij geeft dus wel vonk, ondanks dat ik dacht het goed getest te hebben (tegen metaal, uiteraard).

Een oliewissel kan in dit geval geen kwaad, maar ik denk dat daarnaast de carburateur een flinke schoonmaakbeurt nodig heeft, wat denken jullie?
als hij zonder gas geven uitvalt zou ik je de stationair schroef beter afstellen dan valt die niet meer uit.
en ik zou de carburateur ook schoonmaken maar maak er wel foto's van hoe het in elkaar zit want anders weet je straks niet meer hoe het in mekaar moet.
 
Back
Top